Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med CPU fan som konstant kör på max.


couchboy

Rekommendera Poster

Hej har precis köpt en ny dator med ett corsair h40 vattenkylningssystem på komplett. Datorn har ett MSI Z77A-G43. socket-1155 motherboard.

Med motherboardet kom softwaare som man ska kunna styra fläktarna i som MSI Control center.Problemet är att CPU fan ligger alltid på maximala 2000 rpm trots att temperaturen e låg och den inte borde behöva göra det.har provat att sänka hastigheten med 50 % i programmet men inget händer med fläkten.den ligger bara kvar på sina 2000 rpm å kör.datorn är monterad i ett fractal design r4 chassi som har 3 fläktkontrolllägen.dock verkar den bara kontrollera andra fläktar då PCU fläkten inte påverkas när jag ändrar dess hastigheter heller.Har pratat med support som verkar veta nästan mindre än jag....

 

Kan man inte påverka hastigheten på den för att den är kopplad till ett h40 vattenkylningssystem? behöver den max hela tiden för att pumpa eller?

 

Försökt läsa mig till information runt nätet för att hitta svar å vad jag förstår ska det gå å justera hastigheten men hur? Den låter ju så jvla mycket när den kör på max hela tiden... .börjar undra om jag skulle skippat vattenkylning å kört med corsairs CX600W egen fläkt istället som enligt beskrivningen iaf ska gå att justera....vore sjysst om nån orkar hjälpa mig.

 

mvh Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in i BIOS och kolla fläktinställningarna där.

Det finns två sätt styra en fläkt.

PWM=Pulse Width Modulation. På en periodtid på tex 1/100 sek bestämmer man hur många 1/1000 sek det ska vara 12Volt Full effekt 10/1000 dels sekund. Halv effekt 5/1000dels sekund osv.

En annan möjlighet är reglera spänningen, 12 Volt, 11 Volt, 10 Volt osv.

Är det rätt val i BIOS i förhållande till fläkten? (Intels standardkylarfläkt är för PWM.)

Ytterligare tre orsaker till maxfart.

1) Fel på moderkortet.

2) Fel på fläktens varvtalssignal till moderkortet.

3) Fläkten styrs inte bara av CPU temperatur utan av temperaturen på chip runt CPU.

 

Intels kylare har till uppgift kyla CPU och chip runt CPU. Och är konstruerad för detta.

Intels CPU fläkt riktar luftströmmen ner mot moderkortet. De flesta luftpiratkylare och de flesta

vattenblock saknar fläkt för kylning av chipen runt CPU.

För kunderna har ingen aning om att chipen runt CPU också behöver kylning.

 

Här kan du om du klickar på de gula äggen läsa andras erfarenheter av moderkortet.

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16813130646

 

(Själv kör jag med Noctuas luftpiratkylare med extrafläktar riktade från sidorna snett ner mot moderkortet.

En fläkt nedanför kylaren och/eller en fläkt som blåser från höger över minnena och snett ner mot moderkortet.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderkort 28 grader Celsius.CPU 37 grader enligt speccy.enligt core temp jag ockå har installerat ligger dock core temp de 4 olika processorerna på 26-30 grader...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser helt ok ut - hur har du kopplat h40 (cpu-fläkten)? Är den kopplad till cpu-fläkt kontakten på moderkortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser helt ok ut - hur har du kopplat h40 (cpu-fläkten)? Är den kopplad till cpu-fläkt kontakten på moderkortet?

 

Är komplett.se som har kopplat ihop allt.köpte den färdigmonterad från dom.Men man kanske kan kolla det själv.hur ser man det? har inte riktigt den kunskap som krävs för detta ;(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in i BIOS och kolla fläktinställningarna där.

Det finns två sätt styra en fläkt.

PWM=Pulse Width Modulation. På en periodtid på tex 1/100 sek bestämmer man hur många 1/1000 sek det ska vara 12Volt Full effekt 10/1000 dels sekund. Halv effekt 5/1000dels sekund osv.

En annan möjlighet är reglera spänningen, 12 Volt, 11 Volt, 10 Volt osv.

Är det rätt val i BIOS i förhållande till fläkten? (Intels standardkylarfläkt är för PWM.)

Ytterligare tre orsaker till maxfart.

1) Fel på moderkortet.

2) Fel på fläktens varvtalssignal till moderkortet.

3) Fläkten styrs inte bara av CPU temperatur utan av temperaturen på chip runt CPU.

 

Intels kylare har till uppgift kyla CPU och chip runt CPU. Och är konstruerad för detta.

Intels CPU fläkt riktar luftströmmen ner mot moderkortet. De flesta luftpiratkylare och de flesta

vattenblock saknar fläkt för kylning av chipen runt CPU.

För kunderna har ingen aning om att chipen runt CPU också behöver kylning.

 

Här kan du om du klickar på de gula äggen läsa andras erfarenheter av moderkortet.

