Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Volymkontroll komponentkabel


Mikael63

Rekommendera Poster

Har till teven anslutit en Wii, en dator och en satelitmottagare.

Ljudnivån från Wii är avsevärt högre än de andra två.

Finns ingen inställning för ljud in på teven.

Skulle därför behöva använda en volymkontroll för signalen från Wii.

Den är ansluten med en komponentkabel och jag känner inte till om signalnivån för audio är annorlunda i den än för "vanlig" audio via RCA.

Jag skulle kanske kunna nyttja en volymkontroll som medföljde de datorhögtalare jag har kopplat till teven och är den jag får justera ljudnivån med varje gång jag byter källa. Den har en 3,5 mm hane i båda ändar men adaptrar går ju att skaffa, det är ju rca-anslutning även på komponentkabeln. Men innan jag köper några adaptrar, om jag inte har redan, så är jag fundersam på just detta med signalnivån..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns verkligen ingen möjlighet att justera volymen baserat på olika ingångar i TVn?

Ibland kan det vara gömt i menyerna, gör en sista koll innan du försöker dig på något annat.

 

Inget svar på din fråga egentligen men i komponent är väl ljudet exakt det som finns i RCA?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kört igenom inställningarna ett varv till och hittar en del reglage men inget som påverkar.

Men nu har jag kopplat om så att jag har volymkontrollen (den som medföljde högtalarna) på ljudet från Wii.

 

Ja, det borde vara "vanlig" RCA, det finns ju komponentvideo men jag har inte sett komponentaudio i något sammanhang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...