Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bilder på internet


ERJ

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har några 1000-tals inskannade gamla foton från perioden 1880-1960. Till varje bild har jag lagt in uttömmande beskrivningar, ofta långa texter. Dessutom finns korta rubriker och taggar för varje bild. Bilderna och alla uppgifter har jag lagt i Sorteraren i Adobe Photoshop Elements 6.0. Nu skulle jag vilja lägga ut en stor del av bilderna med kompletta beskrivningar och bra sökfunktioner på nätet. Jag har testat att göra det med Adobe Photoshop och med Picasa, men i båda dessa program blir bilderna väldigt små och de långa beskrivningarna för varje bild försvinner. Dessutom blir sökfunktionerna ganska dåliga. Presentationen på nätet blir därför ointressant och ofullständig. Finns något bra program för detta, gärna gratis eller billigt, där beskrivningarna och bra sökfunktioner blir kvar utan att jag behöver att registrera om uppgifterna igen??

MVH/Rune

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har några 1000-tals inskannade gamla foton från perioden 1880-1960. Till varje bild har jag lagt in uttömmande beskrivningar, ofta långa texter. Dessutom finns korta rubriker och taggar för varje bild. Bilderna och alla uppgifter har jag lagt i Sorteraren i Adobe Photoshop Elements 6.0. Nu skulle jag vilja lägga ut en stor del av bilderna med kompletta beskrivningar och bra sökfunktioner på nätet. Jag har testat att göra det med Adobe Photoshop och med Picasa, men i båda dessa program blir bilderna väldigt små och de långa beskrivningarna för varje bild försvinner. Dessutom blir sökfunktionerna ganska dåliga. Presentationen på nätet blir därför ointressant och ofullständig. Finns något bra program för detta, gärna gratis eller billigt, där beskrivningarna och bra sökfunktioner blir kvar utan att jag behöver att registrera om uppgifterna igen??

MVH/Rune

 

I din situation skulle jag prova Dropbox.

Dropbox är en molntjänst, när du installerar Dropbox på din dator så hamnar det en mapp på din dator (ifall du inte ändrar något så hamnar den i mina dokument).

Allting du lägger i mappen hamnar senare på en server, du kan komma åt filerna på ifall du loggar in på www.dropbox.com. Du kan ladda ner Dropbox till din mobil med ifall du har en smartphone då kan det vara ett mycket enkelt sätt att komma åt dina bilder. Du kan även göra så att du kan dela länkar till bilderna eller hela mappen ifall du vill visa det för andra.

Problemet är att du bara får 2 Gig gratis. Jag har tyvärr svårt att tro att alla dina bilder får plats på den ifall du har mer än tusen bilder.

 

https://www.dropbox.com/

Du kan ju prova!

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dropbox är väl mer tänkt att man ska lagra egna dokument med inloggning mm?

Inte att presentera bilder på webben? Med sökfunktion?

 

Kolla om flickr kan vara nåt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dropbox är väl mer tänkt att man ska lagra egna dokument med inloggning mm?

Inte att presentera bilder på webben? Med sökfunktion?

 

Kolla om flickr kan vara nåt..

 

Jag tänkte mycket på hur enkelt det blir att ladda upp bilder där dock så är både flickr och imgur gratis och kan vara lättare av den anledningen.

Det känns som att "enkelheten" kan vara relevant när man har "några tusental inskannade foton"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte mycket på hur enkelt det blir att ladda upp bilder där dock så är både flickr och imgur gratis och kan vara lättare av den anledningen.

Det känns som att "enkelheten" kan vara relevant när man har "några tusental inskannade foton"?

För mig handlar det inte om att snabbt dela filer med andra utan att hitta ett stabilt sätt att lägga ut bilderna på egen hemsida med egen logo, rubrik etc. Bilderna där måste innehålla taggar och alla beskrivningar (ibland långa) i metadata, framför allt iptc. Enkla sökningar skall sedan kunna göras på hemsidan i såväl taggar som beskrivningar, så att önskade bilder kan filtreras fram direkt.

