Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Harman Kardon med ARC / Samsung-tv utan ARC


Plaincollar

Rekommendera Poster

Har införskaffat en Harman Kardon (HK) anläggning och ska ansluta den till min Samsung-tv. Problemet är att tvn inte är ARC anpassad som HK:n är.

HK:n har en "HDMI ut Monitor ARC" och tre HDMI in.

Tvn har fyra HDMI in samt inbyggd digitalbox. Har nu endast en HDMI mellan Monitor ut på HK.n till en HDMI in på Samsung-tv.n + en Tosslink.

Är näst intill omöjligt att växla till tv. Allt i HK.n (BRD,DVD,CD,FM mm) fungerar felfritt så även en spelenhet kopplad till ett HDMI in uttag på HK.n. Men tv.n har ju ingen bildsignal in i HK.n? Endast auio. Och remoten har ingen speciell knapp avsedd för tv-tittande (bortsett att starta tv.n i "HK mode").

 

Hur skall jag koppla så att tv.ns/digitalboxens info når HK:n?

 

MVH Plaincollar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har kopplat så att du har en HDMI från receivern till TVn så att TVn kan visa bild från receivern (eller annan enhet kopplad via receivern)

 

Du har även en toslink mellan receivern och TVn för att föra över ljudet från TVn till receivern.

 

Det du vill är att när du slå på TVn, en kanal där, ska ljudet gå ut via receivern.

Du har inte gett modell på något så jag skjuter allmänt

  1. Inställning i TVn,, dolby-ljud samt aktivera toslink
  2. Välj rätt ingång på receivern. Toslink/digitalt in och du får ljud.

det är grunden, det väl vad du kan åstadkomma. TVns HDMI-kontakter är enkelriktade, bara signal in, jag vet inte vad mer du önskar få via receivern.

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Du har kopplat så att du har en HDMI från receivern till TVn så att TVn kan visa bild från receivern (eller annan enhet kopplad via receivern)

 

Du har även en toslink mellan receivern och TVn för att föra över ljudet från TVn till receivern.

 

Det du vill är att när du slå på TVn, en kanal där, ska ljudet gå ut via receivern.

Du har inte gett modell på något så jag skjuter allmänt

  1. Inställning i TVn,, dolby-ljud samt aktivera toslink
  2. Välj rätt ingång på receivern. Toslink/digitalt in och du får ljud.

det är grunden, det väl vad du kan åstadkomma. TVns HDMI-kontakter är enkelriktade, bara signal in, jag vet inte vad mer du önskar få via receivern.

 

Hej och tack för svaret.

Vad jag hade hoppats på var att HK'n skulle vara mer omhändertagande för helheten. Anslutningarna jag gjort är korrekta. Jag har nu varit i kontakt med butiken där jag köpte den och personen jag pratade med hade själv en identisk anläggning. Det är ett faktum att det är en del krångel med att växla mellan olika enheter (bl a AUX knappen). Även om tv'n har ARC. Så det är tydligen bara att knappa på alternativt skaffa en Logitech Harmony Universal och lägga alla funktioner där. Hursomhelst fungerar saker och ting nu.

 

MVH Plaincollar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att det ska krävas en makro-fjärr men trevligt att det kan lösas såpass enkelt.

 

Hoppas på bra hemmabioljud i vintermörkret :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...