Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trådlöst internet kopplar ner


ANDESP

Rekommendera Poster

Mitt trådlösa internet via 3 fungerade fint i min förra dator. Efter byte till ny dator (ASUS A55A-SX069V) och samma (uppgraderade) modem (Huawei E367) kopplas anslutningen ner med varierande intervaller mellan 2 minuter och drygt 1 timme. Jag har provat att inaktivera både Norton Internet Security 2012 och brandväggen i Windows 7, men problemet kvarstår.

 

Jag har pratat med supporten hos både 3 och Norton, men känner inte till problemet.

 

Hur löser jag detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt trådlösa internet via 3 fungerade fint i min förra dator. Efter byte till ny dator (ASUS A55A-SX069V) och samma (uppgraderade) modem (Huawei E367) kopplas anslutningen ner med varierande intervaller mellan 2 minuter och drygt 1 timme. Jag har provat att inaktivera både Norton Internet Security 2012 och brandväggen i Windows 7, men problemet kvarstår.

 

Jag har pratat med supporten hos både 3 och Norton, men känner inte till problemet.

 

Hur löser jag detta?

 

 

Om du har en androidtelefon ska du skaffa appen Wifi Analyzer. Kör appen, där ser du vilken kanal som är bäst för att använda i ditt nätverk. Därefter sätter du AP på den kanalen, så får du minst störningar på trådlöst.

Sen kan det ju vara slumpen också: En kompis fick samma problem när han bytte trådlös utrustning. Det han inte visste var att det i samma veva sattes in en trådlös basstation för 4G i grannhuset! Nu har han värdelös wifi, eftersom hans lägenhet ligger 15 meter ifrån en 4G-basstation... 4G ska normalt sett inte störa wifi, men ligger 4G-basen så nära, så gör det exakt detta. Men som jag menade: Detta hör till ovanligheterna.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en androidtelefon ska du skaffa appen Wifi Analyzer. Kör appen, där ser du vilken kanal som är bäst för att använda i ditt nätverk. Därefter sätter du AP på den kanalen, så får du minst störningar på trådlöst.

Sen kan det ju vara slumpen också: En kompis fick samma problem när han bytte trådlös utrustning. Det han inte visste var att det i samma veva sattes in en trådlös basstation för 4G i grannhuset! Nu har han värdelös wifi, eftersom hans lägenhet ligger 15 meter ifrån en 4G-basstation... 4G ska normalt sett inte störa wifi, men ligger 4G-basen så nära, så gör det exakt detta. Men som jag menade: Detta hör till ovanligheterna.

 

Lycka till!

 

 

Tack för svaret, men det är en Laptop det handlar om, inte en telefon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att du uppgraderade modemet samtidigt som du bytte dator?

Står nya datorn på samma ställe som den gamla gjorde?

Kopplas anslutningen upp igen på en gång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att du uppgraderade modemet samtidigt som du bytte dator?

Står nya datorn på samma ställe som den gamla gjorde?

Kopplas anslutningen upp igen på en gång?

 

 

Hej!

 

 

Tack för svaret. Här får Du mina svar på frågorna.

 

Modemet blev uppgraderat efter datorbytet, helt enligt anvisningarna på 3:s

hemsida.

 

Datorn står på samma plats som tidigare, med samma inkoppling

som tidigare. 30 cm USB-kabel (från datorn) - nätdriven HUB - 30 cm

USB-kabel - Modem. Samma "dåliga" resultat även om jag sätter modemet direkt i datorn.

 

Ny uppkoppling sker genom att jag anger PIN-kod och

sedan går det igång. Alltså ingen automatisk ny uppkoppling.

 

Under tiden som jag har skrivit detta har modemet kopplat ur 2 gånger!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerade anslutning med nya datorn innan du uppgraderade modemet eller var det för att det blev problem som du uppgraderade modemet?

Sitter modemet bra i USB-kontakterna eller vickigt?

 

Ett dåligt SIM-kort var orsaken för denna person: http://www.99mac.se/kringutrustning-ovriga-komponenter/286000-huawei-e367-modem-har-glappkontakt-med-datorn.html

 

Detta är visserligen en annan operatör, men du kan ju se om förslagen under rubriken "Anslutningen bryts " hjälper ändå: http://www.bredbandsbolaget.se/kundservice/teknisksupport/mobiltbredband/index.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerade anslutning med nya datorn innan du uppgraderade modemet eller var det för att det blev problem som du uppgraderade modemet?

Sitter modemet bra i USB-kontakterna eller vickigt?

 

Ett dåligt SIM-kort var orsaken för denna person: http://www.99mac.se/...med-datorn.html

 

Detta är visserligen en annan operatör, men du kan ju se om förslagen under rubriken "Anslutningen bryts " hjälper ändå: http://www.bredbands...band/index.html

 

 

 

Modemet blev uppgraderat efter datorbytet p gr a problemen. Jag har nyligen testat det på min brors dator = utan problem! Likadant på min egen gamla dator = OK.

 

Kontakterna verkar att sitta fast

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner du någon med mobilt bredband så att du kan försöka ansluta din dator med ett annat modem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner du någon med mobilt bredband så att du kan försöka ansluta din dator med ett annat modem?

 

 

Känner ingen, så här spontant. Son och svärson har fasta linor, plus I-Pad. Ingen använder modem som jag. Jag får leta runt i bekantskapskretsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om 3 har bytt program i sina Huawei modem?

 

Jag hade problem med att Joors inte kunde hitta modemet E173 från 3 som verkar köra Mobile Partner på sina Huawei.

Kör Win 7 64bit. på en laptop.

 

Kollade logfilen vid installationen och det verkade fattas en fil ifrån det lilla program som finns på modemet och som startar när man sätter i modemet.

 

Hittade hela programmet Mobile partner på nätet här. http://download.myusbmodem.com/download.php?file=/Huawei%20Dashboards/Normal%20Setup/Mobile_Partner_23_for_windows.zip&start=1

 

Så nu funkar Joors med Mobile partner, men inte med deras eget program på E173.

Om nu ditt 3 kör Mobile partner fortfarande så kan du ju prova att installera detta länkade program, det tar en stund för programmet att installera sig när du kör setup filen.

 

Sätt i modemet och håll ned vänster skifttangent så ska inte 3s program starta(modemet har samma inställning som en CD som sätts i läsaren).

 

Starta det installerade programmet Mobile partner och förhoppningsvis hittar det ditt modem och dina inställningar automatiskt, annars får du skapa en ny

profil i programmet med 3s APN m.m.

Du har dessa inställningar i det gamla Mobile partner.

Finns info på nätet hur man lägger in egen profil.

 

Var ett tag sen jag gjorde detta så hoppas att det blev rätt och funkar för dig?

Hade ett gammalt Teliamodem och detta funkade utan problem med Joors installationsprogram som man hämtar från deras hemsida.

 

Nu vet jag inte om detta kan hjälpa dig med mystiska tapp av modemet/internet men lycka till om det funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...