Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med Grafik och Catalys Control Center


timeeey

Rekommendera Poster

Hejhej

 

Jag har problem med mitt externa grafikkort i min nya laptop, som är en Samsung 3 serie

Modell: NP370R5E-S0ASE

 

Det första jag gjorde när jag fick datorn var att ta backup på Win 8 till extern hd.

Avinstallerade sedan Win 8 för att till sist lägga in Win 7.

 

Operativsystem: Win 7 Ultimate 64bit, SP1 Senaste uppdateringar från 3/3-13

Grafikkort: Intel HD Graphics 4000 och AMD Radeon HD 8750M.

 

Drivrutiner för Intel Graphics: 9.17.10.2875 VGA(Grafikk) INTEL

Drivrutiner för AMD Radeon: 9.1.1.1000 VGA(Grafikk) AMD

Drivrutin: Chipset 9.3.0.1021

Alla drivrutinerna är de senaste som ligger uppe hos Samsung.com

 

Intel Grafik 4000 fungerar, men AMD Radeon HD 8750M fungerar inte.

Båda korten säger att de är korrekt installerade i Enhetshanteraren.

 

Datorn kör nu på Intel grafiken.

När jag försöker starta Catalyst Control Center, så tänker datorn lite, så kommer inställningsrutan upp men stängs sedan i samma sekund.

När jag startar Konfigurera växlingsbar grafik, så tänker datorn lite, men så händer inget mer.

 

Jag har testat AMD Driver Autodetect, får felmeddelande : We were unable to find your product or OS.

Har även testat ladda ner drivrutiner från Amd Radeons hemsida, finns inte drivrutiner till HD 8750m, men läst att HD 7... serien skall vara den samma.

 

Jag antar att man inte skall bruka drivrutiner från AMD Radeons hemsida, utan endast drivrutiner från Samsung?

Eftersom Samsung förmodligen gjort några egna konfigurationer för att grafikkortet ska fungera optimalt till just deras hårdvara?

 

Jag har testat inaktivera och avinstallera Intel HD Graphics 4000, ingen förbättring.

En ut av gångerna när jag provade det så stod de att Radeon kortet inte fungerade korrekt og fick felkod "43" i Enhetshanteraren.

 

Jag har sökt massor på internet, och de är många som har problem med Intel grafik och Amd grafik i samma pc.

Men för de som jag sett, som lyckats lösa problemet, så har Catalyst control center fungerat.

Men de gör de inte för mig, så jag vet inte hur jag skall lösa detta problem.

 

Kan ni hjälpa mig?

 

MVH Tim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Jag har testat AMD Driver Autodetect, får felmeddelande : We were unable to find your product or OS.

Har även testat ladda ner drivrutiner från Amd Radeons hemsida, finns inte drivrutiner till HD 8750m, men läst att HD 7... serien skall vara den samma.

Körde du AMD Mobility Radeon Driver Verification tool? http://support.amd.c...ob_win7-64.aspx

Kolla in denna information också: http://support.amd.com/us/kbarticles/pages/737-28041supportforatimobility.aspx

Ja AMD HD 8000m serien är egentligen en upphottad HD7000 vad jag förstått.

 

Kör du kört Windows update så du verkligen har alla Windows uppdateringar?

 

När det gäller Intel HD grafik så kan du köra Intel Driver Update Utility och den kollar också övriga Intel enheter på datorn.

Obs. att den endast kan tala om uppdateringar för Intels enheter, även om den känner av andra enheter.

http://www.intel.com.../support/detect

 

Det kan vara bra att först skapa en återställningspunkt, ifall något går galet så kan du återgå till samma status som innan.

 

Start > i sökfältet skriv Skapa > Klicka på Skapa en återställningspunkt > Skriv något i rutan och klicka Skapa => Då skapas en Systemåterställningspunkt.

 

Har du installerat övriga drivrutiner från datortillverkarens supportsida?

Viktigast är att du hämtat och installerat Chipset etc.

 

Annars kanske det äldre Windows 7 inte till fullo stöds på din dator och det måste vara Windows 8?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

 

Tack för svaret flyfisherman :) Chipset är installerat med senaste drivrutinerna och Windows har senaste uppdateringarna.

