Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

film textning (subtitle)


hammo35

Rekommendera Poster

Hej.

jag filmer som är på engelska och vill gärna se de men min Engelska är lite för lite för att veta vad de pratsr om. som ni vet man skulle kunna subtitla de med just Svenska eller andra språk.

jag har ladat ner texten. Hur ska jag göra för att texta filmerna? Måste spela filmen på datorn för att kunna texta det? alla förslag och kunskap är vällkomen.

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag påstår inget men om du laddat ner texten ligger det nära till hands att tro att du även laddat hem filmerna. Är de filmerna upphovsrättsskyddade (?) så får vi nog inte hjälpa till att besvara din fråga.

 

Men annars så finns det flera olika sätt att lösa detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många mediaspelare (program i datorn) hanterar detta med undertexter bra.

Oftast sköts detta automatiskt om textfilen ligger i samma mapp som filmen och heter samma sak, fast med sitt eget filtillägg då.

 

Om filmen heter minfilm134.2007.avi så ska textfilen heta minfilm134.2007.srt eller .sub eller vilket tillägg den nu har. Om man hämtat rätt textfil så heter den redan exakt så som filmfilen heter, om man inte döpt om den.

 

Funkar inte detta så kan man oftast i mediaspelaren välja just Undertexter och då bläddra till textfilen.

I detta läge behöver den inte heta samma som filmen.

 

Om man har en mediaspelare som inte har möjlighet att välja undertext kan man (väl än?) installera VobSub.

Det är som en slags drivrutin som "känner av" när man spelar upp en film och då automatiskt slänger på texten.

I detta fall ska också textfilen heta samma sak som filmen.

 

Ovanstående alltså när man kollar via dator.

 

Man kan med ett videoredigeringsprogram slå ihop film och text och skapa en fil som då har texten "inbränt" i filmen. Den kan man då spela upp på ex. en hemma-dvd-spelare, om den har stöd för filformatet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...