Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nokia Lumia 800 - bildupplösning


torpet12

Rekommendera Poster

Hej

 

Nyss införskaffat en 'smartphone' - en Nokia Lumia 800. Enligt specen skall upplösningen vara 8 megapixl. Min förra kamera med 4 megpixl. gav kolossalt mycket bättre skärpa. Vad kan jag ha missat?

 

Några tips

 

T

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra skärpa beror inte bara på antalet pixlar, om det blir bra skärpa eller inte brukar för det mesta bero på optiken. Och i en mobil så finns det knappt någon optik, i en vanlig kamera finns det riktig optik därför blir den bättre.

 

Om det skulle bero på en inställning så är det i så fall att mobilen är inställd på att fota med lägre upplösning än vad den kan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är besviken på kameran i min Nokia Lumia 800, och använder fortfarande mycket hellre Nokia N97 om jag vill ha skarpa bilder. Jag föreställer mig att det delvis beror på att linsen i Lumian är oskyddad och därmed är linsen smutsigare. Det är mycket svårare att putsa linsen i Lumian än i N97.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att en vanlig skärmupplösning "HD" är 1920x1080 = 2 073 600 = ganska exakt 2 megapixel.

Mer behövs inte för bra skärpa.

Men megapixel säljer.

Och megapixel kostar allt mindre i och med bättre tillverkningsteknik gör det möjligt trycka in mer megapixel

på allt mindre kiselplatta. Det är kiselplattan som kostar.

Kameror med samma kiselplattastorlek som småbildkameror 24mm x 36 mm kostar därefter.

Från ca 15000kr och uppåt....

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1410474

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej

 

Nyss införskaffat en 'smartphone' - en Nokia Lumia 800. Enligt specen skall upplösningen vara 8 megapixl. Min förra kamera med 4 megpixl. gav kolossalt mycket bättre skärpa. Vad kan jag ha missat?

 

Några tips

 

T

 

 

Det är inte så att fokusläget är inställt på macro???

Ändra till "normalt" samt skrolla upp, för att spara inställningen.. Ändra även fokusläget till ett som passar dej bäst!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Det är inte så att fokusläget är inställt på macro???

Ändra till "normalt" samt skrolla upp, för att spara inställningen.. Ändra även fokusläget till ett som passar dej bäst!

 

 

Jovisst var det så. Så det hjälpte - till en del. Bilden blir ju rätt liten och tål inte mycket förstoring. Dock - skickar jag bilden till min dator (via Gmail) så blir den förvånansvärt detaljerad och kan förstoras en hel del i Gmail. Öppnar jag den sedan i t.ex. Photoshop Elements (gammal version) så är den lågupplöst igen. Jag fattar ingenting - hur kan den vara högre upplöst i ett medium än i andra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...