Löste problemet med drivrutiner till grafikkortet och har fått Catalyst control center att fungera.

Hittade en lösning tillslut, det var massa skit som låg kvar från alla drivrutiner jag hade installerat.

Så jag startade datorn i "safe mode" och körde ett program som heter Driver Sweeper,

De programmet rensade alla skräpfiler som låg kvar.

Startade om datorn, installerade AMD Radeon og Catalyst drivrutinerna från Samsung.com, sen funkade Catalyst.

Men de funkar inte fullt ut, om de beror på Catalyst eller inte, de vet jag inte.

 

Nu till mitt andra och nuvarande problem.

Jag vill att min dator skall köra på de externa grafikkortet hela tiden, iaf hela tiden då strömmen är ikopplad.

Men jag får inte Växlingsbar grafik att fungera.

När jag försöker starta "Konfigurera växlingsbar grafik" genom högerklick på skrivbordet, så händer ingenting.

När jag försöker starta "Inställningar för program för växlingsbar grafik" inne i Catalyst programvara, så stänger programmet av sig. (se bild)

vaxlingsbar-grafik-stangs-av.jpg?width=150

 

Är de någon som vet vad som kan vara problemet?

Eller någon som vet hur jag bara kan lägga Radeon kortet som första prioritet?

Har provat avinstallera och inaktivera Intel HD Graphics 4000, men då slutar AMD Radeon kortet att fungera och får felkod 43 i enhetshanteraren.

 

Tacksam för svar smile.gif

MVH Tim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tittat i bios vad du har för inställningar under menyn "advanced"? Borde finnas något för grafik inställningar där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tittat i bios vad du har för inställningar under menyn "advanced"? Borde finnas något för grafik inställningar där.

 

Har kollat runt i bios, men finner inget som har med grafik att göra :/

 

Jag har lämna tillbaka datorn och bytt till en likadan, Samsung support menade att de var fel på hårdvaran (radeon kortet)

 

Jag har exakt samma problem med den nya PCn, som är exakt likadan, skillnaden med denna är att jag kör med original OS (Win 8)

Kommer formatera och lägga in Win 7 senare, måste först veta att jag får Radeon HD kortet att fungera som de skall.

Jag har senaste Windows uppdateringar, drivrutiner till Chipset, Radeon kortet och Intel kortet, men Växlingsbar grafik funkar ändå inte?

 

Tycker de är jävligt konstigt...

 

Någon som har nån aning vad de kan vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att högerklicka på en .exe fil i utforskaren och välj egenskaper. Kan du där välja att det programmet ska köras i performanceläget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att högerklicka på en .exe fil i utforskaren och välj egenskaper. Kan du där välja att det programmet ska köras i performanceläget?

 

Provat de nu, men finner inget som heter performance läge :/

Att inte Samsung bara kan lägga upp en guide på dehär, måste ju va fler som har samma problem, eftersom bägge mina exemplar har samma problem..

Verkar vara många PC leverantörer som har problem med att få Intel Graphics att samarbeta med AMD Radeon korten har jag märkt.

Men hittar ju inget som hjälper mig med Samsungs drivrutiner, jag antar att de är dem som de är problem med?

Man jag kan ju ha fel.

 

Lägger upp nå bilder på "exe fil egenskaper"

 

MVH

post-128472-0-98507200-1362623861_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samme problem på min Samsung-modell også, i samme modellserie og med samme grafikkort. Har prøvd akkurat de samme tingene som du har prøvd og jeg tror det er Samsung som må oppdatere driverene rett og slett. (og ja dette er i Norge så det er ikke bare i Sverige problemet oppstår ;-) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samme problem på min Samsung-modell også, i samme modellserie og med samme grafikkort. Har prøvd akkurat de samme tingene som du har prøvd og jeg tror det er Samsung som må oppdatere driverene rett og slett. (og ja dette er i Norge så det er ikke bare i Sverige problemet oppstår ;-) )

 

Hej, förstår att du också har problem med den. De du säger är helt rätt, de är Samsung som inte kommit med några fungerande drivrutiner ännu.

