Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

C: är full -kan jag flytta över till D:?


Jenkan86

Rekommendera Poster

Hej!

 

Tillbaka igen... :rolleyes:

 

Min dator har börjat strula på flera sätt nu. Ibland går den helt i slowmotion. Om man t.ex. öppnar en mapp så ser man hur den saaaakta vecklas ut. Men sedan vid omstart så kan den vara "normal" och snabb igen. Fick tips från en annan tråd om åtgärder, men vågade inte köra det programmet, då det kunde göra datorn sämre.

 

Nu har jag iaf sett att min hårddisk c: är full. Däremot så är ju D: tom. Är det bara att föra över grejerna till d:? Skulle det snabba upp datorn lite?

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan flytta över dina egna filer till D:, men inte Windows-mappar eller installerade program. Program kan du flytta på så sätt att du avinstallerar dem och sedan installerar dem på D:.

Flytt av "Mina dokument" och liknande mappar: http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/Redirect-a-folder-to-a-new-location

 

Hur gick det med hårddisktestet du skulle köra?

//eforum.idg.se/topic/339057-text-innehaller-pop-up-annonser/page__view__findpost__p__1594625

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja.. alltså angående hårddisktestet så blev jag väl lite skraj av den sista meningen "för om hårddisken är dålig kan testprogrammet göra den sämre". Det blev lite *gulp*-känsla.

Vad är det som händer när jag startar datorn från cd/dvd-skiva??

 

Ang hårddiskarnas utrymme, så kan jag alltså föra över alla bilder och videos till D: om jag förstår rätt. Undrar bara om det kan bli "fel" när man t.ex. i photoshop fixar till en bild i Camera-Raw och så plötsligt hittar inte programmet platsen längre. Fast det kanske den gör?

 

När är det egentligen tänkt att D: ska användas? Borde det inte per automatik fortsätta att fylla på med saker där?

 

:huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja.. alltså angående hårddisktestet så blev jag väl lite skraj av den sista meningen "för om hårddisken är dålig kan testprogrammet göra den sämre". Det blev lite *gulp*-känsla.

Vad är det som händer när jag startar datorn från cd/dvd-skiva??

 

Ang hårddiskarnas utrymme, så kan jag alltså föra över alla bilder och videos till D: om jag förstår rätt. Undrar bara om det kan bli "fel" när man t.ex. i photoshop fixar till en bild i Camera-Raw och så plötsligt hittar inte programmet platsen längre. Fast det kanske den gör?

 

När är det egentligen tänkt att D: ska användas? Borde det inte per automatik fortsätta att fylla på med saker där?

 

:huh:

 

Hej flytta inte själva mappen mina dokumnt eller döp om den. Det är en systemmapp! Om du har råkat lagra nån fil direkt under c: använd inte något hjälpprogram t.e.x far manager för att flytta filer därifrån. Man ska vara försiktig med att använda t.e.x. far manager för att flytta filer. Det går för fort. Det är bättre att använda windows utforskaren. Det kan hända att man råkar flytta alla filer då med far manager.

Det händer mej.... en gång fast med norton commanderföregånaren til far manager. Jag fick hjälp av en databutik att installera om allt igen för jag hade scsi-enheter installerade. Om man flyttar de dolda sys-filerna så måste man börjar om från 0 filer. :-( Scsi -enheter måste man vara dataexpert för att kunna konfigurera. :-( Flytta bara dina datafiler t.e.x wordfiler och bilder inga program. De program som tillhör Windows kan sluta att fungera då. Men om du har några zip-filer med program som du har laddat ner så kan du naturligtvis flytta dessa utan problem.

 

Men om du har en fungerade DVD-RW-brännare så bränn ner lite filer som du har hämtat på nätet och bilder till dessa skivor. De filer du verkligen vill ha kvar lagra dessa på Arkiv cd eller DVD Delkin Devises säljer såna.

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja.. alltså angående hårddisktestet så blev jag väl lite skraj av den sista meningen "för om hårddisken är dålig kan testprogrammet göra den sämre". Det blev lite *gulp*-känsla.

Vad är det som händer när jag startar datorn från cd/dvd-skiva??

 

Ang hårddiskarnas utrymme, så kan jag alltså föra över alla bilder och videos till D: om jag förstår rätt. Undrar bara om det kan bli "fel" när man t.ex. i photoshop fixar till en bild i Camera-Raw och så plötsligt hittar inte programmet platsen längre. Fast det kanske den gör?

 

När är det egentligen tänkt att D: ska användas? Borde det inte per automatik fortsätta att fylla på med saker där?

