Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Löst - Jag blir så irriterad...


dick_a

Rekommendera Poster

I tidigare windowsversioner har det funnits ett inbyggt bildvisningsprogram som har fungerat väldigt självklart. När man dubbelklickade på en bildfil så öppnades den, och man kunde sedan bläddra igenom alla bilderna i den mappen (minneskortet, usb-stickan). Man kunde även se bilden i skala 1/1, vilket var bra. I windows 8 skickar de nu med något som endast öppnar bilden jag klickat på, och jag kan varken bläddra eller se bilden i 1/1. Varför tar MS för varje windowsversion bort bra funktioner och gör det krångligare (fler moment och klick) och mer overskådligt (större ikoner och stora inaktiva ytor)? Jag blir så jävla irriterad! ...och följdfrågan blir naturligtvis, finns det något bildvisningsprogram som inte öppnar sig i det förbannade metro-gränssnittet och som kan vad det inbyggda bildvisningsprogrammet i Vista kunde?

 

Lösning:

Kontrollpanelen - Standardprogram - "Ange Dina Standardprogram" - "Windows fotovisare"

 

Sedan anger man att den skall vara standardprogram för det den kan visa.

 

...och man undrar varför MS tror att man vill visa bilder på ett annat sätt än man alltid har gjort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...och man undrar varför MS tror att man vill visa bilder på ett annat sätt än man alltid har gjort?

 

 

 

Om du tänker efter lite sansat kan det bero på att EU ställt konkurrenskrav på MS .

Har du märkt att man nu erbjuds installera flera olika webbläsare ?

Jag vet inte om detta har med EU:s krav att göra men det är väl tänkbart.

Egentligen är det ju någonting bra .

Men jag vet inte varför man inte informeras om manuell aktivering av bildvisningsprogrammet.

Man erbjuds ju valet av webbläsare - men nu har jag W7 iofs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast nu har jag ju för mig att man får just detta valet om vilken bildvisare som skall vara standard.

 

Första gången man öppnar en bild av ett visst format tex. .jpg .gif .bmp eller .tif etc. så kommer detta längst upp till höger

 

Klickar man på denna

post-73434-0-34072700-1354698990_thumb.png

 

Så kan man välja standard bildvisare, beroende på hur många olika man har installerat

 

post-73434-0-65075600-1354699080_thumb.png

 

I annat fall så kan man högerklicka på bildfilen och välja Öppna med > Välj standardprogram > välj viket program samt bocka i Använd som standard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...