Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konstigt TV-ut fel


Anvandarnamn

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har en Samsung DP-U350 (all in one desktop), med detta grafikkort: NVidia GeForce 310M with 512MB Dedicated Memory).

 

Tidigare så fungerade TV-uten väl. Men sedan fungerade det inte att koppla via HDMI en dag. Datorn upptäcker att den är kopplad till en LG 37" TV. Fast det blir ingen bild på TVn (dock kan jag koppla andra datorer och PS3 till min TV utan problem).

 

Jag prövade på två olika TVs. Jag laddade ner de senaste drivrutinerna. Till slut så skickade jag in den på reperation. Men det hjälpte inte: de sa att de hade reparerat den och att TV-uten funkade hos dom.

 

Finns det någonting mer jag kan testa eller är det bara att ge upp?

 

Tack!

 

/En relativt oerfaren datoranvändare som älskar film

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din dator har "reparerats" men den fungerar ändå inte som den ska?

 

Du har försökt koppla ihop den med HDMI till din TV utan att få bild medan andra enheter utan problem ansluter till samma HDMI-ingång med samma kabel utan problem.

 

Du har även försökt ansluta till annan TV eller datorskärm via HDMI utan att lyckas.

 

Tyvärr, även om HDMI-kontaken ska vara skyddad och plug'n play kan den, elektroniskt, gå sönder.

En sista möjlighet kanske, avinstallera grafikkortet, rensa bort alla inställningar, starta om datorn och installera om drivrutinerna.

 

Och ja, ha extern skärm ansluten under uppstart. Visas något på skärmen under uppstarten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anvandarnamn
Din dator har "reparerats" men den fungerar ändå inte som den ska?

 

Du har försökt koppla ihop den med HDMI till din TV utan att få bild medan andra enheter utan problem ansluter till samma HDMI-ingång med samma kabel utan problem.

 

Du har även försökt ansluta till annan TV eller datorskärm via HDMI utan att lyckas.

 

Tyvärr, även om HDMI-kontaken ska vara skyddad och plug'n play kan den, elektroniskt, gå sönder.

En sista möjlighet kanske, avinstallera grafikkortet, rensa bort alla inställningar, starta om datorn och installera om drivrutinerna.

 

Och ja, ha extern skärm ansluten under uppstart. Visas något på skärmen under uppstarten?

 

Tack!! - Jättesnällt svar.

 

- Jag har prövar flera olika sladdar.

- När jag startar om datorn är det fortfarande svart på TVn.

 

Om jag köper ett externt grafikkort, är det troligt att det kommer fungera då? e.g. http://www.amazon.co...g=6519986691-21

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-57552-0-84036600-1357198649_thumb.jpg

 

Enligt det här utdraget ur manualeN för DP-U350- PA01UK så är HDMI porten avsedd som ingång .Skall man ansluta datorn till en extern TV skall datorns DVI-I uttag användas,.jag gissar att man skall ansluta till TVns VGA uttag.

 

Det är samma pÅ ...PA02UK

 

http://www.samsung.com/uk/support/download/supportDownloadMain.do

 

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anvandarnamn

post-57552-0-84036600-1357198649_thumb.jpg

 

Enligt det här utdraget ur manualeN för DP-U350- PA01UK så är HDMI porten avsedd som ingång .Skall man ansluta datorn till en extern TV skall datorns DVI-I uttag användas,.jag gissar att man skall ansluta till TVns VGA uttag.

 

Det är samma pÅ ...PA02UK

 

http://www.samsung.c...DownloadMain.do

 

 

LARSAS

 

Tack! Precis - Det är DVI-ingången som jag försöker att använda.

 

Om jag använder VGA går det väl inte att får HD-bildkvalite?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Precis - Det är DVI-ingången som jag försöker att använda.

 

Om jag använder VGA går det väl inte att får HD-bildkvalite?

 

VGA ingången på TVn klarar säkert åtminstone normalt upp till 1920 -1080 möjligen mister bilden lite av sin skärpa.