 

:huh:

Om hårddisken är dålig så är det stor risk för att den blir allt sämre för varje användning av den. Testprogrammet använder hårddisken mycket så då går det fortare, men även vanlig användning av Windows försämrar en dålig hårddisk. Det har inget med att göra att testprogrammet ligger på en CD-skiva.

 

Om man följer Micrsofts beskrivning för hur man flyttar "Mina dokument", "Mina bilder" och liknande mappar så är det meningen att t ex Photoshop ska fortsätta att hitta "Mina bilder".

 

Nu vet jag inte hur det är gjort i din dator. Men jag använder en annan partition (typ D:) för alla mina egna filer. Det gör att jag kan installera om Windows utan att det påverkar mina egna filer. Windows kan inte automatiskt fortsätta på D: utan man måste själv bestämma om man över huvud taget vill ha en D: och vad den ska användas till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja.. alltså angående hårddisktestet så blev jag väl lite skraj av den sista meningen "för om hårddisken är dålig kan testprogrammet göra den sämre". Det blev lite *gulp*-känsla.

Vad är det som händer när jag startar datorn från cd/dvd-skiva??

 

Ang hårddiskarnas utrymme, så kan jag alltså föra över alla bilder och videos till D: om jag förstår rätt. Undrar bara om det kan bli "fel" när man t.ex. i photoshop fixar till en bild i Camera-Raw och så plötsligt hittar inte programmet platsen längre. Fast det kanske den gör?

 

När är det egentligen tänkt att D: ska användas? Borde det inte per automatik fortsätta att fylla på med saker där?

 

:huh:

Det går bra att flytta filerna till D: Du kan ju börja med en fil, så kan du se själv. I fortsättningen, när du sparar filer, väljer du D: disken.

 

En annan möjlighet du har, är att ta bort D:, eftersom den är tom. Sedan kan du göra C: större. Öppna Diskhanteraren och högerklicka på D: och välj Ta bort. Sedan högerklickar du på C: och väljer Utöka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj blev lite rädd över det Maria skrev, och nu har jag ju flyttat "Mina Bilder-mappen", men det verkar ha gått bra..testat med Adobe Bridge mm och den hittar ju bilderna. Visste inte att "Mina Dokument" och liknande var systemmapp :S

 

Ang testprogrammet av hårddisken... kan den bli väldigt dålig om man har otur? Den fungerar i nuläget okej, fast ibland fungerar ju datorn inte alls.. :(

 

Kan slowmotiongrejen vara något annat? Får t.ex. upp varningar från Norton nu.

Norton Internet Security har upptäckt ett fel.

Fel: 3048,3

Den rekommenderar Norton Power Eraser, men den hittade inget. Norton forsätter ändå med varningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har flyttat "Mina dokument" och den typen av mappar på mina tre senaste datorer utan något som helst problem.

 

Om hårddisken är dålig blir den allt sämre för varje läsning och skrivning. Rätt som det är kommer inte Windows att fungera. Det är då av yttersta vikt att du har alla dina viktiga filer på något annat ställe än hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har flyttat "Mina dokument" och den typen av mappar på mina tre senaste datorer utan något som helst problem.

 

Om hårddisken är dålig blir den allt sämre för varje läsning och skrivning. Rätt som det är kommer inte Windows att fungera. Det är då av yttersta vikt att du har alla dina viktiga filer på något annat ställe än hårddisken.

Det kanske var så att jag försökte döpa om mappen "Mina dokument". I vilket fall som helst så startade inte Windows riktigt efter detta. Jag hade Windows 98 då. Här laddar man ner programmet hdd health.

http://download.cnet.com/HDD-Health/3000-2086_4-10804806.html

Det funkar bra min på dator ialla fall där jag bara har en hårddisk. Det finns ett program för datorer med två hårddiskar men det är inte gratis. :-(

 

Orsaken till att jag har två hårddiskar i min andra dator är att det blev fel på moderkortet och jag kunde inte få tag på mina filer som jag hade på hårddisken. Då tog dataräddningsföretaget och satte min gamla hårddisk i en ny dator. Det finns ett annat sätt att fixa detta på som jag inte riktigt fick förklarat för mej av han som jag hjälpte med dataräddning.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen..

 

Det gick ju bra att flytta "Mina Bilder" till D: . Fungerar bra med Photoshop osv..

MEN nu när jag startar Nikon Tranfer så hittar den inte destinationsmappen. Jag klickar i den nya, men det går inte. Så jag försökte istället få tillbaka bilderna till C: , men det går inte heller...

