Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DÖSKALLEVARNING för SONYs produkter


jannejanne

Rekommendera Poster

Jag har i många år haft en Olympus Tough 8000 kompakt digitalkamera.

Det enklaste sättet för mig att ta ut filmer och foton ur den har varit en mycket liten USB adapter (ligger i plånboken) till det microSDHC minne jag använder för att spara filmer och foton på. Så var jag än är kan jag snabbt få ut foton och filmer till lokal dator.

Min eller någon annans.

Olympus Tough 8000 saknar mikrofon så därför köpte jag 2012

en Sony Cybershot som fått bra recensioner och omdömen.

Direkt upptäckte jag en nackdel med Sonykameran. Det går inte att ta ut SDHC minnet, sätta det i en minnesadapter och få ut innehållet.

I varje fall lyckades inte jag. Ja jag kunde se en del filer på minnet. Men hittade inte foton/filmer.

Så det blev att installera Sonys programvara (för Windows såklart) på en dator här hemma.

Idag skulle jag föra över några foton från minnet på Olympus Tough 8000 via USB adaptern.

Det som händer då är att Sonys programvara startar, med ERBJUDANDEN/REKLAM välj själv, för Sony produkter (som jag inte har).

SONYS programvara medskickad Sony Cybershot verkar koppla upp sig mot internet och ladda hem ERBJUDANDEN/REKLAM.

Jag stänger ner SONYs programvara och tänker som vanligt kopiera över två nya foton från Olympus Tough 8000 från USBminnet med hjälp Windows programvara.

Det går INTE. Windows programvara kan se filerna men har ingen åtkomst.

Jag flyttar USB-minnet till en annan dator där SONYs programvara till Sony Cybershot inte är installerad.

Inga problem få ut fotona.

SONY är ökänt/välkänt för att ha lagt en trojan/rootkit på CD skivor för några år sedan.

Tydligen har SONY fortsatt i samma spår.

För min del är saken klar: Jag kommer aldrig mera köpa något från SONY.

Och för alla ni andra är valet fritt.

Köp nått från SONY och riskera installation av trojaner, reklamprogramm och annan programvara som förhindrar din vanliga användning av datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ringt och pratat med dom om det , Sony alltså , och i så fall , vad sa dom ?

Vem tänker du på VD? Nej faktiskt inte. Och jag ser det som slöseri med min tid.

Att jag inte gillar vad SONY sysslar löser jag genom att undvika företagets produkter.

SONY å sin sida har kommit fram till att SONY tjänar på att skicka med program som visar reklam för andra Sony produkter när programmet startas.

Och att SONYs programmvara automatiskt tar över så snart ett minne från en kamera dyker upp.

Från SONY eller någon annan kameratillverkare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...