Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Går ej att aktivera Windows-brandväggen


tovii

Recommended Posts

Hej!

Jag förlängde min prenumeration på F-secure och har innan aldrig haft några problem. När jag nu installerade den nya F-secure har brandväggen slutat fungera. Det står att jag ska uppdatera brandväggsinställningarna och man kan trycka på "använd rekommenderade inställningar". Felmeddelandet när jag försöker aktivera den är Felkod 0x8007042c.

 

Jag har då försökt mig på Microsoft suppor http://support.microsoft.com/kb/2530126/sv. Varken metod 1 eller 2 fungerar. När jag provar metod 3 kan jag i Tjänster inte aktivera brandväggen manuellt. När jag trycker på starta får jag upp meddelandet "Fel 1068. Det går inte att starta den överordnade tjänsten eller gruppen".

 

Är det någon som har någon idé om vad som är fel?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Ingår det en brandvägg i den produkt från F-secure du har?

För om det ingår en brandvägg i den ska du absolut inte ha igång Windows-brandväggen.

Link to comment
Share on other sites

När man startar F-secure står det "Datorn är inte skyddad. Aktivera Windows brandväggen". Har skickat med en print screen på det också.

Så nej, man använder sig av Windows brandväggen. På f-secures hemsida står det "Now the product uses operating system’s own Windows Firewall for basic firewall functionality, such as inbound network traffic filtering, location-specific settings and HomeGroup support."

post-128463-0-81096900-1362149857_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag förlängde min prenumeration på F-secure och har innan aldrig haft några problem. När jag nu installerade den nya F-secure har brandväggen slutat fungera. Det står att jag ska uppdatera brandväggsinställningarna och man kan trycka på "använd rekommenderade inställningar". Felmeddelandet när jag försöker aktivera den är Felkod 0x8007042c.

 

Jag har då försökt mig på Microsoft suppor http://support.micro.../kb/2530126/sv. Varken metod 1 eller 2 fungerar. När jag provar metod 3 kan jag i Tjänster inte aktivera brandväggen manuellt. När jag trycker på starta får jag upp meddelandet "Fel 1068. Det går inte att starta den överordnade tjänsten eller gruppen".

 

Är det någon som har någon idé om vad som är fel?

 

Köpte själv Inernet Security 2013 i dec. förra året. Vid installationen märkte jag att windows brandväggen var påslagen och inte F-Secures personliga brandvägg, så som det alltid varit tidigare. Trodde att det var något fel vid installationen, men efter support med F-secure fick jag till svar att den senaste versionen 2013 inte har en personlig brandvägg, utan säkerhetsprogrammet använder sig av windows brandvägg.

Hoppas detta var till någon hjälp.

Link to comment
Share on other sites

Köpte själv Inernet Security 2013 i dec. förra året. Vid installationen märkte jag att windows brandväggen var påslagen och inte F-Secures personliga brandvägg, så som det alltid varit tidigare. Trodde att det var något fel vid installationen, men efter support med F-secure fick jag till svar att den senaste versionen 2013 inte har en personlig brandvägg, utan säkerhetsprogrammet använder sig av windows brandvägg.

Hoppas detta var till någon hjälp.

 

Kan f ö tillägga att om problemet kvarstår så klicka på inställningar, viade på brandväggen, se uppe i höger hörn att brandväggen är på. Står det att den är av är det troligen detta som är problemet, så därför "dra" muspilen åt höger så den hamnar på, så löser sig nog problemet.

Link to comment
Share on other sites

Kan f ö tillägga att om problemet kvarstår så klicka på inställningar, viade på brandväggen, se uppe i höger hörn att brandväggen är på. Står det att den är av är det troligen detta som är problemet, så därför "dra" muspilen åt höger så den hamnar på, så löser sig nog problemet.

 

Jag har provat att trycka på "inställningar" och sedan dra den åt sidan så att brandväggen ska vara på men det fungerar inte. Den hoppar tillbaka till "av" själv. Därifrån kan man också trycka på "ändra inställningar för Windows brandväggen" men då är jag tillbaka på ruta ett där jag får felmeddelande "Felkod 0x8007042c".

Link to comment
Share on other sites

Avinstallerade du den gamla F-secure-versionen innan du installerade den nya?

Man skulle ju kunna tänka sig att det ligger kvar något från den gamla brandväggen och det är därför som inte Windows-brandväggen går igång.

 

Du kan också kolla "Metod 2" och följande metoder på http://support.microsoft.com/kb/2530126

Link to comment
Share on other sites

Avinstallerade du den gamla F-secure-versionen innan du installerade den nya?

Man skulle ju kunna tänka sig att det ligger kvar något från den gamla brandväggen och det är därför som inte Windows-brandväggen går igång.

 

Du kan också kolla "Metod 2" och följande metoder på http://support.micro....com/kb/2530126

 

Ja jag avinstallerade det gamla F-secure innan jag installerade nya. Var i kontakt med F-secures support och de har försökt hjälpa mig. Provade även att installera om den nya F-secure men ingen ändring.

Jag har provat metod 2 i den där länken också ett antal gånger men utan resultat.

Link to comment
Share on other sites

Gjorde nu också en genomsökning med Malwarebytes och hittade ett virus. PUP.Offerware. Läste att det viruset kan påverka brandväggen. Så det är nu i karantän men det är fortfarande ingen ändring på brandväggen när jag försöker med de olika metoderna.

Är det något mer jag bör göra om det är viruset som varit felet?

post-128463-0-55006900-1362225473_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

I vilken fil och mapp hittade MBAM PUP.Offerware?

Du hittar gamla loggar på fliken Loggar i MBAM.

Link to comment
Share on other sites

I vilken fil och mapp hittade MBAM PUP.Offerware?

Du hittar gamla loggar på fliken Loggar i MBAM.

 

I loggen står det: C:\Users\Tove\Downloads\setup.exe (PUP.Offerware)

Link to comment
Share on other sites

Det är ju en installationsfil och den är ju inte aktiv i datorn, dvs att ha den eller ta bort den påverkar inte datorn.

 

Var Windows-brandväggen igång när F-secure var avinstallerad?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Verkar som att du haft eller har virus som ställt till det. Googlade på felkoden och verkar som att svaret är att installera om windows.

 

Testa http://support.microsoft.com/kb/2271812

Kanske hjälper.

 

Om det står att det inte går att starta den överordnade tjänsten kan du försöka starta den manuellt.

Skriv services.msc i kör eller services i startfältet och klicka på enter.

 

Kolla så windows brandväggens överordnade tjänster körs. Högerklicka på windows brandväggen. Välj egenskaper.

post-23030-0-15074800-1363972467_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...