Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bonet DNS..


Christer Olsson

Rekommendera Poster

Christer Olsson

Bonet har ingen fungerande DNS för de IP-nummer som bonet-abonnenter använder. Detta gör att vissa tjänster som t.ex IRC inte fungerar. När man påpekar detta för Bonet support så får man verkligen korkade kommentarer om högre säkerhet...

 

Finns det ingen som kan tala om för Bonets ledning om hur Internet fungerar och varför man skall använda DNS och regler för detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christer Olsson

Jo, när man kopplar upp sig någonstans, t.ex med IRC så kontrollerar IRC-servern det IP-nummer man har och får ett IP-namn i stil med wd4-g.as.bonet.se. När servern sedan kontrollerar vilket IP-nummer som namnet har (för att kontrollera så att det inte är någon form av IP-spoofing på gång antar jag) så får man inget svar, dvs IP-namnet är inte upplagd som A-record i DNS-servern.

Detta tycker IRC-servern är något skumt och släpper alltså inte in en.

 

Vad som är konstigt är alltså att det finns en reverse-lookup, dvs du kan kontrollera vilket namn ett IP-nummer har, men inte vilket IP-nummer ett IP-namn har.

 

När man påpekar detta för Bonets support så får man totalt inkompetenta svar i stil med att detta höjer säkerheten osv vilket är rent bullshit.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christer Olsson

Inget IRC-program fungerar mot svenska IRC-servrar som alli kontrollerar IP-nummer.

 

Eftersom jag själv jobbar med nätverk och bland annat sköter en DNS-server på arbetstid så är jag väl förtrogen i hur det fungerar.

 

Det är ganska enkelt att konstantera problemet hos Bonets DNS-server. Det som gör mig irriterad är att Bonet inte vill åtgärda problemet vilket gör att jag måste köra med VPN mot jobbet för att kunna köra IRC... Detta gör det hela extra trögt eftersom Bonets nät inte är speciellt snabbt.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, säger du så så måste det vara så då förstås ;-)

 

Funkar iallfall bra för mig, gnäll inte för mycket på Bonet, de har låga priser och allt funkar bra enligt mig :-)

 

 

[inlägget ändrat 2001-09-11 09:50:50 av Patrik]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoho.. utan att säga för mycket (och utan att veta något om Bonet)

 

Folket som svarat dig här verkar passa bra in på din beskrivning av Bonets support.. :)

 

Självklart så är detta ett problem (och mig veterligen inget säkerhetsproblem).

 

Vet inte om du kan göra annat än att fortsätta kontakta dem. Frågan är om de håller sin del av avtalet, eller om detta kan ses som att din uppkoppling "inte fungerar"... Hmmm...

 

Ciao,

Anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, jag kan bara konstatera som jag sagt att IRC FUNKAR BRA FÖR MIG !

 

Vad är så svårt att förstå med det ?

 

Det är knappast jag som är idioten här utan han som gnäller, det FUNKAR BRA FÖR MIG, ska jag säga det ett par hundra gånger till så du förstår ?

 

Det är abslut INGET FEL på IRC över Bonet.

 

Om gossen som gnäller har problem så har han andra problem för DET FUNKAR BRA FÖR MIG.

 

Förstår du nu ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ring Bonets felanmälan och berätta om ditt problem. Eftersom långt ifrån alla verkar ha detta problem är det troligen något som är felregistrerat på din anslutning

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christer Olsson

 

Det är ju precis det vi gjort och förklarat problemet i detalj, men svaret vi fick är att de inte tänker göra något eftersom det enligt dem inte påverkar funktionaliteten samt att det ger högre säkerhet..

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christer Olsson

 

Det var knappast din förbindelse vi diskuterade här. Läs på från början innan du börjar med personangrepp.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...