Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

XP och Windows 7 Ultimate


connect

Rekommendera Poster

Har en HP Pavilion med XP SP3 på C-partitionen. Har nu införskaffat Windows 7 Ultimate för att kunna köra program som inte stöds av XP. Samtidigt vill jag kunna köra äldre program som inte stöds av W7. Min fråga är nu om jag kan installera W7 på en annan partition på hårddisken eller om jag måste installera ytterligare en hårddisk? Vid uppstart vill jag kunna välja operativsystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis detta hade jag att ta ställning till häromåret.

 

Först säkerhetskopierade jag alla privata data som trost mina inställningar hamnat på C-disken till annan plats. Normalt sparar jag favoriter, mail och adresser på andra platser än på C:/.

 

Däreter in med windows 7 ult 64-bit skivan ombotning. Valde format av C och startade installationen. Eftesom jag hade köpt upgrade så hade jag Xp-skivan till hands.

 

Allt fungerade fint och gör fortfarande efter åtskilliga uppgraderingar och sortering av uppstarts-tjänster mm.

 

 

 

Jag har ett par gamla program som fungerar fint och hade något som jag tvingades köra under med den nedladdningsbara programmet som jag nu har tagit bort igen.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min fråga är nu om jag kan installera W7 på en annan partition på hårddisken eller om jag måste installera ytterligare en hårddisk? Vid uppstart vill jag kunna välja operativsystem.

Det går bra vilket som.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Finns det några fallgropar eller något särskilt man bör tänka på vid installation? Raderas filer på den partition som W7 installeras på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska ju se till att ha säkerhetskopior på allt viktigt och ha möjlighet att ominstallera XP utifall att man gör något fel under installationen och t ex väljer XP-partitionen.

 

Man bör ha en tom partition för Windows för att inte få problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...