Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny stationär eller byta till SSD


MatsLo

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en stationär dator som är ca 5-6 år gammal. Det är en AMD Athlon 64*2 Dual Core processor 5000+ på 2,6 GHz samt med 3 GB minne, samt Windows XP med alla service pack hårddisken är på 500 G

 

Jag sitter hemma och jobbar så den står på 12-14 tim per dygn och de krav är att den skal vara snabb och tyst samt kunna ansluta 2 st skärmar.

 

Den dator som jag har idag är stundtals ganska trött.

 

Är det någon ide att byta hårddisc till en SSD på 250 G för ca 1500 SEK (ja jag vet att den jag har är större men jag använder idag bara ca 150 G) eller är det lika bra att pensionera denna och köpa en ny med SSD, en sån kostar ju ca 10000 SEK med Windows 7 el 8.

 

Tacksam för synpunkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förvänta dig inte stor skillnad med en SSD :mellow:

 

Jag skulle satsa på att bygga egen med Komplett

 

Eller köpa en ny från Dustin - fast då tillkommer ju SSD och Windows B)

 

Jag håller inte alls med. En SSD är en absolut bästa uppgraeringen man kan göra på en gamal dator.

Hurvida du ska köpa en SSD eller köpa ny dator är mycket beroende på vad du ska ha datorn till. Om du tycker om att spela spel eller arbetar med tunga applikationer som tex ljud/video/film redigering, då skulle jag rekommendera att du skaffar dig en ny.

 

Om du använder datorn för att surfa och kontorsarbete så räcker faktiskt en gammal Athlon fortfarande till. Köp i så fall en SSD så får du ut två år till ur din gamla maskin.

Du bör dock uppgradera till Windows 7 när du är igång dock. Windows 7 har stöd för TRIM, vilket är bra.

Kolla in svenska SSD-guiden för bästa tips när det gäller SSD.

http://www.ssder.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...