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16813130646

 

(Själv kör jag med Noctuas luftpiratkylare med extrafläktar riktade från sidorna snett ner mot moderkortet.

En fläkt nedanför kylaren och/eller en fläkt som blåser från höger över minnena och snett ner mot moderkortet.)

 

Tack för svar.

Har ju fått med ett fläktkontrollsprogram som heter msi controlcenter och också ett program som heter clickbios2 som hör till moderkortet.har försökt ändra fläkthastigheten i båda dessa program utan nån respons från fläkten ihuvudtaget.Finns det nån annanstans man kan försöka göra inställningar som har bättre chans att lyckas? isf hur gör man det? har inte hittat nåra alternativ att reglerea spänningen i dessa program.mvh Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har 2 kablar från H40 , när du säger in på CPUFAN , menar du den från den bakre fläkten eller kabeln, som jag tolkar, går till pumpen ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den var kopplad så från början men då körde fläkten på 2000 rpm maxläge konstant.det gick inte att sänka eller styra via programvaran som kom med moderkortet. så jag provade att koppla in fläkten på en system fan3 , 3 pins, men den gick fortfarande inte å styra.

Så har nu kopplat in pumpen på cpu fan och har kopplat fläkten till en fläktkontroll i fronten av chassit där jag kan välja 5,7,12 volt, så nu kan jag dra ner fläktarna däremot låter pumpen fortfarande väldigt mycket och irriterande.

Kan jag ha den kopplad så eller är det felaktigt och hur ska jag annars koppla för att slippa att fläkten går i max?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Jag har lyckats leta reda på manualen för Corsair Hydro Series H40.

Men det var en seg laddning av sidan...

 

Bild och instruktion ur den manualen visar att kylarens fläkt skall kopplas på CPU Fan och radiatorns pump på vilken ledig Fan 3-pin kontakt som helst. Men är det bara 4-pin SysFan på modekortet så bör det gå bra också.

 

post-73434-0-92638800-1365113144_thumb.png

 

Så pumpen skall inte kopplas till CpuFan kontakten.

 

Däremot om du vill använda fläktkontrollen i fronten så kan du koppla fläkten dit, men annars skall den kopplas på CpuFan kontakten.

Då skall väl MSIs eget fläktstyrningsprogram kunna hantera detta, ja det beror på förstås, som jannejanne var inne på om det är pwm eller inte och har fläkten bara 3-pin kontakt är det inte pvm.

 

Men det går ju också att koppla in fläktmotstånd, men då faller ju hela idén med fläktstyrning via programvaran.

Blir lite brydd faktiskt, å andra sidan har jag ingen erfarenhet av detta system...

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Gå in i BIOS och kolla fläktinställningarna där.

Det finns två sätt styra en fläkt.

PWM=Pulse Width Modulation. På en periodtid på tex 1/100 sek bestämmer man hur många 1/1000 sek det ska vara 12Volt Full effekt 10/1000 dels sekund. Halv effekt 5/1000dels sekund osv.

En annan möjlighet är reglera spänningen, 12 Volt, 11 Volt, 10 Volt osv.

Är det rätt val i BIOS i förhållande till fläkten? (Intels standardkylarfläkt är för PWM.)

..//..

Till TS: Har du kontrollerat detta i BIOS som jannejanne är inne på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har vart inne i bios och kollat.Å finns inget ställe och ställa in voltstyrning.Däremot finns det ju möjlighet att ställa in måltemperaturer och min och max hastigheter för fläkten osv.Provade detta utan nån respons från CPU fan alls.(provades alltså när jag hade pumpen kopplad till en valfri 3 pins fan header och fläkten till cpu fan som du visat mig på bilden ovan att de ska kopplas in.)

 

Problemet är ju som du säger att fläkten är 3 pin och därmed inte kan styras med pwm eftersom cpu fan i detta fallet är ett 4 pins så kör den istället för max hastighet eftersom ingen reglering kan göras och styrningen via progravara inte heller funkar med 3 pins i ett 4 pins uttag. Har också provat att koppla in 3 pins fläkten på vattenkylningen till ett annat 3 pins sys fan uttag för att försöka kunna få styrning.enligt "bernard" i en tråd jag fick tips om så har dom ingen kontroll heller på detta moderkort. http://forum-en.msi.com/index.php?topic=161993.0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu gjort så att jag kopplat in cpu fläkten på system fan 2 och pumpen på fan 1.Då fick jag möjlighet i både bios och i moderkortets software att reglera dessa två.

 

Ställde in cpu fanen på auto å då la den sig på ca 1100 rpm och den låter normalt nu.så det verkar funka bra.

 

För att vattenkylningen skulle funka hyfsat tyst behövde jag dock köra fan 1 på 100 procent annars gnäller den för mycket.funderar på att flytta pumpen till en system fan 3 senare för att garantera att den får 100 procent som den verkar behöva och som jag läst i artiklar här å var att den behöver.Tror du det är okej att ha det kopplat som jag beskrivit ovan??

