Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

En dator, två operativsystem


Aja

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en HP Pavilion dator med två hårddiskar. I den ena har jag installerat Windows 7 och i den andra Windows 8. Båda operativsystemen fungerar om jag byter ena disken mot den andra. Datorn har dock två platser för hårddiskar och jag tänkte mig att jag skulle ha båda hårddiskarna i och kunna välja operativsystem när datorn startar, men det funkar inte. Datorn startar på det operativsystem som sitter i den vänstra hårddisken (master?) och känner inte av det andra operativsystemet. Går det att vidta någon åtgärd så att jag kan byta operativsystem utan att behöver flytta på hårddiskarna varje gång?

 

/Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här verkar vara samma fråga, som i din andra tråd med Vista och Win 7. Som jag skrev i den tråden går det att ordna med EasyBCD. Det finns bra guider på deras hemsida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte riktigt samma fråga för nu har jag lyckats installera de båda operativsystemen och de fungerar var och en för sig vilket jag inte lyckats med tidigare. Jag har också laddat ner Easy BCD och ställt in den på C-Windows7 och D-Windows8, men det funkar inte. Kanske förstår jag mig inte riktigt på hur jag ska ställa in det programmet eller kan det vara så att endast den ena diskplatsen kan starta ett operativsystem?

 

 

/Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har du det med när bios startar upp?

 

Jag kan välja med f9 med vilken HD(2 st) som ska startas med respektive OP. Xp eller Win 7.

 

Är jag för långsam så startar Xp först.

 

Biostar moderkort. p4m900-m7a med några år på nacken.

Xp aldrig ominstallerat. BSOD några ggr. endast när ett minne pajade på garantin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

EasyBCD är startad i Windows 7 och jag har ställt in Easy BCD enligt bilder på bilagan. När jag startar om datorn förväntar jag mig att kunna välja men endast Windows 7 kommer i i starthanteraren upp som en valmöjlighet, inte Windows 8.

 

Från början gjorde jag en W7 installation med Vista-disken i datorn och då gick inte datorn att starta W7 utan att Vistadisken fanns på plats. Det hamnade tydligen startfiler för W7 på Vistadisken. Kanske kan det vara något motsvarande problem nu. Windows 8 ä rinstallerad i en hårddisk utan att Windows 7 - disken fanns i datorn. Är det därför som W8 inte kommer upp som ett valalternativ? Datorn startar W8 om den disken finns i "C-facket". Kanske går det inte att starta från "D-facket" där jag har placerat W8?? I så fall får jag vä'l installera om W8 med W7 på plats i "C-facket". Vad tror du oom det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

easyBCD.pdf

 

Jag laddade upp bilagan och fick följande meddelande

 

Du har laddat upp: 440,1Kb. Din tillåtna uppladdningskvot är: obegränsad. Varje fil får maximalt vara: 2Mb

 

Men bilagan verkar ha försvunnit på vägen. Jag har nu gjort ett nytt försök i en annan webbläsare och pdf-format.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske går det inte att starta från "D-facket" där jag har placerat W8??

Jodå, det går bra, spelar ingen roll om du har partitionen på skilda diskar eller på en del av samma disk. Se min bootloader här nedan.

 

------------------------------------------------------------------------------------

 

There are a total of 3 entries listed in the bootloader.

 

Default: Windows 7 Ultimate

Timeout: 15 seconds

EasyBCD Boot Device: C:\

 

Entry #1

Name: Windows 7 Ultimate

BCD ID: {current}

Drive: C:\

Bootloader Path: \Windows\system32\winload.exe

 

Entry #2

Name: Windows 7 pro

BCD ID: {7700fb29-b852-11e1-94c5-001999353024}

Drive: F:\

Bootloader Path: \Windows\system32\winload.exe

 

Entry #3

Name: Windows 8

BCD ID: {2e6b66fb-bbdc-11e1-bf2a-001999353024}

Drive: D:\

Bootloader Path: \Windows\system32\winload.exe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klicka på "Visa inställningar" och kopiera texten och lägg in den här.

Precis som jag gjort i mitt exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut

 

 

 

Det finns totalt 2 poster i starthanteraren.

