Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med extern hårddisk LACIE


Dag Erlandsson

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson

Har en LACIE mobile disk / extern hårddisk 160 GB high speed USB 2,0. Är en amatör så behöver vägledning. Den är från 2009 och innehåller filer (stora) som jag vill komma åt. Det som händer när jag kopplar in usb-sladden är att att jag hör ”ljudet” som visar att den är inkopplad, sedan händer absolut ingenting. Plötsligt på ”min dator” så upptäcks ”den” i form av ett G men när jag trycker ”där” så står det ”datorn svarar inte”. Måste man ladda ned någon drivrutin för att få det att fungera? Provade med en annan dator också och där hände definitivt heller ingenting. Den har stått i en kartong under dessa år orörd. Vad gör jag för fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan mycket väl vara hårddisken som inte mår bra men en första fråga: kräver disken en nätadapter, extra ström? Har du gett den detta?

Några speciella drivrutiner behövs inte.

 

 

Mitt tips är annars det vanliga, om du har en stationär dator, öppna upp externa diskens chassi, ta ur disken, och anslut den internt. Då har du större chans att rädda det som finns på disken.

 

Och minns mina sista ord resten av livet:

En fil av värde ska alltid finnas på minst två skilda medier. Frågan är inte om en hårddisk kraschar utan när. Backup är A och O.

 

Låt oss hoppas att det inte är så farligt i detta fallet, att det går att lösa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Det kan mycket väl vara hårddisken som inte mår bra men en första fråga: kräver disken en nätadapter, extra ström? Har du gett den detta?

Några speciella drivrutiner behövs inte.

 

 

Mitt tips är annars det vanliga, om du har en stationär dator, öppna upp externa diskens chassi, ta ur disken, och anslut den internt. Då har du större chans att rädda det som finns på disken.

 

Och minns mina sista ord resten av livet:

En fil av värde ska alltid finnas på minst två skilda medier. Frågan är inte om en hårddisk kraschar utan när. Backup är A och O.

 

Låt oss hoppas att det inte är så farligt i detta fallet, att det går att lösa.

 

Hej,

Det klarar jag inte av... Dvs. att öppna den osv. då jag är en total amatör. MEN den lyser blått vid inkoppling av USB så det tyder väl på att den har ström? Saken är den att då jag först kopplade in den häromdagen så kunde jag "se" filerna (ikonerna) - men då hann jag inte fixa det jag skulle, så dagen efter då inkopling skedde så liksom reagerar den inte, dock så "synns" den som ett G men då jag klickar så händer följande "datorn svarar inte".... /Såg dock på deras hemsida att det fanns en massa att ladda ner...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som den har ström... den har alltså inte behov av extern nätadapter? Det är alltså en liten 2,5" disk? Vad för disk? har den kontakt för ström?

 

Det må finnas massor att ladda ned men du ska inte behöva något för att den ska fungera, ditt operativsystem känner igen USB-diskar utan extra drivrutin.

 

Det finns några saker som kan ha gått fel här

1: Disken får för lite ström.

2: Kontrollern, kretskortet i externa diskens chasssi, kan ha gått sönder

3: Disken i sig har problem.

4: Filsystemet på disken har havererat.

 

Vanligast är tyvärr nummer tre och enklaste sättet att felsöka är att bryta upp och ansluta internt.

Du har testat på två datorer med samma symtom.

 

ja, om du lägger örat till disken när du ansluter den. Låter det något om den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Det låter som den har ström... den har alltså inte behov av extern nätadapter? Det är alltså en liten 2,5" disk? Vad för disk? har den kontakt för ström?

 

Det må finnas massor att ladda ned men du ska inte behöva något för att den ska fungera, ditt operativsystem känner igen USB-diskar utan extra drivrutin.

 

Det finns några saker som kan ha gått fel här

1: Disken får för lite ström.

2: Kontrollern, kretskortet i externa diskens chasssi, kan ha gått sönder

3: Disken i sig har problem.

4: Filsystemet på disken har havererat.

 

Vanligast är tyvärr nummer tre och enklaste sättet att felsöka är att bryta upp och ansluta internt.

