Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

MEDEL.OMF


Volvo3

Rekommendera Poster

Jag undrar om man kan hänvisa Medelområdet (eller Villkorsområdet) i funktionen MEDEL.OMF till en cell istället för en kolumn? När jag exempelvis anger Medelområde kolumn A:A i funktionen så hänvisar jag istället till en cell (t.ex. H1) som i sin tur hänvisar till kolumn A:A. Cellen H1 ska beroende på något villkor automatiskt ändras från att hänvisa till kolumn A:A till att hänvisa till någon annan kolumn istället. På så sätt så slipper jag varje gång gå in i funktioen MEDEL.OMF och ändra Medelområdet (eller Villkorsområdet). Förstår ni vad jag menar? :rolleyes:

Finns det alltså någon funktion som hänvisar en cell till en kolumn och som går att använda i MEDEL.OMF.

 

Jag kan ju använda DMEDEL till detta, men den tar upp lite mer plats. Dessutom så är den funktionen väldigt opålitlig då den t.ex. även tar med "bananskal" när jag använder "banan" i villkorsområdet. :thumbsdown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med hjälp av formeln INDIREKT kan du med text bygga upp en referens som du i sin tur kan använda i den funktion du önskar, exempelvis MEDEL.OMF.

 

 

Typ:

=MEDEL.OMF(INDIREKT(H1);B:B;E3)

om det nu står A:A i cell H1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strålande! Tack! :thumbsup:

 

Går det att för istället att skriva "B:B", "C:C" etc. istället skriva "Ålder1", "Ålder2" etc.?

Jag har nämligen ett annat villkor som gör att det ibland kommer stå "Ålder1" i cellen och ibland "Ålder2" etc. .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

B:B resp. C:C osv är referensen för en hel kolumn. Då får man hitta på något klurigt så man automatiskt ersätter t.ex "Ålder1" med b:b.

 

Det kanske fungerar med PassaIndex för att översätta till kolumnindex typ "=OMFEL(INDEX(Q1:R4;PASSA(J2;Q1:Q4);2);J2)".

 

Se bifogad fil.

 

Medel.omf och Indirekt_1.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller för den delen, nyttja Excels tabellformat. det vill säga formatera din tabell som... tabell och använd i formeln.

 

Samma upplägg som i Tunes post med den skillnad att det i cell J1 står Ålder 1 (med mellanslag, stavat exakt som i tabellen).

 

Då kan man skriva

=MEDEL.OMF(INDIREKT("Tabell1["&J2&"]");Tabell1[Namn];H2)

för att få fram medelvärdet för givet namn (i H2) och för given kolumn (i J2) utan några fler steg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Om jag vill att databasen ligger i ett annat blad så verkar det inte fungera.

Går det att få att fungera med INDIREKT om databasen (kolumn A-E) i mitt fall istället ligger i Blad2?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken formel använder du?

Har du Excel 2007/2010 eller senare, då ska mitt alternativ med INDIREKT fungera oavsett var din tabell ligger såtillvida att den finns i samma bok som formeln.

 

Om du använder en av de andra, då måste bladnamnet in i referensen i stil med

 

 

=MEDEL.OMF(INDIREKT("Blad2"! & $K$2);A:A;H2)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...