 

DVI-I uttaget på datorn klarar normalt överföra både VGA och DVI-D men jag gissar att i ditt fall TVn måste anslutas till VGA för att det skall fungera.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara ett litet obs. Om du nu råkat ut för problem med DVI/HDMI var försiktig när du ansluter datorn till TVn via VGA. Den kontakten är sämre skyddad mot stötar, inte plug'n play på samma sätt som DVI/HDMI.

 

Någon säker väg för att minska risken för stötar vid anslutning har jag egentligen inte men några små

Dator och TV avslagen,

Helst ingen antennsladd ansluten till TVn.

Ladda ur VGA-kabelns skärm mot datorns chassi eller liknande innan du ansluter till datorn.

 

Just för att minska risken för överslag vid anslutning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anvandarnamn

VGA ingången på TVn klarar säkert åtminstone normalt upp till 1920 -1080 möjligen mister bilden lite av sin skärpa.

 

DVI-I uttaget på datorn klarar normalt överföra både VGA och DVI-D men jag gissar att i ditt fall TVn måste anslutas till VGA för att det skall fungera.

 

LARSAS

 

Perfekt. Kommer det alltsa fungera om jag koper denna? http://www.amazon.co.uk/Startech-com-DVI-VGA-Cable-Adapter/dp/B004I6IYIW/ref=sr_1_15?s=computers&ie=UTF8&qid=1357208698&sr=1-15

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Perfekt. Kommer det alltsa fungera om jag koper denna? http://www.amazon.co...7208698&sr=1-15

 

När jag läser manualen lite noggrannare så är jag inte säker på att en VGA adapter DVI-I till VGA (enligt din länk) löser problemet.Det enda som konkret står är att man skall använda en DVI-I kabel.En sådan kabel kan ju överföra både VGA och DVI-D så det är inte mycket till hjälp-

 

Kanske bäst att ringa Samsung support..Testa först med den svenska.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anvandarnamn

När jag läser manualen lite noggrannare så är jag inte säker på att en VGA adapter DVI-I till VGA (enligt din länk) löser problemet.Det enda som konkret står är att man skall använda en DVI-I kabel.En sådan kabel kan ju överföra både VGA och DVI-D så det är inte mycket till hjälp-

 

Kanske bäst att ringa Samsung support..Testa först med den svenska.

 

LARSAS

 

Tack! Tyvarr har min garanti gatt ut (och supporten var inte speciellt hjalpsamma tidigare).

 

Kan det fungera om jag koper ett videokort? http://www.amazon.co...g=6519986691-21

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde fungera med den adaptern. Rent elektriskt är det en VGA-signal som bärs över DVI-I.

Bara att "plocka ut" den ur kabeln så att säga.

Du kan få tag på en på lite närmre håll om du vill

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-adaptrar/vga/adapter/dvi-till-vga-adapter-p68111

 

 

Videokortet, beror på vad du vill göra/visa på din TV. Jag är tveksam till om video och spel blir så värst bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anvandarnamn

Borde fungera med den adaptern. Rent elektriskt är det en VGA-signal som bärs över DVI-I.

Bara att "plocka ut" den ur kabeln så att säga.

Du kan få tag på en på lite närmre håll om du vill

http://www.kjell.com...-adapter-p68111

 

 

Videokortet, beror på vad du vill göra/visa på din TV. Jag är tveksam till om video och spel blir så värst bra.

 

Tack! Jo, precis: skulle anvanda den for att spela HD-film.

 

Appropa adaptern - jag koper den och provar (bor i London, sa jag koper den via Amazon).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och apropå USB-adaptern, från en av kommentarerna på Amazon

Don't expect to watch videos with these adapters. Youtube, when not fullscreen is usable, but you will have to use native screens for better performance.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad ska du då med DVI-VGA-adaptern till?

 

Nu jag förvirrad. Länka mig till den dator du har så kanske jag förstår bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anvandarnamn

Men vad ska du då med DVI-VGA-adaptern till?

 

Nu jag förvirrad. Länka mig till den dator du har så kanske jag förstår bättre.

