Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ingen signal från grafikkortet


bimpsson

Rekommendera Poster

Gigabyte GA-B75M-D3V, mATX

 

SSD 120GB Intel 520 OEM

 

Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE

 

Fractal Design Define R3 USB 3.0, Vit

 

Intel Core i5 3570K 3,4Ghz (Ivy Bridge)

 

Gigabyte Radeon HD7850 2048MB OC

 

Antec VP650PM 650W

 

Hej, byggde ihop en dator idag och allt fungerar förutom grafikkortet(antar jag) även om fläktarna funkar på det. Det funkar att använda moderkortet till att få bild men inte grafikkortet.

 

Har testat med DVI och HDMI från grafikkortet

Som jag skrev ovanför är det ett Gigabyte Radeon HD7850. Vet inte vad problemet är, hjälp uppskattas!

 

UPDATE;

 

lyckades få bild genom grafikkortet efter jag tagit ur och satt ihop allt igen och resetat cmos, jag hann då installera drivrutiner till det och då va man tvungen att starta om efter det, när den startade upp igen så fick jag ingen bild genom grafikkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Har du anslutit dom extra pcie-strömkontakterna bak eller ovanpå grafikkortet för att det skall förses med tillräcklig ström från nätaggregatet?

 

Sitter grafikkortet verkligen nedstoppad ordentligt i moderkortets pcie kontakt så det sitter rakt?

Har du monterad grafikkortet i rätt PCIE kontakt på moderkortet? Se i manualen till moderkortet vilken som skall användas.

Troligen den kontakt som sitter längst upp närmast CPU för att få PCIE x16

 

[Edit] Minnen är lika viktiga för att få bild. Sitter dessa korrekt nedstoppade i rätt minneskontakter och rakt?

CPU likaledes och att CPU kylaren har kontakt via kylpasta med processorkroppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har du anslutit dom extra pcie-strömkontakterna bak eller ovanpå grafikkortet för att det skall förses med tillräcklig ström från nätaggregatet?

 

Sitter grafikkortet verkligen nedstoppad ordentligt i moderkortets pcie kontakt så det sitter rakt?

Har du monterad grafikkortet i rätt PCIE kontakt på moderkortet? Se i manualen till moderkortet vilken som skall användas.

Troligen den kontakt som sitter längst upp närmast CPU för att få PCIE x16

 

[Edit] Minnen är lika viktiga för att få bild. Sitter dessa korrekt nedstoppade i rätt minneskontakter och rakt?

CPU likaledes och att CPU kylaren har kontakt via kylpasta med processorkroppen.

 

Ja, har kollat allt det där, allting funkar verkligen förutom att få bild från grafikkortet. När jag har den inkopplad till TVn från grafikkortets HDMI och datorn är avstängd så står det "kontrollera sladd" och när jag startar datorn så ändras den till "ingen signal", alltså märker TVn ändå att datorn startas igång genom grafikkortet? Hittar inte vad som är felet, kan det vara så att grafikkortet är sönder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen så antar jag att jag inte hade fått bild via moderkortets integrerade grafik om de andra komponenterna inte sitter rätt eller inte fungerar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Har du ingen vanlig bildskärm att köra mot istället för teven till att börja med?

Anslut isåfall först denna med DVI och koppa ur teven och dess hdmi.

Bara för att se att grafikkortet verkar fungera.

 

[Edit] Använder du ett separat grafikkort så kanske du först måste ställa om i BIOS att den inbyggda grafiken på moderkortet inte skall användas, men där är jag osäker. Se i manualen till moderkortet om det står nåt om detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ingen vanlig bildskärm att köra mot istället för teven till att börja med?

Anslut isåfall först denna med DVI och koppa ur teven och dess hdmi.

Bara för att se att grafikkortet verkar fungera.

 

[Edit] Använder du ett separat grafikkort så kanske du först måste ställa om i BIOS att den inbyggda grafiken på moderkortet inte skall användas, men där är jag osäker. Se i manualen till moderkortet om det står nåt om detta.

 

Eftersom jag fick bild på TVn genom HDMI innan så borde det väl inte vara något problem, antar jag.

 

Ja, jag har testat att ändra "init disply first" till PEG vilket ska göra att den ska ta pci-e x16 först, men de funkade ändå inte, har även testat att disable:a onboard grafiken, inte något nytt resultat där :/

 

Sen vet jag inte hur det är med drivrutiner, drivrutinerna till det integrerade grafiken är installerade, skulle det kunna påverka så att grafikkortet inte ger någon signal?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Du behöver även grafikdrivrutiner för grafikkortet, annars kommer det att använda Microsoft Windows standard och där finns det begränsningar.

Drivrutiner dom senaste Catalyst hämtas hos AMD

 

Catalyst 12.4 är känd för att ha problem om det var denna som följde med på CD-skivan till grafikkortet..

