Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Javascript


pchb1knowfinder

Rekommendera Poster

pchb1knowfinder

Det finns en massa inställningar man kan göra i kontroll panelen för java , vilka är de bästa för att uppnå maximal säkerhet .

 

Till exempel , ska man använda webbläsarinställningar eller proxyserver , vad gäller under tablån `avancerat ` o.s.v .

 

 

 

Någon som vill hjälpa denna newbie att bli en ansvarsfulll dator nisse .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att det gäller Java och inte javascript. Det är två helt olika saker som inte har med varandra att göra.

 

Men när det gäller Java ska man till att börja med verkligen kolla om man behöver ha Java installerat för de allra flesta hemanvändare klarar sig bra utan Java. Om man nu ska ha Java så är det allra viktigaste att alltid se till att man har den senaste versionen.

 

Det spelar ingen roll för säkerheten vad för nätverksinställning man väljer.

På Avancerat är det ju en avvägning mellan säkerhet och vad man behöver använda Java till och hur mycket frågor man accepterar.

Det är säkrare att välja att inte använda osäkra JRE-versioner, att inte tillåta åtkomst, att varna, att välja sandlådeläge, kolla om certifikat har återkallats, kolla certifikat online, SSL 3 är bättre än SSL 2, TLS 1.2 är bättre än 1.0 och 1.1.

http://java.com/en/download/faq/tips.xml

http://www.dslreports.com/forum/r26691552-Java-Control-Panel-security-settings

-----------

Jag flyttar tråden från "Javascript" till "Säkerhet - övrigt".

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pchb1knowfinder

Okej , tack Cecilia .

 

Egentligen var jag ute efter nåt jag läste här för ett bra tag sen i ett inlägg som handlade nåt om att inte öppna ett program i webbläsaren utan i , ja nånting annat därför att det skulle vara säkrare .

 

Trodde att det kanske var java , men jag har nog fel det kanske var adobe reader ,eller .

 

 

Tror du att du vet vad jag menar ?

 

 

Jag har letat i historiken men kommer inte på vad det var så då blir det inte lätt att leta , har för mig att det var tune eller stormufftin eller vad denne nu heter som svarade .

 

 

Har givetvis alltid senaste versionen med hjälp av Secunia .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var nog inte Java det gällde men kanske Adobe Reader. Anledningen är väl att om man nu skulle råka hamna på en skadlig webbsida, som försöker starta en skadlig PDF-fil i datorn, så ska det inte gå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pchb1knowfinder

Å vilken kan inställningen vara som avses , sett till min tidigare beskrivning .

 

Jag har tittat igenom både java och adobe men kan inte hitta nåt som får en klocka att ringa .

 

Jag har förresten ändrat några java inställningar baserat på ditt tidigare inlägg , tack å bock för det .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte få Java-program att starta utanför webbläsaren på något enkelt sätt. När det gäller Adobe Reader är det nog enklast att inaktivera tilläggen för Adobe Reader i Internet Explorer:

Kontrollpanelen - Internet-alternativ - Program - Hantera tillägg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pchb1knowfinder

Okej .

 

Jag får väl fortsätta leta i historiken efter vad det nu är jag är ute efter , tack för visat intresse och för infon ändå .

 

Summa summarum så vart jag ju lite klokare hursomhelst .

 

Trevlig helg !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...