Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dator fryser bara vid spelande


DardL

Rekommendera Poster

Läget är följande:

 

Min dator fryser sig efter ett tags spelande. Det handlar inte om att kortet blir för varmt då jag haft koll på temperaturerna via program på datorn samt själv känt på temperaturen sekunder efter att datorn fryst sig. Jag har haft den på "reparation" hos en mig veterligen mycket datorkunnig person. Okulärt verkar ingenting vara fel på kortet, och det är heller inga problem rent grafikmässigt (inga streck på skärmen etc). Datorns funktioner stresstestades hårt och klarade sig ypperligt bra hos denna personen. Ibland går det att spela längre, ibland kortare stunder. Moderkortets/Grafikkortets uppdateringar är up to date och matchar med varandra.

 

Jag börjar bli lite trött på detta problem då det inte finns någon som egentligen kan ge en bra förklaring på varför datorn beter sig som den gör. Det går t.ex. att se på hur högupplöst film som helst (iaf så långt jag orkat kolla). Borde inte datorn ge upp vid stresstest om den ger upp vid spelande? Har även återställt datorn tillbaks till ett datum innan problemen uppstod, men de kvarstår ändå. Sista tipset som denna personen hade till mig var att återställa typ 1 år bakåt och formatera hela datorn. Är det grafikkortet? Moderkortet? Fläktar? Drivrutiner? Ram?

 

Vad tror ni?

 

Grafikkortet är AMD Radeon HD 6950 för övrigt, körs på win7 x64. Vill ni ha mer specs?

 

// Hannes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej och välkommen till Eforum.

 

Vilken drivrutin till grafikkortet har du?

Catalyst 12.4 är känd för att ha problem.

Här hämtar du senaste Catalyst, ladda hem och sedan högerklickar du på installationsfilen och välj 'Kör som administratör'

http://support.amd.c...ages/index.aspx

Eller direktlänk http://support.amd.c...iw_vista64.aspx

Starta om datorn efteråt.

 

Vad är det för dator; fabikat och modellbeteckning?

 

Om det är ett specialbygge: vilket moderkort; fabrikat och modellbeteckning?

Vet du inte så Kör Speccy tror nedladdningsrutan skall komma upp själv efter ett tag.

 

Sedan går du in och kontrollerar om det finns nyare drivrutiner på tillverkarens supportsida, ev. om det kanske finns en nyare BIOS som kanske åtgärdar dina problem.

 

Javisst ja, se till att du kör Windows Update också.

 

Vad har du mer för enheter installerade?

Koppla ur skrivare, webbkamera, och andra Usb-enheter tillsvidare, ifall något med detta spökar. Endast mus, tangentbord och bildskärm inkopplat.

 

Kör du något program i bakgrunden som stör?

Vilket spel är det?

Kollat efter nya patchar till spelet?

Har du ställt in extrema grafikinställningar i spelets setup? Testa då att att köra på standad (Default) grafikinställningar bara för att se om det är något med detta.

 

Har du testat andra spel ifall dessa fungerar bättre?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Operativsystem

Microsoft Windows 7 Home Premium 64-bit SP1

CPU

AMD Phenom II X4

Deneb 45nm Teknologi

RAM

8,00 GB Singel-Kanal DDR3 @ 401MHz (6-6-6-15)

Moderkort

ASRock M3A790GXH/128M (CPUSocket) 42 °C

Grafik

BenQ E2200HD (1920x1080@60Hz)

Philips FTV (1920x1080@60Hz)

AMD Radeon HD 6900 Series (ATI AIB)

Hårddiskar

2795GB Western Digital WDC WD30EZRX-00MMMB0 ATA Device (SATA) 41 °C

466GB Hitachi HDP725050GLA360 ATA Device (SATA) 44 °C

Optiska Enheter

QFEF 67STUBW SCSI CdRom Device

Optiarc DVD RW AD-7240S ATA Device

Ljud

Realtek High Definition Audio

 

Där har du det hela. Jag kör inga "störande" bakgrundsprogram. Prövat att stänga ner det mesta samtidigt som jag spelar också. Det är mer än ett spel som krånglar. Testat Battlefield 3 och Leauge of Legends. Båda hänger sig. Inga andra enheter är inkopplade till datorn. Både ställt upp grafiken till extreme och low, samt default. Spelen är patchade med den senaste versionen. Ska testa att uppdatera enligt dina instruktioner än en gång, då den personen som hjälpte mig gjorde just det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan lika gärna vara grafikkortet som minnena, felaktiga minnen har orsakat de mest konstiga fel tidigare.