 

Har fortfarande nåt ljud som är störande som vi tror kanske är fläktarna på gtx670.kan möjligtvis vara vattenkylningen också.... Ett lågfrekvent brummande störande ljud.Har inte riktigt haft såhär kraftfulla grafikkort tidigare så vet inte hur mycket de ska brumma när man bara gör inget i windows. När jag prova spela ett krävande spel winda det iaf upp som attan och lät högre av det, som jag tror e samma ljud störande brummande ljud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
För att vattenkylningen skulle funka hyfsat tyst behövde jag dock köra fan 1 på 100 procent annars gnäller den för mycket.funderar på att flytta pumpen till en system fan 3 senare för att garantera att den får 100 procent som den verkar behöva och som jag läst i artiklar här å var att den behöver.Tror du det är okej att ha det kopplat som jag beskrivit ovan??

Huvudsaken är att pumpen går som den skall, men det ljud du hör från pumpen kan vara något som kallas för Coil Whine eller Coli noise.

 

Coil whine is mechanical resonance of the coil with the frequency of the signal passing through it. Physically, a coil is just loops of wire, sometimes with a core other than air. If the frequency of the signal is in resonance with the physical wires of the coil, the coil may vibrate. Oft times, the vibration is beyond human hearing (yokes in TV's can do this), other times it's in the range of human hearing.

Man kan ibland rätt enkelt, nåja ibland, fixa detta med ett fläktmotstånd som sänker motorns varvtal med c:a 5-7% genom att ansluta ett sk. fläktmotstånd eller faktiskt lägre.

 

 

 

Ett lågfrekvent brummande störande ljud.Har inte riktigt haft såhär kraftfulla grafikkort tidigare så vet inte hur mycket de ska brumma när man bara gör inget i windows. När jag prova spela ett krävande spel winda det iaf upp som attan och lät högre av det, som jag tror e samma ljud störande brummande ljud.

Nu är jag inte säker på vilka ljud du menar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fortfarande nåt ljud som är störande som vi tror kanske är fläktarna på gtx670.kan möjligtvis vara vattenkylningen också.... Ett lågfrekvent brummande störande ljud.Har inte riktigt haft såhär kraftfulla grafikkort tidigare så vet inte hur mycket de ska brumma när man bara gör inget i windows. När jag prova spela ett krävande spel winda det iaf upp som attan och lät högre av det, som jag tror e samma ljud störande brummande ljud.

Ladda ner MSI Afterburner så kan ställa in hastigheten på grafikkorts fläkten. Då märker du direkt om det är den som låter. Skulle tro att det räcker med 30% när du inte spelar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att vattenkylningen skulle funka hyfsat tyst behövde jag dock köra fan 1 på 100 procent annars gnäller den för mycket

Inte konstigt du behöver pumpen på max - dessa färdiga vattenkylsystem är underdimensionerade redan (dvs ingen vätskedepå)

 

Tror du det är okej att ha det kopplat som jag beskrivit ovan??

Jepp det tror jag

 

Har fortfarande nåt ljud som är störande som vi tror kanske är fläktarna på gtx670.kan möjligtvis vara vattenkylningen också....

Försök isolera varifrån oljudet kommer - tex har i5 och i7 (andra gen) har ju inbyggd GPU - du kan ju stoppa GPU fläktarna i 1-2 sec med fingrarna för att kolla

 

Håll koll på tempen på cpu gpu moderkort med tex Speccy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda ner MSI Afterburner så kan ställa in hastigheten på grafikkorts fläkten. Då märker du direkt om det är den som låter. Skulle tro att det räcker med 30% när du inte spelar.

Installerade expertoll som kom med mitt gainward geforce gtx 670 å drog upp å ner speeden på fanen.och det är definitivt den som låter.låter som en tandläkarborr eller ett plan som lyfter när den drar igång.men även på 30 procent så surrar det en hel del.lågfrekvent väldigt jobbigt ljud. ska det vara så???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok nej det ska inte låta så konstigt be komplett att byta ut kortet mot motsvarande dvs geforce gxt670

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installerade expertoll som kom med mitt gainward geforce gtx 670 å drog upp å ner speeden på fanen.och det är definitivt den som låter.låter som en tandläkarborr eller ett plan som lyfter när den drar igång.men även på 30 procent så surrar det en hel del.lågfrekvent väldigt jobbigt ljud. ska det vara så???

Vad är det för GTX 670 du har?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

flyfisherman:

 

hej låter mer som klipp nummer 2 isf men inte riktigt lika gnisslande med i övrigt samma planlyftarljud liksom...

 

ska försöka filma ett klipp med min kamera imorrn å lägga upp på youtube å länka.se om jag kan greja det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...