Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Chrome inaktiverar tillägg


FarbrorP

Rekommendera Poster

Startade just Google Chrome (Version 25.0.1364.97 m) och till min förvåning har Chrome inaktiverat tillägg utan att fråga.

Det som gjorde mig mest förvånad var att Chrome hade inaktiverat att par funktioner som jag aktiverat i mitt antivirus/skyddsprogram. Saker som skyddar min identitet och varnar för osäkra webbsidor, m.m.

Jag hittar ingenstans där jag kan ta bort denna automatiska inaktivering. Visserligen inga problem att aktivera igen, men tycker inte om när program tar bort saker jag valt att ha som tillägg. Kanske jag som har fel inställning eller för lite kunskap för att förstå finessen med detta...

Så, nu har jag fått skriva av mig lite. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att Chrome ska bli ännu snabbare har vi automatiskt inaktiverat några tillägg som kanske kördes utan att du visste om det. Du kan aktivera eller inaktivera vilka tillägg du vill nedan. Läs mer

 

Gå till Tillägg i chrome och aktivera igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen är säkerheten, det är alldeles för många som har skadliga och olämpliga tillägg som har installerat sig utan godkännande.

Two new features in Chrome 25 will help users run only the extensions they want to use:

Extensions installed by third party programs using external extension deployment options will be disabled by default.

...

In addition, all extensions previously installed using external deployment options will be automatically disabled.

http://blog.chromium.org/2012/12/no-more-silent-extension-installs.html
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen är säkerheten, det är alldeles för många som har skadliga och olämpliga tillägg som har installerat sig utan godkännande.

http://blog.chromium...n-installs.html

 

Jo, jag kan tänka mig det, men skulle föredra att jag i så fall får upp en fråga där jag rekommenderas att inaktivera tillägg. Inte att Chrome gör det på eget bevåg.

Så frågan är väl om det finns någonstans där jag kan gå in i Chromes inställningar och ta bort beteendet.

Tack för länken! :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Jo, jag kan tänka mig det, men skulle föredra att jag i så fall får upp en fråga där jag rekommenderas att inaktivera tillägg. Inte att Chrome gör det på eget bevåg.

Så frågan är väl om det finns någonstans där jag kan gå in i Chromes inställningar och ta bort beteendet.

Tack för länken! :)

Google kan vara världens största säljare av information. Att använda produkter från Google och förvänta sig att Google inte tar bort tillägg som stör informationsinsamlandet.

Ja då har man missat nånting, tycker jag.

Vill du surfa/leva anonymt, välj bort alla produkter från Google, t.ex. Chrome, Android.

Sök på

browser alternatives

själv använder jag äldre versioner av Firefox, Seamonkey

samt Konqueror omväxlande.

Varför äldre? Därför Google idag betalar utvecklingen av Firefox.

Sådan husse, sådan hund.

Och så använder jag Tor.

https://www.torproject.org/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Google kan vara världens största säljare av information. Att använda produkter från Google och förvänta sig att Google inte tar bort tillägg som stör informationsinsamlandet.

Ja då har man missat nånting, tycker jag.

Vill du surfa/leva anonymt, välj bort alla produkter från Google, t.ex. Chrome, Android.

Sök på

browser alternatives

själv använder jag äldre versioner av Firefox, Seamonkey

samt Konqueror omväxlande.

Varför äldre? Därför Google idag betalar utvecklingen av Firefox.

Sådan husse, sådan hund.

Och så använder jag Tor.

https://www.torproject.org/

Vad blir det för version av Firefox då om man ska gå tillbaks till 2004?

Seamonkeys första release var 2006 och det är ju senare än när Mozilla började få pengar från sökmotorer, så den borde du ju inte använda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...