Själva "Mina bilder-mappen" är borta, och under D: ligger bara olika mappar till bilderna, inte "mina bilder-mappen". Jag försökte flytta/odirigera mappen D: till C:, men det står åtkomst nekad :S

Någon idé hur jag ska reda ut det här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sökte på "Mina Bilder" i datorn, och den finns inte :(

Hej det var ju därför som jag skrev att man inte ska flytta eller döpa om systemmapparna. "Mina dokument" och "Mina bilder" är systemmappar. Windows filer och windowsmapparna ska man inte heller döpa om eller flytta. Gör backup på alla filer som du vill spara och formatera om enhet c och installera om allt igen. Formatera enhet c: med Format C: /s annars försvinner inte så mycket filer så att man kan installera om Windows på ett bra sätt. Filerna som du har på enhet d:\ försvinner inte om nu inte datorn blir för varm och går sönder av den anledningen. Värme är den största orsaken till att datorer går sönder. Sen så kan en dator gå sönder första veckan man har den också men då är den dåligt konfigurerad eller dåligt hopsatt. Om någon på datafirman har tappat en skruv i datorn så kan det bli kortslutning. Det hände en som jag känner. Han fick en ny dator. Man ska inte börja med att fylla datorn med viktiga saker den första veckan man har datorn. Bättre att lagra filerna på CD eller DVD. Kolla skivorna med cd-check.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn är inte ny, den är drygt 2 år gammal.

Åh, skulle inte ha gjort det där... :(

Vad innebär det att formatera om datorn? Är rädd att det blir fler tokigheter med den om jag mixtrar med den. Försvinner alla program och sånt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej formatera inte om någonting!

 

Din bilder som du nu saknar, tycker ju att dessa borde finnas kvar på datorn.

Vilken mapp var det som du inte har åtkomst till?

 

Det finns nog flera tips på detta, om du avvaktar lite.:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom finns i datorn under D:. Problemet är att Nikon Transfer inte kan välja den destinationsmappen. Förut så hamnade den ju under mappen "Mina Bilder" --> "Nikon Transfer".

 

Men nu finns inte "Mina Bilder"-mappen alls kvar i datorn. Har sökt, men den är borta.

Det ligger bara bildmappar "löst" under D: men "samlingsmappen" som är "Mina Bilder" är borta.

Förstår ni hur jag menar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag försöker att återställa standardvärden så står det rätt C:\Users\xxxxxxx\Pictures. Allt verkar ju stämma och jag trycker på OK. Då kommer det upp en ruta där det står följande:

 

Mappomdirigering misslyckades

Det gick inte att skapa listan med normala undermapparunder D:\System Volume Information

Åtkomst Nekad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppna D: och skapa en ny mapp som heter Mina Bilder. Flytta sedan alla bilder till den mappen. Sedan går du in i Nikon Transfer och ser om du kan ändra destinationsmapp för bilderna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu finns inte "Mina Bilder"-mappen alls kvar i datorn. Har sökt, men den är borta.

Det ligger bara bildmappar "löst" under D: men "samlingsmappen" som är "Mina Bilder" är borta.

Förstår ni hur jag menar?

Hur gjorde du när du skulle flytta "Mina bilder"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du installerar om programmet till kameran bara funkar det då? Det är nog bara några drivrutiner som har blivit överskrivna... Precis samma problem som jag har fast det gäller min nya dator som jag inte kan surfa på. Nu surfar jag på min gamla dator. Hålla på och installera om allt från 0 filer kan man inte göra hela tiden :-(

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gjorde du när du skulle flytta "Mina bilder"?

 

Jag gjorde som det stod i länken du angav till windows hemsida.

Min iPhone kan inte heller hitta bildbiblioteket.

Om jag klickar under mitt namn på datorn (överst över bilder, dokument osv..) så kommer det ju upp sakerna man har i datorn. Och där finns ingen bildmapp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej,det blev nog konstigt när du flyttade till D:\ i stället för D:\Mina bilder eller något liknande. Se om du kan återskapa mappen C:\Mina bilder genom att kolla på:

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-files/tried-to-set-location-of-my-documents-folder-now/4c026dc9-fa66-4362-aaeb-ef3fe7d24893

http://www.sevenforums.com/tutorials/18583-user-folders-restore-default-location.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hej igen..

 

Får inte ordning på mildmapps-problemet.

Inte ens Adobe Bridge CS5 känner av bildmappen "mina bilder".

 

Vore sååå tacksam om någon vet hur jag ska göra för att lösa detta problem. Eller vet ni något ställe i stockholmstrakten man skulle kunna få hjälp med detta problem?

 

Tacksam för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...