 

När började dessa problem komma?

Fungerade datorn bra innan problemen började.

Kommer du ihåg om du gjorde något speciellt innan problemen började, bytte du något eller la in någon uppdatering?

 

Din datorkunniga vän, vad säger denne då?

Vad för typ av reparation gjorde denna person då?

Fanns problemen redan då, var det problemen som denna person skulle försöka fixa till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såhär gick det till. En annan datorkunnig person ombads av mig att kolla datorns effektivitet då jag kände att jag inte riktigt fick ut 100% av min hårdvara. Han kollade runt i bios och ställde bland annat upp MhZ från 60%-80% på processorn. Han fixade även lite andra program som everest t.ex. för att hålla koll på hur mycket man fick ut och temperaturer etc. Efter detta började problemen uppdaga sig. i BF3 hoppade programmet ur efter att ha crashat och fick då en "grå" skärm. Den ville att jag skulle gå tillbaka till en annan grafikdrivrutin så jag gjorde det, verkade inte klaga ytterligare på detta.

 

Senare gick det inte att starta datorn ibland. Fick starta den flera gånger för att skärmen skulle få kontakt och inte gå tillbaks till power saving mode. Efter ett tag startade den inte alls. Personen som gjorde dessa förändringar kom tillbaks och vi återställde cmos och han kontrollerade så att det stämde. Sen började datorn hänga sig vid spel och surfning på nätet, fanns ingen logik för när det hängde sig. Då lämnade jag in den till den jag nämde i mitt tidigare inlägg. Han kollade över hårdvaran så den inte var trasig, återställde drivrutiner/windows update etc samt stresstestade den hårt. Hans teori var: I samband med att processorns effektivitet ställdes upp och att datorn inte var helt 100% dammfri (vilket den inte var, den var rätt dammig på sina ställen) så orkade inte datorn med längre. Det köper jag, dock borde väl jag märka om grafikkortet inte fungerar som det ska. Själva spelandet och antal fps är verkligen tillfredsställande, dock så kvarstår ju problemet att den fortfarande hänger sig. Den är ju återställd i bios och uppdaterad korrekt, så jag förstår inte problemet riktigt.

 

Nu går den inte att spela på, dock att surfa och kolla på t.ex. 1080 p blueray utan att datorn ballar ur. Borde inte spel/1080p blueray kunna ses som att de båda påfrestar på grafikkortet ganska hårt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte lusläst ditt inlägg men läste om en som har samma frysproblem som du med spel och AMD Radeon HD 6950. Hans var överklockat men oavsett så kan detta kanske hjälpa dig ;

 

"I've managed to fix the problem, by adding more power to my graphics card. It's in the
ATI Overdrive menu
if anyone else is having trouble."

 

Vissa spel behöver också speciella AMD drivers, står det. Sök för respektive spel vad som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du länka tråden? Detta är absolut ngt jag kan testa. Involverar det överklockning? Inte supersugen på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte lusläst ditt inlägg men läste om en som har samma frysproblem som du med spel och AMD Radeon HD 6950. Hans var överklockat men oavsett så kan detta kanske hjälpa dig ;

 

"I've managed to fix the problem, by adding more power to my graphics card. It's in the
ATI Overdrive menu
if anyone else is having trouble."

 

Vissa spel behöver också speciella AMD drivers, står det. Sök för respektive spel vad som gäller.

 

Fungerade bra att höja strömförsörjningen med 10%. Hoppas att det inte var en slump nu bara. Fungerade bra i över 2 timmar. Tackar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortfarande inget problem eller har det hänt igen? Vad har du för nätaggregat?