 

Standard: Windows 8

Timeout: None

Boot-enhet: C:\

 

Post #1

Namn: Windows 7

BCD-ID: {current}

Diskenhet: C:\

Starthanterarens sökväg: \Windows\system32\winload.exe

 

Post #2

Namn: Windows 8

BCD-ID: {default}

Enhet: Unknown

Starthanterarens sökväg: \Windows\system32\winload.exe

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart att det inte funkar för dig. Enhet: Unknown (hittar ingen enhet)

Post #2

Namn: Windows 8

BCD-ID: {default}

Enhet: Unknown

Starthanterarens sökväg: \Windows\system32\winload.exe

 

Åtgärda detta så här: Klicka på "Avancerat" och ange rätt bokstav (troligen D i ditt fall).

Glöm inte att spara inställningen via knappen nere till höger.

 

Vet du inte vilken enhetsbokstav win 8 skall ha så kan du kolla detta via diskhanteraren.

Högerklick på ikonen "den här datorn", välj "hantera", klicka på "diskhantering", där ser du nu dina partitioner samt vilken bokstav win8 skall ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Disken med Windows 8 hette E och inte D som jag trodde. Nu får jag upp starthanteraren och kan välja W7 eller W8, men väljer jag W8 så får jag upp en sida där det står:

 

"En fil som är felaktigt signerad eller skada eller skadlig programvara från en okänd källa kan ha installerats vid en ändring i maskin- eller programvara som har utförts nyligen.

 

Om du har installationsskiva för Windows sätter du in den och startar om datorn. Klicka på Reparera datorn och välj återställningsverktyg."

 

När jag gör detta får jag aldrig fram Klicka på Reparera datorn och välj återställningsverktyg. I stället vill datorn göra en nyinstallation av W8 och verkar välja disken där W7 ligger och göra en partition av den.

 

Det är ju inte så jag vil ha det. Jag vill att den startar den W8-installation jag har i E-disken, eller reparera den om så behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag experimenterat vidare.

 

Jag har två diskfack, låt mig kalla dem vänster och höger.

 

Jag har två hårddiskar, en med W7 och en med W8. Båda fungerar om disken sitter i det vänstra facket, men inte om disken sitter i det högra facket.

 

Med hjälp av Easy-BCD förstår jag nu hur jag kan välja Windowsversion, men det verkar bara fungera om de båda versionerna ligger i samma disk i var sin partition i vänsterfacket.

 

När jag har W7-disken i vänsterfacket och W8-disken i högerfacket så får jag det felmeddelande jag skrev i föregående inlägg när jag väljer W8. W7 går dock att starta.

 

Min slutsats är att de två facken inte är likvärdiga. Har jag fel?

 

Finns det något sätt att få tillgång till båda diskarna utan att jag ska behöva byta plats på dem varje gång jag vill byta operativsystem??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att komma in i bios tryck tangent F10

 

Reset the boot order to the default settings

To reset the boot order to the default settings, follow the steps below.

Turn on or restart the computer.

While the display is blank, press the f10 key to enter the BIOS settings menu.

Press the f9 key to reset the BIOS to the default settings.

Press the f10 key to save the changes and exit the BIOS settings menu.

 

Se länk nedan

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?lc=en&cc=us&product=18703&docname=c00364979

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har varit inne i BIOS och kollat men är osäker på vad som är vad i följande. Så här ser det ut och jag försökte att sätta USB Hard Disk till Second och Notebook Hard Drive som Third, men det blir samma problem som om jag går via Easy-BCD. Optical disc Drive First - det är väl DVD, CDUSB CD-ROM FifthUSB Floppy ThirdUSB SuperDisk Fourth Notebook Hard Drive SecondUSB Hard Disk SixthNetwork Controller SeventhDet går inte att starta från den disk som har W8 installerad om jag inte placerar den disken i det vänstra facket. Kan det möjligen vara så att det "Högra" facket i denna dator inte är boot-bart?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle du inte komma på något så är det väl bara att med WIndows 7 disken i installera om Windows 8 på den andra disken .Om det nu inte är något speciellt med den platsen så borde det vara klart på ett par timmar. Du har väl inte något att spara från den disken.

 

Det är ju så man normalt fixar till en Dualboot i Windows. Äldsta opet installeras först och sen det senare.

 

http://mashable.com/...1-Get-Windows-8

 

I ditt fall som ju redan har en partition är väl sidan 19 och framåt intressant (Open gallery) I princip väljer man ju anpassad eller custom-installation för att få välja plats för Windows 8 installationen

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...