Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blå-, röd- & grön- samt beige-skärm. Byta grafikkort?


JohnRick

Rekommendera Poster

Så var det jag igen...

 

Sitter nu med en relativt go' uppdaterad Dell XPS 8100 med 16GBRAM/3 TB HD, i7 870 etc. Den senaste månaden har datorn fått "blackouts" rakt av. Skärmen har antingen blivit helt röd, helt blå, helt grön - eller som igår; helt beigeaktig.

Det är alltså inte frågan om den konventionella blåskärmen utan hela skärmen antar en grynig färg och enbart denna. Omstart är nödvändig. Verkar oftast hända när jag stänger ner tyngre musikprogram o.d, men lasten är knappast påtaglig.

Händer kanske några ggr i veckan som mest. Datorn står ändå på 8-10 timmar/dag.

 

I alla fall - jag tror jag kan utesluta skärmfel. Hade det varit så borde ju ljud och annat reagerat, men inget händer. Misstänker därför att grafikkortet börjar sjunga på sista versen. Har nu ett ATI Radeon HD5770 på 1GB. Blåst fläktar o.d har jag gjort och gör regelbundet. Kortet är nu ca två år gammalt. Kan det vara idé att uppgradera?

 

Ska sägas att jag redan lagt beställning på det nästan likvärdiga Asus HD Radeon 7750. Likvärdig i prestanda, men ska vara avsevärt tystare och dra mindre än hälften av watt-talet vid full belastning. Snarare en sid-gradering än en uppgradering kanske.

 

What say you?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Valet av grafikkort motsätter jag mig inte, Rick. Däremot kan det fortfarande vara så att det är skärmen som har jävlats, men felsökningen måste börja någonstans. Om det nu funkar felfritt med nytt kort bör du ju kunna sluta dig till att det var där felet låg, annars får du kanske fortsätta med monitorkoll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jeg vil råde dig til at køre en PSA, for at fastslå om det er en fejl på grafikkort eller skærm. Dette gøres ved at trykke F12 ved opstart (Dell Logo). Herefter vælges "Diagnostics".

 

Når hele testen er færdig, og du får spørgsmålet "Where colored lines displayed?", skal du trykke "N", for at starte LCD testen.

 

Med venlig hilsen

 

 

 

 

Karina Hansen

Dell | Social Media &Communities Professional

Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...