Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Orginalpatroner HP


gandalfgrå

Rekommendera Poster

Hej.

 

Har en HP Photosmart 7510 skrivare. En sån där all-in-one. Ska man köpa orginalpatroner till den kostar de mer än vad apparaten kostar. Troligen en affärside som alla skrivartillverkare har. Jag har vid några tillfällen köpt ej orginalpatroner och det tycker inte denna skrivare om. Jag påtalade detta till leverantören som skickade nya patroner. Då gick det sådär, hur mycket som fanns i patronerna kunde inte skrivaren upplysa om utan det blev bara ett frågetecken på displayen. Mest handlar det om den svarta patronen. jag får felmeddelande på skrivarens display att "364 svart verkar saknas eller är trasig". Detta trots att patronen är helt oanvänd. Problemet är att jag inte kan gå förbi detta felmeddelande. Jag har stängt av skrivaren, väntat, och sen slagit på den igen flera gånger men meddelandet går inte bort. När jag provar att sätta tillbaka den gamla patronen (som är tom) så fungerar det och meddelandet försvinner. Detta betyder just nu att skrivaren inte kan användas. Såvida jag inte köper en orginalpatron förstås.

 

Det sitter något slags chip på patronerna som skrivaren läser och den kan utifrån vad som finns på chipet avgöra om det är orginal eller inte. Antar jag. Om det nu är så att man på vissa skrivare inte kan använda ej orginalpatroner då är det ju märkligt att det säljs från närbutiker.

 

Har någon en ide vad som kan göras? Skriver ut rätt mycket så det blir ju en slant om man ska köpa orginal även om jag tror att flera skulle göra det enkelt för sig och säga att det är bara att gilla läget och köpa orginal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat med att köra rengöringen för patronerna?

 

Originalpatroner kostar inte så mycket, så det kan nog löna sig, i och för sig beror det kanske lite på hur mycket du skriver ut också.

 

http://www8.hp.com/se/sv/products/printers/product-detail.html?oid=5096407

 

Om du påstår att patronerna kostar nästan lika mycket som en ny skrivare, då kan du inte ha gett så mycket för den, eftersom patronerna inte kostar så mycket.

Hur mycket har du betalt för den, hur länge har du haft den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Patronerna som kommer med en skrivare är ju ofta inte lika fyllda som de patroner man köper själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Patronerna som kommer med en skrivare är ju ofta inte lika fyllda som de patroner man köper själv.

 

Den där satsen som HP säljer innehåller 6ml textsvart och 3ml i vardera färgpatronen Fotosvart saknas .Motsvarande kompatibla satser innehåller (Nordic ink) 18,6ml resp 3 x 11 ml till ett lägre pris.

 

Så nog är kompatibelt billigare .Men de bör ju fungera också.Reklamera är väl troligen inget problem.

 

Hoppas någon kan ge TS tips om kompatibla patroner som fungerar problemfritt.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt, om jag var otydlig. Det jag menade var att jag har sett uppgifter om att när man köper en skrivare så är bara patronerna delvis fyllda, dvs i detta fall skulle då patronerna som kommer med skrivaren bara innehålla t ex 4 resp. 2 ml. Om det stämmer så innebär det att man inte kan säga att det är billigare att köpa en ny skrivare än att köpa nya originalpatroner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt för HP brukar saluföra XL patroner också jag köper alltid XL patroner till min HP Photosmart C310 All-in-One.

Det blir billigare i längden. Jag har köpt piratpatroner en säger en gång men skrivaren funkade inte som den skulle dessutom blev det kladdigt i skrivaren så jag returnerade de oöppnade patronerna det gick fint blev krediterad för köpesumman frakten fick jag givetvis betala. Kolla du nästa gång om inte dina originalpatroner finns i XL version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag har inte gett mycket för den. Den kostade drygt 1000 men om man köpte den före en viss tid så fick man tillbaka 40 procent. Detta var för ett halvt år sen ungefär. En komplett uppsättning av patroner i orginal (räknar inte med den svarta patronen för foto) kostar kring 760 kronor. Då innehåller cyan, gul, magenta 6ml per patron och svart 12ml. Ej orginal kostar kring 560 kronor. Och då ska man veta att gul, cyan, magenta innehåller 11ml per patron och svart 17 ml. Det blir skillnad det om man räknar per ml.

 

Rengöring har jag provat, även rengöring av skrivhuvud. Men felmeddelandet kvarstår och går inte att kvittera bort och då kan man inte skriva ut något. Jag kommer att få en ny ej orginalpatron från nätbutiken ,men vitsen med ej orginal faller om man måste få en ny varje gång man köper ej orginal. Är skrivaren gjord så att den inte tar emot annat än orginal och bara i undantagsfall accepterar ej orginal kanske man måste leva med det.

Har du provat med att köra rengöringen för patronerna?

 

Originalpatroner kostar inte så mycket, så det kan nog löna sig, i och för sig beror det kanske lite på hur mycket du skriver ut också.

 

http://www8.hp.com/s...tml?oid=5096407

 

Om du påstår att patronerna kostar nästan lika mycket som en ny skrivare, då kan du inte ha gett så mycket för den, eftersom patronerna inte kostar så mycket.

Hur mycket har du betalt för den, hur länge har du haft den?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag har inte gett mycket för den. Den kostade drygt 1000 men om man köpte den före en viss tid så fick man tillbaka 40 procent. Detta var för ett halvt år sen ungefär. En komplett uppsättning av patroner i orginal (räknar inte med den svarta patronen för foto) kostar kring 760 kronor. Då innehåller cyan, gul, magenta 6ml per patron och svart 12ml. Ej orginal kostar kring 560 kronor. Och då ska man veta att gul, cyan, magenta innehåller 11ml per patron och svart 17 ml. Det blir skillnad det om man räknar per ml.

 

 

 

 

 

 

Det går ju att köpa billigare .Exempelvis nordic ink inkl.frakt Original: xl 598kr standard 258kr deras kompatibla 382kr (18ml plus 3x11ml )Satser utan fotosvart.

 

Min erfarenhet hittils av kompatibla är att de inte håller samma kvalitet som originalen.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...