 

Fungerar fortfarande bra, inget frysande än. Typ 3-4 speltimmar. Jag har ett nätagg på 650 W, vill du ha mer info om det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock upptäckte jag att ett problem kvarstår som jag tidigare haft problem med och som nämts i tråden. Skärmen får inte alltid kontakt när jag startar upp datorn. Eftersom jag sällan stänger av/startar om upptäcker jag ofta sådana problem senare. Skärmen går bara in i power saving mode utan att få någon kontakt med grafikkortet (antar jag). När jag förut hade hdmi-sladd som koppling var det inga problem med det. Dock har jag kopplat ihop datorn med tvn via hdmi och jag måste ha den kopplingen. Jag kör D-Sub mellan grafikkortet och skärmen vilket gör att jag kan få bild från båda ställena. Det går inte att använda någon annan hdmi/d-sub port på datorn för att få bild, jag måste använda dem på grafikkortet.

 

Hur ska jag göra? Vad är problemet, varför får jag inte ALLTID kontakt? Det har ingenting med skärmen att göra.

 

// Hannes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har en LED LG skärm som var sådan. Jag löste problemet genom att installera skärmens drivers från (i vårat fall LG's hemsida), även fast det var en plug-and-play. Vi använde också d-sub. Tror det var något som hette Forte Manager också som jag tog med (minns inte exakt). Så jo, jag tror det har med skärmen att göra ändå. Testa, hjälper det så gör det, annars får man felsöka vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Problemen är tillbaka utan att man ställt om någonting :(. Kommer inte in i Cataclyst Control Centre. Måste nog installera om hela datorn, är för mycket skumma saker som händer. Hänger sig inte vid vanligt surfande men vid klipp på t.ex. youtube. Däremot går det alldeles utmärkt att titta på film i 1080 p blueray. Måste ju vara någon drivrutin som är riktigt fel ute.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Kontrollera om du har någon gul markering i Enhetshanteraren vid någon enhet, som indikerar att något är fel i listan som kommer upp.

 

I Vista/Windows 7

Start > i sökfältet skriv enhets > i listan som kommer upp klicka på Enhetshanteraren => Då öppnas enhetshanteraren och kolla i listan efter några gula eller röda markeringar vid någon enhet eller om det saknas drivrutin för någon enhet.

 

Moderkortes senaste drivrutiner hämtar du här:

Asrock: M3A790GXH/128M

Senaste BIOS ver. är 1.90 kontrollera i BIOS setup vilken version du har.

Obs. Kontrollera att jag hittade rätt moderkortsmodell på sidan.

 

Sedan skulle du kunna testa med att köra felsökaren som finns inbyggd i Windows 7

 

Start > skriv i sökfältet Felsök > Välj i listan som kommer upp " Felsök och åtgärda problem med enheter => Starta genom att klicka på nästa. Så kanske den kan identifiera vad som strular.

 

Det kan också vara ett installerat program som ställer till det. Avinstallera alla onödiga program och toolbaras via Start > Kontrollpanelen > Program

 

Det kan vara fel på grafikkortet annars så är det som du säger att testa med att göra en fräsch ominstallation av Windows.

Efteråt så måste du installera drivrutiner för moderkortet och grafikkortet igen Senaste Catalyst för HD6950.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På enhetshanteraren finns det ett ställe med en gul, liten varningsskylt. Det är för ena hårddisken. AT5SKLNC IDE Controller. Antingen är det orginalhårddisken som kom med datorn som windows ligger på. Eller så är det den interna som jag köpte för något år sedan. Det är den nedre av dem två på listan, vet inte om det säger något. Gick inte att uppdatera drivrutinen via enhetshanteraren i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se vad det står för status när du dubbelklickar på enheten med gul varningsskylt.

 

Under vilken "rubrik" (typ Bildskärmar, Bildskärmskort) finns "IDE controller"?

 

Har du skrivit av benämningen på "IDE controller" rätt för den fanns inte vid en googling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Det går inte att läsa in den här enhetens drivrutin. Drivrutinen kanske är skadad eller saknas. (Kod 39)"

 

Går inte att uppdatera via uppdatera drivrutin i samma fönster. Står att man ska försöka hitta dem manuellt via tillverkaren. Hittar bara updates från 2006 vilket är typ 6 år innan jag köpte den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte, men chipsetdrivrutinen kanske fungerar och det är väl den som heter "AMD all in one" på drivrutinssidan som Flyfisherman länkade till i inlägg 15.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...