Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är detta en vettig uppgradering av bildskärmen?


3DArt

Rekommendera Poster

Tack Flyfisherman, jag läste din klistrade tråd "Att köpa ny bildskärm". Det var intressant och givande läsning. Har sedan länge tappat räkningen på hur många gånger du hjälpt mig nu. Du är en sann tillgång till eforum och jag respekterar din kompetens och goda vilja. Tack för allt!

 

Men vad jag egentligen ville fråga gäller en eventuell uppgradering av min bildskärm. Jag förstår att tillverkarnas siffror är i praktiken värdelsösa. Och ju mer jag läser desto mer förvirrad blir jag. Så jag gör som vanligt och överger google för eforum. Här finns troligtvis landets största och seriösaste datorkompetens representerad och jag är mera benägen att lita på eforums användare än webben generellt.

 

Jag arbetar med CAD, 3D och grafik, främst modelleringar och renderingar i 3DStudio Max och efterbehandlar sedan bilderna i tex PhotoShop. Jag framställer även en del trycksaker med Adobes programvaror för detta. Jag kör emellanåt bildspel på skärmen och det händer att jag ser en HD-film någon gång. Jag spelar aldrig någonsin. Med andra ord behöver jag en stor och bra grafikskärm och funderar därför på att uppgradera. Jag har idag en Eizo FlexScan S2431W och är mycket nöjd med den. Men upplösningen på 1920x1200 samt den fysiska storleken är en begränsning. Vad jag vill ha är en 30" skärm med så bra kvalitet man kan få med en budget på ca 10 000 kr.

 

Eizo skärmen är jag som sagt mycket nöjd med och jag kan inte offra bilkvalitet för storlek. Skärmen är inköpt 2008-03 för 8266 kr så det var mycket pengar för mig. Jag har tittat på DELL U3011 ULTRASHARP 30" WIDE som har fått mycket bra kritik. Men jag är lite skeptisk till dessa recensioner för man vet ju inte hur vinklade eller köpta de är. Men jag får ändå uppfattningen att det är en bra skärm för sitt pris. Men är den bättre än min Eizo?

 

Mycket har ju hänt vad det gäller bildskärmar och TV-apparater på fyra och ett halvt år och priserna har fullständigt rasat. Dell är ju något år gammal nu men jag vet inte om det bör beaktas. Den har H-IPS som paneltyp. Detta är nog bra men finns det bättre? I min prisklass främst. Och så har man ju det där Retinaspöket också att grubbla över. Om det inte redan finns liknande skärmar för PC lär det inte dröja länge. Frågan är dock om inte en 30" Retinaliknande skärm blir orimligt dyr. Och behöver man verkligen 264ppi? Vad har min skärm tror ni, är det 96ppi? Jag har ännu inte sett en Retinaskärm för datorbruk men pixeltätheten är ju 2,75 gånger högre. Och det låter ju bra och mycket.

 

Men det där med siffror ska man ju ta med en näve salt. Kan ögat på ett normalt betraktningsavstånd verkligen tillgodogöra sig denna pixeltäthet. I så fall frågar jag mig varför ingen kommit på detta tidigare, tekniken bör ha funnits ett tag nu. Är det bara ett försäljningsargument eller ger det en påtagligt bättre upplevelse av bilden? Jag förstår nyttan av Retina på en liten iPhone-skärm men är tveksam då det gäller en 30" bildskärm som betraktas på 60cm avstånd. Tänker jag rätt eller är jag ute och cyklar? Och kräver det inte mycket av hårdvaran att skala om bilderna så att det blir sämre i praktiken kanske?

 

Mitt grafikkort är ett Nvidia Quadro 4000 och det klarar en maximal upplösning på 2560x1600 vilket är exakt samma som Dells upplösning. Är det något mer jag behöver tänka på innan jag ruinerar mig på en ny bildskärm? Jag kommer att få leva med den i många år så det måste bli bra. Men är bildkvaliteten samma eller bättre än min Eizo räcker det nog för mig. Är väl en vanesak det där med skärmar också. Man blir lite hemmablind. Tyvärr verkar denna skärm inte finnas för test i butik här i Göteborg. Och då har vi ändå problemet med lysrör och färgtemperatur samt uppskruvade inställningar. Bra vore om man kunde låna hem skärmen en vecka för en seriös bedömning. Men det kanske man kan om man har öppet köp eller gäller det bara om förpackningen är obruten? Tänkte i så fall köpa från Dustin.

 

Det blev många frågor, ber om ursäkt för det. Men stort tack på förhand för eventuella svar!

 

Tack! // Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för dessa fina ord, även om det är överdrivet och alls inte i närheten av övriga medlemmars insatser.

blir lite :blush:

 

Forumet är ju vad det är av alla dom trevliga människor som besöker detta och skriver inlägg, inte minst dina.

 

När det gäller just den bildskärmstråden, var det mer i en allmän inriktning om tips på vad man kan tänka på och inte specifikt rekommendationer för enskildas behov, har väl haft lite funderingar på att bygga på/redigera den lite vartefter, eller om du och andra vill bidra, kanske med erfarenheter eller annat, så fritt fram.

Men kul att det uppskattades och jag tackar för alla poäng du gett mig i olika trådar.:rolleyes:

 

Det blev många frågor, ber om ursäkt för det.

Du behöver aldrig be om ursäkt för det, men räkna hellre med att alla kanske inte blir besvarade på en gång.

 

Nu finns det olika typer av IPS

E-IPS

H-IPS

I-IPS

S-IPS

Etc. IPS

http://en.wikipedia....ching_.28IPS.29

 

Här finns en lista över olika IPS monitor http://www.pchardwar...ps-lcd-list.php

Rätt och slätt en lista, kanske heller inte komplett.

 

Hmm ja det var ju ingen hjälp till vad du är ute efter och svar på dina frågor.

Men här är några 30" och andra sajter att titta på tills du får mer tips och svar på dina frågor.

http://www.bestcover...-d-dp-black-7ms

http://www.pcmag.com...,2402114,00.asp

http://www.digitalve...plays-a240.html

 

Bra vore om man kunde låna hem skärmen en vecka för en seriös bedömning. Men det kanske man kan om man har öppet köp eller gäller det bara om förpackningen är obruten? Tänkte i så fall köpa från Dustin.

Självklart är det bäst med öppet köp och att kunna få testa i lugn och ro - viktigast är att kunna få sova på saken innan man bestämmer sig för ett ev. köp. Mycket av första dagens upphöjda glädje kan ju förbytas till tveksamhet och en känsla av att 'blev det verkligen rätt?'

 

Vissa butiker tillåter bruten förpackning och test i lugn och ro - andra inte.

Svensk Handel har en del info om Öppet Köp http://www.svenskhan...ngen-rattighet/

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...