Du har testat på två datorer med samma symtom.

 

ja, om du lägger örat till disken när du ansluter den. Låter det något om den?

 

Lacie Mobile disk 160 GB

Så ser den ut. Den låter "ja" nu har den 2 sladdar, den ena USB och den andra är en typ nätingång men en USB mot datorn. Kopplar jag in den då låter den "pip, pip, pip" om jag enbart använder usb till usb så "ja" den låter och lyser blått...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, det är denna

http://www.dustinhome.se/product/5010115124/lacie-mobile-disk-160gb-usb-2-0/

du har.

 

Den ska klara sig, oftast, på en USB men en del datorer, främst bärbara, ger inte tillräckligt med ström via en USB och då finns det en sekundär USB-kabel att ta till, möjlighet att dra ström från två USB-portar. Det är allt som ska krävas för att den ska fungera.

 

Det jag menar låter, hör du att hårddisken spinner upp fint, inte hackar eller liknande? Då finns det hopp om att disken är okej.

Om du inte kan ta isär chassit, om du har filer på disken du måste rädda, ta hjälp av en vän som kan hjälpa dig med det.

 

Bjud på en kopp kaffe, en nybakad bulle som tack.

 

Det finns inte mycket du kan göra med USB-disk så länge den är kopplad via USB, inte mycket felsökning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att byta USB kabeln mot en annan som du vet funkar.

 

Har haft detta problem med 2 hårddiskar som piper tack vare defekt kabel.

 

Enklast och billigast :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Okej, det är denna

http://www.dustinhome.se/product/5010115124/lacie-mobile-disk-160gb-usb-2-0/

du har.

 

Den ska klara sig, oftast, på en USB men en del datorer, främst bärbara, ger inte tillräckligt med ström via en USB och då finns det en sekundär USB-kabel att ta till, möjlighet att dra ström från två USB-portar. Det är allt som ska krävas för att den ska fungera.

 

Det jag menar låter, hör du att hårddisken spinner upp fint, inte hackar eller liknande? Då finns det hopp om att disken är okej.

Om du inte kan ta isär chassit, om du har filer på disken du måste rädda, ta hjälp av en vän som kan hjälpa dig med det.

 

Bjud på en kopp kaffe, en nybakad bulle som tack.

 

Det finns inte mycket du kan göra med USB-disk så länge den är kopplad via USB, inte mycket felsökning.

 

Lämnat den till en expert, denne har scannat den under en hel natt och återkommit med att hårddisken är i mycket dåligt skick... Men att vederbörande nu skall skanna den igen med ett annat verktyg... Då är frågan, är detta ett spel för gallerierna för att ta extra betalt, eller kan det vara så att man med olika instrument skall komma fram till om det är möjligt att rädda "den"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skanna? Rädda är det som gäller, rädda data!

Varje avskanning riskerar att skada disken, det första man ska göra är att skapa en avbild av disken, rädda de data som går.

 

Om man nu måste rädda data, om man inte har en backup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Skanna? Rädda är det som gäller, rädda data!

Varje avskanning riskerar att skada disken, det första man ska göra är att skapa en avbild av disken, rädda de data som går.

 

Om man nu måste rädda data, om man inte har en backup.

 

Hej igen,

 

Dom har lovat att dom bara scannat och att det inte gick... Dom säger att dom inte kunde skapa en avbild då det helt enkelt inte "kom upp något"... Dom menar att det troligen är något fel i mekanismen i hårddisken... Och menar att dom inte kan, men att dom garanterar att disken inte kommit till skada genom scanningen... Då är frågan, kan du kanske hjälpa oss?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag? Nej, inte om mekaniken är skadad. Då finns det inget vare sig du eller jag kan göra.

 

Okej, i teorin kan du ta en likadan, liknande disk, sätta dig i ett renrum och byta ut de delar som är skadade....

 

men bättre är att lämna detta till proffsen, exempelvis i ibas

http://www.ibas.se/

eller annat liknande företag.

Men det kostar.

Precis som att det lönar sig att underhålla sina tänder med tandborste och tandtråd lönar det sig att ha en backup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...