Här hämtar du senaste Catalyst, ladda hem och sedan högerklickar du på installationsfilen och välj 'Kör som administratör'

http://support.amd.c...ages/index.aspx

Starta om datorn efteråt.

Om du lyckas få igång s grafikkortet fungerar med Windows uppstartat vill säga.

 

Har du installerat alla drivrutiner till moderkortet som följde med på CD-skiva till moderkortet?

Särskilt viktigt är Chipset drivers men även övriga drivrutiner installeras.

 

Kontrollera och i Enhetshanteraren om där finns någon gul eller röd symbol vid någon enhet, som indikerar att något är fel med den enheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen mer enhet än "HD Graphics 4000" som är de integrerade, och där på AMD:s drivrutin så finns de ingen 7850 i listan, och när man försöker på den där "auto-detect" så hittar den inget så den vet inte vad den ska installera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Vilket Operativsystem samt 32 el. 64?

 

I Enhetshanteraren > Bildskärsmkort

Borde det sett ut ungefär så här med dom båda grafikenheterna installerade:

post-73434-0-54986600-1357414167_thumb.png

 

Eftersom du inte har AMD Radeon HD 7800 series i listan så har inte grafikkortet blivit korrekt installerat och därför kan heller inte någon drivrutin för detta installeras.

 

Något är alltså inte helt korrekt. Tex. att grafikkortet verkligen sitter nedstoppat riktigt, att dom båda PCIE-strömkontakterna verkligen sitter intryckta ordentligt, möjligen någon inställning i BIOS?

 

Ang. AMD drivrutiner så väljer man Desktop Graphics > Radeon HD Series > Radeon HD 7xxx series PCIE > Operativssytem och antal bitar.

Eller dessa direktlänkar som gäller alla grafikkort ur Radeon™ HD 7000, HD 6000 and HD 5000 Series

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

64 bitars Windows 7 använder jag.

 

Det finns bara 1 pcie-strömkontakt till mitt kort, och det sitter helt nedstoppat...

 

Exakt, jag har bara en sån "HD Graphics" och ingen AMD Radeon där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hur har du ställt i i BIOS Setup?

Kanske du ändrat på något där så grafikkortet inte känns igen?

 

Egentligen skall man förstås alltid vid nybygge innan man gör något annat, göra en Load BIOS Setup Defaults eller Load BIOS Optimized defaults.

 

Innan man gör detta, så bör man kontrollera om man har flera diskar vilken boot ordning dessa har samt under Advanced menu SATA mode om detta är SATE IDE eller AHCI. När man har en SSD så bör man köra på SATA AHCI mode, men att ändra på detta skall helst göras innan Windows installation (AHCI mode innan Windows installeras), fast det går att ändra efteråt med lte bök.

Hur som helst, när du gjort en Load Bios Defult settings så kontrollerar du igen dessa saker och ev. ändrar, sedan Save & Exit.

 

Moderkorts-drivrutinerna som jag skrev, har du installerat dessa?

Jag har uppdaterat sista inlägget ovan med AMD grafikkortslänkar.

 

Ja du då har jag just nu inga mer tips att komma med, kanske någon annan har något att komma med.:unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, har resetat bios och laddat default options flera gånger, verkar inte vara det som är problemet...

 

Tack så mycket för hjälpen ändå!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har du ställt i i BIOS Setup?

Kanske du ändrat på något där så grafikkortet inte känns igen?

 

Egentligen skall man förstås alltid vid nybygge innan man gör något annat, göra en Load BIOS Setup Defaults eller Load BIOS Optimized defaults.

 

Innan man gör detta, så bör man kontrollera om man har flera diskar vilken boot ordning dessa har samt under Advanced menu SATA mode om detta är SATE IDE eller AHCI. När man har en SSD så bör man köra på SATA AHCI mode, men att ändra på detta skall helst göras innan Windows installation (AHCI mode innan Windows installeras), fast det går att ändra efteråt med lte bök.

Hur som helst, när du gjort en Load Bios Defult settings så kontrollerar du igen dessa saker och ev. ändrar, sedan Save & Exit.

 

Moderkorts-drivrutinerna som jag skrev, har du installerat dessa?

Jag har uppdaterat sista inlägget ovan med AMD grafikkortslänkar.

 

Ja du då har jag just nu inga mer tips att komma med, kanske någon annan har något att komma med.:unsure:

 

Någon annan som har lösning?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om du med skärmen ansluten till 7850 kortet startar datorn i felsäkert läge? F8 vid start Får du bild, hur ser det ut i Enhetshanteraren,har 7850 kortet dykt upp?