Bor også i Norge og har köpt datorn på Elkjöp.

När jag lämnade tillbaka datorn för andra gången så pratade jag med en försäljare på Elkjöp.

Han var fullt medveten om problemet og sa att Samsung kommer med en uppdatering inom kort.

 

Tyckte det var onödigt att sitta på öppet-köp garantin og vänta på att de kanske kommer en "fungerande" drivrutin inom 20dagar.

Så jag lämnade tillbaka datorn och fick pengarna tillbaka, så köper jag kanske samma dator när jag vet att dom har fått ordning på drivrutinerna.

 

Tycker de är riktigt dåligt att Elkjöp inte berättar detta för sina kunder, denna Samsung PC är Elkjöps med sålda dator, enligt försäljaren.

Vi betalar för något som inte fungerar, og ingen säger något förrän man frågat massvis av personer under flera dagar.

Sedan får man beskedet att "detta är vi medvetna om, Samsung jobbar på problemet sedan ett par veckor tillbaka"

De är förmodligen massor av kunder som inte har fått de dem betalat för.

Några kunder har ingen aning, några har kanske brukt timmar/dagar för att försöka lösa problemet, helt i onödan.

 

Får hoppas drivrutiner kommer snart, så du får igång ditt Radeon kort.

Vi får hålla koll på om drivrutinerna kommer på Samsungs hemsida (SW Update) eller om de kanske kommer via Windows update.

 

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samma problem med min dator som är exakt likadan. Köpte den igår och satt till runt 01:00 tiden på natten och försökte luska ut problemet. Vart hittar jag det här Drivers Sweeper programmet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Har samma problem med min dator som är exakt likadan. Köpte den igår och satt till runt 01:00 tiden på natten och försökte luska ut problemet. Vart hittar jag det här Drivers Sweeper programmet?

Hej, trist att det inte fungerar och att så många verkar ha samma problem.

Får du inte till det, så kanske du skulle fundera på att lämna tillbaks den, öppet köp eller reklamera?

 

Driver Sweeper hittar du bl.a. här: http://driver-sweepe...dda-ner-windows

  • Kom ihåg att göra anpassad installation och bocka ur ev. toolbars etc.

1. Jag tror det är bäst att först Skapa en återställningspunkt

2. Avinstallera Catalyst program med drivrutiner ur Kontrollpanelen > Program

3. Sedan starta datorn i felsäkert läge och därefter köra Driver Sweeper för att rensa ut resterna.

4.Till sist starta om datorn i normalt läge och installera nya AMD Catalyst Software Suite och övriga drivrutiner, genom att högerklicka på installationsprogrammet/setup filen och

välj 'Kör som administratör'

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Jag tror det är bäst att först Skapa en återställningspunkt

2. Avinstallera Catalyst program med drivrutiner ur Kontrollpanelen > Program

3. Sedan starta datorn i felsäkert läge och därefter köra Driver Sweeper för att rensa ut resterna.

4.Till sist starta om datorn i normalt läge och installera nya AMD Catalyst Software Suite och övriga drivrutiner, genom att högerklicka på installationsprogrammet/setup filen och

välj 'Kör som administratör'

Mvh

 

Hej igen.

Jag provade göra exakt de, på bägge datorerna jag hade, i både mitt "egna" Win 7 och Win 8 (medföljande OS) men de funkade inte.

Det kommer förmodligen inte att funka förrän Samsung släppt någon ny drivrutin till Radeon kortet.

Enligt vad jag fick höra av säljaren på Elkjöp då :P

Om någon vet mer, eller fått de att fungera, så kommentera gärna :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej igen :rolleyes:

 

Appropå Samsung, det finns väl en supportsida där för just denna modell, jag funderade på om dom skrivit något om detta problem där?

Ibland kan ju olika tillverkare skriva om något känt problem och en lösning till detta.

 

Asus kallar sitt för Support > Knowledge Base

 

Ja bara en tanke ifall det skulle finnas en lösning på Samsungs sida som kanske missas?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...