Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med kompatibla delar till gammal DELL


Lighthouse

Rekommendera Poster

Har en stationär DELL dimension 5000 från 2005 med Intel 915G Graphic Family.

Uppgraderade den från XP till Windows 8 och det fungerade fortfarande bra att streama via VGA till TV.

 

Men så köpte vi ny stor tv och nu märks det att den inte längre orkar streama alls, utan att det hackar rejält.

Datorn blev värdelös i det syftet.

 

Tidigare INTEL drivrutiner verkar också ha försvunnit (!?) och den återgick till Microsoft Basic Display Adapter med bara två bildskärmsupplösningar att välja mellan.

 

Jag tänkte nu uppgradera och undrar om ni kan hjälpa mig att hitta kompatibla enheter!?

 

Mitt förslag är : Geoforce 210 med max 300W.

 

Finns det något likvärdigt med WDDM drive som skulle fungera? XPDM räcker inte för att köra vissa appar (bl.a Netflix) i Windows 8, och det är vad datorn ska vara till för är det tänkt.

 

 

 

 

 

 

 

 

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tidigare INTEL drivrutiner verkar också ha försvunnit (!?) och den återgick till Microsoft Basic Display Adapter med bara två bildskärmsupplösningar att välja mellan.

Hej,

Har du provat att ladda hem och installera nya drivrutiner?

Intel driver update utility

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samtliga drivrutiner återställdes till Generic/Basic efter uppgraderingen från XP till Windows 8, och trots uppdateringar och ny-installationer så fungerar inte drivrutinerna.

Vid uppspelning av exvis TV4Play så laggar det nu vansinnigt eftersom bara "basic" drivrutin går att använda.

 

Det gamla grafikkort jag har är helt enkelt inte kompatibelt och inga nya uppdateringar finns för W8.

Eller finns det någon annan lösning? Tvångsinstallera på något sätt?

 

"Windows 7 OS drivers are not available for the older Intel® 810, 815, 845, 852, 855, or 865 chipsets or Intel® 910 or
915 Express chipsets
. But, your integrated graphics controller can support Windows 7 OS by using XPDM drivers."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr inte. Testade det före jag skrev in första inlägget också, laddade ner drivrutiner igen och körde även med det utmärkta verktyget SlimDrivers. Men samtliga drivrutiner man installerar är inte kompatibla med W8 för dom enheter jag har i datorn, dom verkar FÖR gamla. Därför funderar jag på att istället uppgradera till nytt grafikkort och söker nu info om vad som passar denna gamla DELL, och inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte det räcker med GeForce GT 210. Det är sämre än GeForce 6600 GT som du väl har nu. Min bror har en laptop med GeForce 9600M GT, vilket är bättre än GT 210 och det laggar med hans 42 tum TV. Du behöver minst GT 620 eller helst GT 630. Bägge två går bra med 300W nätagg. Sedan kan det vara CPU:n som inte klarar full HD upplösning.

 

Du kan jämföra olika grafikkort här.

http://www.videocardbenchmark.net/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte det räcker med GeForce GT 210. Det är sämre än GeForce 6600 GT som du väl har nu. Min bror har en laptop med GeForce 9600M GT, vilket är bättre än GT 210 och det laggar med hans 42 tum TV. Du behöver minst GT 620 eller helst GT 630. Bägge två går bra med 300W nätagg. Sedan kan det vara CPU:n som inte klarar full HD upplösning.

 

Du kan jämföra olika grafikkort här.

http://www.videocardbenchmark.net/

 

 

Tack! Vad krävs för anslutningskabel till grafikkortet? Kan jag använda den som redan används befintligt?

 

EDIT: Hittar inget Grafikkort (PCI Express) för max 300W som är kompatibel med Windows 8, bara Windows 7!?

Förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Vad krävs för anslutningskabel till grafikkortet? Kan jag använda den som redan används befintligt?

 

EDIT: Hittar inget Grafikkort (PCI Express) för max 300W som är kompatibel med Windows 8, bara Windows 7!?

Förslag?

GT 620 och GT 630 har anslutningar för VGA,DVI och HDMI. På Nvidias hemsida finns drivrutiner för Win 8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Nvidias hemsida finns drivrutiner för Win 8.

 

Så klart, det tänkte jag inte på!

 

Har letat efter en sida som visar en lista på vad för minimum nätaggregat respektive grafikkort behöver!

Vet du nån sida för det? Har letat men ej hittat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.gigabyte....spx?pid=4217#ov

 

Fordrar tydligen 350w

 

Det finns ju hos Netonnet som du länkat till för EVGAkortet.Netonnet anger också 350w som krav.

 

LARSAS

 

 

Ja jag vet det, men jag undrade bara om någon visste om det fanns en lista som specifikt visar respektive W. Som ett "Pricerunner" där man kan välja olika specifikationer för flera grafikkort på rad, och då även se Watt-kravet i denna lista (utan att behöva gå in och välja en och en för att se).

(Har också läst att Watt är ett mediantal, och att 300W egentligen klarar upp till 375W. Huruvida detta stämmer eller inte ska jag forska vidare i).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som egentligen är intressant för ett grafikkort är hur mycket ström aggregatet kan leverera som 12volt spänning .Nyare aggregat levererar oftast en större andel av effekten som 12 v än ett äldre.Naturligtvis i konkurrens med andra 12v förbrukare såsom CPUn

 

Sen beror det också på hur mycket exempelvis processorn belastas.Silverlight som Netflix använder påstås belasta processorn mycket liksom Flash .

 

Jag skulle testa att backa tillbaks till XP för att få en uppfattning om vad som krävs .EVGA kortet med Geforce 210 ger en liten förbättring jämfört med det du nu troligen har (Geforce 6600 GT).Från 118 till 182 enligt länken i inlägg 6.Men tveksamt om det är tillräckligt.

 

Den uppgraderingslicens till Win 8 pro du troligen har skall kunna flyttas till en annan dator.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag vet det, men jag undrade bara om någon visste om det fanns en lista som specifikt visar respektive W. Som ett "Pricerunner" där man kan välja olika specifikationer för flera grafikkort på rad, och då även se Watt-kravet i denna lista (utan att behöva gå in och välja en och en för att se).

(Har också läst att Watt är ett mediantal, och att 300W egentligen klarar upp till 375W. Huruvida detta stämmer eller inte ska jag forska vidare i).

http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page362.htm

 

Allting upp till 350W kan du köra med ett 300W nätaggregat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...