 

Förutom att testa ovanstående så borde man helst mäta på strömmatningen till kortet :Finns 12v på 3 stift mätt mot resp.nolla.Man kan även testa att växla kablar och uttag på nätaggregatet.Det är ju modulärt.Det är också viktigt enligt Antec att man använder deras modulärkablar.Ej säkert att andra är kompatibla

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om du med skärmen ansluten till 7850 kortet startar datorn i felsäkert läge? F8 vid start Får du bild, hur ser det ut i Enhetshanteraren,har 7850 kortet dykt upp?

 

Förutom att testa ovanstående så borde man helst mäta på strömmatningen till kortet :Finns 12v på 3 stift mätt mot resp.nolla.Man kan även testa att växla kablar och uttag på nätaggregatet.Det är ju modulärt.Det är också viktigt enligt Antec att man använder deras modulärkablar.Ej säkert att andra är kompatibla

 

LARSAS

 

Det blir fortfarande "ingen signal" när jag använder felsäkert och i enhetshanteraren finns bara drivrutinerna till det integrerade. Jag använder den kabeln från nätaggregatet som är till för PCIe i rätt port på nätagget (har kollat i manualen).

 

Låter det som att kortet inte funkar eller vad tror du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir fortfarande "ingen signal" när jag använder felsäkert och i enhetshanteraren finns bara drivrutinerna till det integrerade. Jag använder den kabeln från nätaggregatet som är till för PCIe i rätt port på nätagget (har kollat i manualen).

 

Låter det som att kortet inte funkar eller vad tror du?

 

Du har vad jag förstår två portar på aggregatet som PCIe kabeln kan sättas i Testa kostar väl ingenting annat än lite besvär..

 

 

Det troligaste är väl att det är ett skadat grafikkort eller möjligen moderkort,men fel på strömmatningen till kortet kan nog ge samma fel.

 

Innan du reklamerar bör du kanske testa kortet i en annan datoroch /eller annat kort i din dator.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har vad jag förstår två portar på aggregatet som PCIe kabeln kan sättas i Testa kostar väl ingenting annat än lite besvär..

 

 

Det troligaste är väl att det är ett skadat grafikkort eller möjligen moderkort,men fel på strömmatningen till kortet kan nog ge samma fel.

 

Innan du reklamerar bör du kanske testa kortet i en annan datoroch /eller annat kort i din dator.

 

LARSAS

 

Yes, det stämmer, enligt manualen så ska den sitta i den som jag har den i, men har även testat i den andra och det hjälpte inte.

 

Det jag inte förstår är hur jag lyckades få bild en gång jag startade upp om det är trasigt, jag menar med glapp eller liknande så hade väl bilden bara försvunnit helt plötsligt och inte just när jag startade om datorn.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Det jag inte förstår är hur jag lyckades få bild en gång jag startade upp om det är trasigt, jag menar med glapp eller liknande så hade väl bilden bara försvunnit helt plötsligt och inte just när jag startade om datorn.

 

 

 

Grafikkortet startade vid det tillfället på Windows enkla drivrutin men det startade inte när den riktiga drivrutinen installerats .Nu testade du att starta i felsäkert läge och då används endast Windows enkla drivrutin med ännu sämre resultat.Det är inte ovanligt att ett defekt grafikkort till en början kan fungera hjälpligt med bara Windows enkla drivrutin innan det helt packar ihop.

 

LARSAS

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat ett annat grafikkort i datorn och då funkade det, har även testat mitt grafikkort i en annan dator och då fungerade det felfritt.

 

Någon som förstår vad som är felet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat ett annat grafikkort i datorn och då funkade det, har även testat mitt grafikkort i en annan dator och då fungerade det felfritt.

 

Någon som förstår vad som är felet?

 

 

Hur skiljer sig kortet du testade i datorn med det strulande vad gäller strömmatningenDet strulande har ju ett PCIE 6 uttag?.Det testade har ?

 

Vad heter kortet du testade?

 

LARSAS

 

 

 

Jag misstänker alltså fortfarnde att kortet inte strömmatas korrekt med PCIE 6pinkabeln.det kan ju bero på fel i nätaggregat,fel i kabel felvänd (kanske inte möjligt) o.s.v .Du kan nog hitta på ett sätt att kontrollera om det är orsaken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur skiljer sig kortet du testade i datorn med det strulande vad gäller strömmatningenDet strulande har ju ett PCIE 6 uttag?.Det testade har ?

 

Vad heter kortet du testade?

 

LARSAS

 

 

 

Jag misstänker alltså fortfarnde att kortet inte strömmatas korrekt med PCIE 6pinkabeln.det kan ju bero på fel i nätaggregat,fel i kabel felvänd (kanske inte möjligt) o.s.v .Du kan nog hitta på ett sätt att kontrollera om det är orsaken.

 

Den hade likadan strömförsörjning, men jag har lämnat in den på inet nu och dom sa att det mest troligt beror på drivrutiner och jag antar att dem fixar problemet.

 

Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...