Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

problem med wi-fi


dick_a

Rekommendera Poster

Jag har haft tre routrar under de senaste fem åren, och alla har efter en tid fått problem med wi-fi. Problemen har inte uppstått i samband med att jag har ändrat på konfigurationen, utan helt oförhappandes en vacker dag. I loggboken på nuvarande router (D-link Dir-635) står det "wireless restart" väldigt ofta, ibland var annan minut och för ständigt anslutna enheter står det lika ofta (oavsett "wireless restart" eller ej) att "wireless system with MAC-address xxxxxxxxxxxx assiciated" (och därefter secured and linked). Jag har försökt med uppdatering av firmeare, omstart, bytt frekvenser, hastigheter, ändrat på säkerhetsprincip, wap, wep mm,mm. Vad kan vara fel om inte otur med hårdvaran (vilket verkar otroligt)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med damm kan nog uteslutas. De har alla suttit högt upp på väggen i ett utrymme som inte är speciellt dammigt, och dessutom så ballade den andra (en D-Link Dir-645) av dessa tre ur redan efter någon dag. Istället för att bara lämna tillbaka den så tog jag den till mitt kontor för att prova om den fungerade riktigt när den inte var i närheten av någon hårdvara eller andra faktorer som finns hemma. Där fungerade den perfekt, och jag tog då hem 635:an som var på kontoret. Den fungerade då helt perfekt hemma, och har gjort det i snart ett år fram till nu före ju då den började krångla. Problemet finns där oavsett vilka datorer som är påslagna och anslutna till routern så det känns som om det är något annat. Kan det vara något i "luften" eller kan någon av alla dagligen återkommande tusentals blockerade inkommande requests som ställer till det? ...men mitt wi-fi på insidan? Knappast eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Har själv D-Link Dir655 som fungerat bra i 3 år.

 

D-Link har en svensk support och dom är trevliga att ha o göra med, kanske ta ett samtal dit?

http://www.dlink.se/cs/Satellite?c=Page&childpagename=DLinkEurope-SE%2FDLContact&cid=1197351665653&p=1197351665653&packedargs=locale%3D1195806930208&pagename=DLinkEurope-SE%2FDLWrapper

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"wireless restart" tyder troligen på radiostörningar. Kolla hur mycket andra nät som ligger i etern (tex med inSSIDer) o byt kanal om så behövs. Om du har annan utrustning i 2.4Ghz bandet nära routern (trådlös telefon, mirco, etc) kan det störa rejält.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minnet är bra men kort. Jag har ju haft fyra krånglande routrar. Den första, Netgear, används fortfarande av en bekant och den fungerar hur bra som helst. Den andra, Linksys, pajade jag kanske när jag bröt strömen under pågående uppgradering till något "tomato". Det hände inget på tio minuter och jag drog ut sladden bara. Därefter var den okontaktbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minnet är bra men kort. Jag har ju haft fyra krånglande routrar. Den första, Netgear, används fortfarande av en bekant och den fungerar hur bra som helst. Den andra, Linksys, pajade jag kanske när jag bröt strömen under pågående uppgradering till något "tomato". Det hände inget på tio minuter och jag drog ut sladden bara. Därefter var den okontaktbar.

 

Fyra krånglande routrar?! Ren sannolikhet talar för att du varken har haft 4 måndagsex eller lyckats sabba alla fyra :lol: - du har ngt i din miljö som påverkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...