 

http://www.amazon.co.uk/Samsung-Desktop-2-4GHz-Blu-ray-Premium/dp/B004895EVY

 

Jag tankte: i och med att DVI-kontakten inte fungerar, kan jag prova VGA-utgangen istallet (darfor sa tankte jag att en VGA-adapter skulle kunna fungera)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, den datorn har en DVI ut.

Denna DVI har du använt för att koppa till TVn förut men den fungerar inte nu.

 

Denna kontakt är av DVI-I typ, dvs kan bära både digital och analog signal.

Någon enskild, elektriskt skild, VGA-port finns inte.

Eller?

 

Därav min kommentar att om den digitala signalen inte kommer fram till TVn kan även den analoga delen av kontakten vara skadad.

Men testa, det är ingen stor investering och kanske den löser ditt problem men jag reserverar mig en aning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju växla mellan skärmar, utöka och klona med hjälp av windowstangenten och P ,Men du kan ju göra detsamma plus att du manuellt kan ändra till korrekt upplösning.

 

Högerklick på skärmen så får du val att göra det med Windows och kanske alternativt nVidias panel.Kan vara värt att mixtra där ,men det har du kanske redan gjort.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anvandarnamn

Ja, den datorn har en DVI ut.

Denna DVI har du använt för att koppa till TVn förut men den fungerar inte nu.

 

Denna kontakt är av DVI-I typ, dvs kan bära både digital och analog signal.

Någon enskild, elektriskt skild, VGA-port finns inte.

Eller?

 

Därav min kommentar att om den digitala signalen inte kommer fram till TVn kan även den analoga delen av kontakten vara skadad.

Men testa, det är ingen stor investering och kanske den löser ditt problem men jag reserverar mig en aning.

 

Oj, förlåt. Det stämmer - har ingen VGA-kontakt.

 

  • Finns det några externa grafikkort man kan köpa?
  • Alt. vet ni någon bra streaming konsol för HD .mkv filmer? (Jag har ett PS3, men det hackar extremt mycket då jag streamar från datorn)
  • Vad skulle jag annars kunna göra för att spela .mkv filmer på min TV?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Externa grafikkort, tja, av den typen du länkade till men de lämpar sig enbart för kontorsmiljö.

 

DVI-VGA. värt att testa även om jag inte är hoppfull.

PS3 - ingen erfarenhet men är det kanske bandbreddsproblem, själva spelkonsolen ska väl orka med utan problem?

 

Annars göra? Skicka på reparation igen?

Köpa en dedikerad enhet för det (fast PS3 borde duga)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anvandarnamn

Externa grafikkort, tja, av den typen du länkade till men de lämpar sig enbart för kontorsmiljö.

 

DVI-VGA. värt att testa även om jag inte är hoppfull.

PS3 - ingen erfarenhet men är det kanske bandbreddsproblem, själva spelkonsolen ska väl orka med utan problem?

 

Annars göra? Skicka på reparation igen?

Köpa en dedikerad enhet för det (fast PS3 borde duga)

 

Jag kanske kan jailbreaka mitt PS3 så jag kan spela .mkv filer på det! Men jag kan inte hitta var man kan ladda ner jailbreak (har 4.2.1 installerat). Skulle någon kunna guida mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anvandarnamn
  • Finns det något annat sätt som jag titta på MKV filmer på tv:n?
  • E.g. antingen att jag strömmar från datorn
  • Eller att jag köper en liten grej som jag kan koppla till tv:n?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PS3, MKV, hittar

http://www.teknikbrunnen.se/spela-mkv-pa-playstation3/

 

Eller kanske du är sugen på att bygga lite själv, en raspberry pi klarar väl det du önskar? annars finns det lösningar som fixar MKV, som Booxee box (som dock inte utvecklas längre) exempelvis. Finns även Android-stickor som ansluts via HDMI till TVn som kan klara det men där får du allt läsa på.

 

Men ärligt, bästa svaren får du nog om du lyfter ur dessa frågor i en egen, ny tråd. Då kan andra se tråden, jag är inte expert på området.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...