Dropbox har jag redan, men det har helt andra funktioner för att dela filer med andra. Flickr och imgur saknar bra möjligheter att själv utforma och rubricera sina sidor. Programmen saknar också bra möjligheter för taggar och bekrivningar anpassade till egna önskemål. Därmed faller också möjligheten att enkelt göra sökningar i bildarkivet.

Tack i alla fall och välkomna med fler förslag.

Hälsningar

Rune

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig handlar det inte om att snabbt dela filer med andra utan att hitta ett stabilt sätt att lägga ut bilderna på egen hemsida med egen logo, rubrik etc. Bilderna där måste innehålla taggar och alla beskrivningar (ibland långa) i metadata, framför allt iptc. Enkla sökningar skall sedan kunna göras på hemsidan i såväl taggar som beskrivningar, så att önskade bilder kan filtreras fram direkt.

Dropbox har jag redan, men det har helt andra funktioner för att dela filer med andra. Flickr och imgur saknar bra möjligheter att själv utforma och rubricera sina sidor. Programmen saknar också bra möjligheter för taggar och bekrivningar anpassade till egna önskemål. Därmed faller också möjligheten att enkelt göra sökningar i bildarkivet.

Tack i alla fall och välkomna med fler förslag.

Hälsningar

Rune

 

Då förstår jag!

Har du provat Photobucket?

Som jag kommer ihåg det kan du lätt dela album med vänner och lägga till taggar där som sedan går att söka på¨.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då förstår jag!

Har du provat Photobucket?

Som jag kommer ihåg det kan du lätt dela album med vänner och lägga till taggar där som sedan går att söka på¨.

Jag har inte prövat Photobucket förut och gjorde därför ett test. Men Photobucket ger helt otillräckliga utrymmen för mig att spara bilder så det är ointressant för mig/Rune

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns nog ingenstans där du kan lägga upp mer än några GB filer gratis. På Photobucket går det ju att betala för att få mer utrymme. Eftersom du verkar vilja kunna påverka hur det ser ut i stor grad är det kanske något webbhotell som passar dig bättre, dock innebär det ju mer jobb för dig att få till sidorna.

 

Jag har ingen erfarenhet av One.com men för t ex 45 kr/månad får man 60 GB utrymme och de har något som kallas Bildgalleri och Hemsidesprogram: http://www.one.com/sv/hemsida

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med dina önskemål och krav så skulle jag skaffat en domän på one eller något annat ställe som har stöd för MySql och installerat något av de 297 galleri-scripten du kan finna här:

http://www.hotscripts.com/category/scripts/php/scripts-programs/image-galleries/

 

Borde ju alltid finnas något som passar tänker jag.

 

Jag har redan en egen domän, som jag tror har stöd för MySql. Det var intressant att läsa om alla galleri-scripten. Några förefaller mer intressanta än andra, t ex pwaphp, php photo album, piwigo och drbimageGalleri. Är det någon, som känner till mer om något av dessa script. Jag har hämtat hem några script, men lyckas inte att få dem att fungera. Exempelvis kunde jag inte installera phpAlbum, eftersom det behöver två skrivbara kataloger i phpAlbums-katalogen på webben. Detta kan jag inte lösa, eftersom de ska ha ett snedstreck på ändan av strängen. Jag kan inte lägga in snedstreck i fil- eller mappnamn, så där blev det stopp. Jag kan inte heller skapa nya mappar på servern, vilket föreslås i hjälpen, men kan skapa dem på datorn och sedan skicka dem till servern. Men även på datorn är det omöjligt att använda snedstreck i fil- och mappnamn. Finns någon lösning på detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snedstreck är inte tillåtna i mapp eller filnamn eftersom det skulle göra det omöjligt att veta om snedstrecket är en del av mappnamnet eller betyder att nu börjar ett nytt mappnamn. Med tanke på dina nya frågor så föreslår jag att du börjar på en ny tråd i lämpligt webbutvecklingsforum i stället: //eforum.idg.se/forum/5-webbutveckling-design/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...