Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skärm vägrar detecta display när nya drivrutiner kommer in.


Simon K

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag fick ett smärre problem i förrgår, vilket självklart är i opassande tid (som alltid) när skolan startar. Studerar speldesign så behöver nyttja datorns prestanda till max.

 

Anyhow! Jag märkte att skärmen blinkade till då och då, och den fick upp texten ibland "cant detect display" när jag satte igång ett spel, och sedan funkade allt igen. Tills i förrgår, jag kom inte ens in i Windows utan att denna texten for upp. Så jag formaterade datorn, utan lycka. Märkte sedan att det var först när jag installerade mitt grafikskort drivrutiner (mitt grafikkort är Geforce 470 om det är av relevans) som detta hände. Avinstallerade jag dessa, så funkade allt ok. Rent datormässigt är jag inte så väl bevandrad, men för att nyttja grafikkortet så krävs drivrutinerna? Annars så använder det datorns inbyggda sådana, om jag inte minns fel.

 

Någon som har råd om vad man bör göra för att ställa allt till rätta? Är grafikkortet helt paj, för varken nya drivrutiner, eller de gamla som kom med datorn, fungerar? Finns det eventuellt något annat sätt än att punga ut med stålar för ett nytt kort?

 

Supertacksam för svar,

 

Vänligen,

Simon Karlsson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om kortet fungerar utan drivrutiner men inte med då får jag två tankar

 

1: Något fel på den version av drivrutinen du använder. Leta reda på en äldre version och testa med denna.

2: Fel på grafikkortet. När drivrutinen installeras används en större del av kortets möjliga prestanda varvid den krets som felar används (mer).

 

 

Ja, i grundläget utan drivisar används en generisk drivrutin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är att jag har till och med testet med drivrutiner som kom med cdskiva när jag köpte datorn utan lycka. Jag har även testat Nvidias monitorprogram, tänkte testa temperaturen, men programmet kraschar. Så det känns mer o mer som om det är grafikkortet som är knas. Hm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjlighet att testa det i annan dator?

Men allt pekar på att grafikkortet är knas som du skriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grafikkortet kanske är överhettat? Med de grundläggande Windows-drivrutinerna används det ju inte så mycket att det blir varmt men med riktiga drivrutiner kanske det inträffar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har funderat på det. Får kolla om fläkten går igång. Men kan det verkligen bli överhettat bara av att gå in i Windows?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nätaggregatsproblem är också möjligt, dvs när grafikkortet drar mer ström för att det jobbar mer så räcker inte nätaggregatet till längre pga åldring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...