Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Samla data i Excel


edvin

Rekommendera Poster

post-18452-0-86159400-1354563589_thumb.jpgHej!

 

Jag vill bygga mig ett excel ark för att kunna hantera offert och efter kalkyl i projekt.

 

Det jag vill skapa är ett ark med flikar är jag har jag har olika poster som är summerade med kostnader för att kunna doumentera offeten. Men sedan även bygga vidare med att fylla i verkliga kostnader. Jag skall försöka att skriva hur jag vill att det skall fungera. Bifogar även bilder på exempel på hur jag vill att det skall se ut.

 

1. Huvud ark innehåller kategorierna som skall summeras. (Bild 1)

2. Varje kategori har en knapp med texten DATA

3. Vid klick på knappen skall ett nytt ark öppnas innehållande gällande kategorier (Bild 2) Gärna i ett enkelt formulär utan menyer med stängningsknapp

4. I fyllnad av kostnader i det nyöppnade excel arket.

5. Efter att data fyllt i så summeras kostnanderna i cellen som på bild 2

6. När jag stänger ifyllnads dokumentet skall summan dyka upp i Summa fältet på Bild 1 för aktuell kategori/Post

 

Jag hoppas att någon kan förklara detta bra för mig det skulle hjälpa mig väldig mycket.

post-18452-0-95007000-1354563578_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte lite du ber om.

Ett projekt av denna grad, med denna automation, kräver en del VBA-kod. Hur mycket kan du? vad klarar du själv?

 

Om vi säger som så, jag kan bygga ett blad som gör det du vill men det tar ett antal timmar. Dvs att förklara hur man ska göra alla delar är lite väl stort för att låta sig göras via ett forum som detta.

 

ge dig hjälp på delar kan jag givetvis göra men då måste frågan vara lite mer specifik så att säga.

 

Men som alltid

1: Skapa tabeller, rena fina tabeller.

2: Formler som tar fram de data ur en tabell, de data du vill bearbeta/använda.

3: Formulär, Userform, är det du söker. De är helt anpassningsbara. Men samtidigt, ofta enklare att bygga formulär på Excelblad.

4: Spara data som matats in i en tabell.

5: Summera.

 

Och mitt vanliga ledord: behandla Excel som en databas, med tabeller och rapporter, så ska du se att Excel är vänligt mot dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för dit svar. Tänkte väl att det kanske inte var det enklaste att lösa. Jag kan väl inte så mycket om VBA ännu. Jag håller på att lära mig och har köpt lite litteratur men har inte riktigt kommit igång. Tänkte jag skulle börja med detta projekt för att ha ett mål att jobba emot. Dom du har lust och känner för det får du gärna hjälpa mig. Du kanske även har några bra tips vart jag kan hitta liknande exempel och lite tips på hur jag skall gå till väga.

 

Jag har jobbat en del med relations databaser men vill ju lära mig mer om Excel och VBA.

 

Mvh

Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar man det steg för steg är det du önskar inte omöjligt eller speciellt svårt. Problemet är nog att du inte känner till, kan alla verktyg som behövs och att det därmed blir lite svårt.

 

Sidor som kan hjälpa? Mmh..

http://www.ozgrid.com/

http://www.rondebruin.nl/tips.htm

http://www.cpearson.com/excel/relative.aspx

har inte samlat på mig några specifika egentligen, låter Google leda mig rätt vid problem oftast.

 

men som sagt, dela upp det i delar. Sikta inte mot slutmålet direkt utan ta det steg för steg.

Kanske börja med att ställa upp en tabell med dina rådata och sedan skapa formler så att du kan ta fram en viss kategori av data.

 

Exempel?

Om du skickar en epostadress till mig via PM så kan jag skicka en fil som du kan titta på, inte direkt samma som det du önskar iofs men ändå många knep där som du kan ta till dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...