Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur får jag AMD:s Catalyst software suite att fungera?


johanlund

Rekommendera Poster

Jag köpte nyss denna dator: http://www.siba.se/product/11582762/packard-bell-imedia_s2870?ref=firstpage

 

Den har ett Radeon HD7350 1GB som jag vill ha de senaste drivrutinerna till.

 

Från början innehöll datorn Windows 7 och en massa krafs från Packard Bell, men jag gjorde en ren installation av Windows 8 Pro 64 och den är nu som ny. I enhetshanteraren står det följande under bildskärmskort: AMD Radeon HD 7300 Series (Microsoft Corporation - WDDM v1.20) och under drivrutin står det Advanced Micro Devices, Inc., datum 2012-06-19, version 8.97.10.6

 

Jag har försökt att installera Catalyst software suite 12.10 via AMD:s hemsida. Installationsprocessen ser ut att gå bra, men när den är klar dyker det aldrig upp något Catalyst Control Centre. Dessutom har jag kvar samma drivrutiner som tidigare om jag kollar i enhetshanteraren. Jag har försökt att installera och avinstallera Catalyst software suite en massa gånger, men det vill sig inte.

 

Jag har även försökt att avinstallera grafikkortet, men så fort jag startar om Windows plockar Windows upp drivrutinerna som finns inbakade i Windows och installerar kortet igen automatiskt utan att jag får en chans att köra Catalyst software suite.

 

Hur gör jag för att installera Catalyst software suite så att jag får de senaste drivrutinerna till mitt grafikkort?

 

Jag har läst om Driver Sweeper, men det verkar lite oklart om man vågar köra det på Windows 8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att grafikkort fungerar bäst med de drivare som användes på olika testsiter när grafikkortet släpptes. Eller möjligen något nyare "buggfixade".

Min erfarenhet av både AMD/ATI och nVidia är att lite äldre grafikkort fungerar sämre med de nyaste drivarna AMD/ATIs nVidias siter rekommenderar till äldre grafikkort.

Vad AMD/ATI och nVidia vinner på att föreslå drivare som gör att äldre grafikkort fungerar sämre kan vi fundera på.

Så fungerar ditt grafikkort OK, inga konstiga speglingar på skärmen eller annat strul.

"Uppgradera" inte.

If it ain't broken don't fix it.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

När det gäller drivrutiner via Windows så hade jag för mig att AMD släppt dessa för HD7000 serien till Microsoft och att senaste skall komma via Windows update.

Konstigt att det är AMD 8.97.10.6. Det borde vara AMD display driver version 9.002 för Catalyst 12.10

 

Däremot så vill man naturligtvis installera Catalyst software suite eftersom den förutom att det är ett kontrollcenter för alla grafik och skärminställningar, även innehåller Open CL drivrutin för hårdvaruacceleration med hjälp av grafikkortets GPU

 

Har du laddat hem AMD Catalyst software suite (viktigt med 32 eller 64bitars version) och kört denna och installationen rapporterar ok så skall den då finnas på din dator.

Egentligen så bör man högerklicka på Catalyst installationsfilen och välja 'Kör som administratör'

Sedan starta om datorn.

 

I Startmenyn (tidigare kallat Metro) klicka på appen skrivbordet (Desktop) och därefter högerklicka på skrivbordet > längst upp i den menyn bör du se Catalyst Control Center

 

Jag har läst om Driver Sweeper, men det verkar lite oklart om man vågar köra det på Windows 8.

Jag avråder från att köra några som helst sådana program eller register-städningsprogram för den delen på Windows 8.

Som du själv säger så är det oklart vilken påverkan det har, kan mycket väl vara negativ.

 

Windows 8 är nytt och än så länge finns det lite dåligt med samlade erfarenheter om hur bra det är med den typen av program och personligen undviker jag register och optimeringsprogram även på Windows XP och Windows 7.

Mvh

 

[Edit] Fungerar det fortfarande inte, så kan det vara antivirusprogrammet som blockerar installationen. Såg på ett forum där en person hade Avast och efter att tillfälligt stängt av antivirus programmet så lyckades installationen, därefter direkt slå på antivirusprogrammet igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

När det gäller drivrutiner via Windows så hade jag för mig att AMD släppt dessa för HD7000 serien till Microsoft och att senaste skall komma via Windows update.

Konstigt att det är AMD 8.97.10.6. Det borde vara AMD display driver version 9.002 för Catalyst 12.10

 

Däremot så vill man naturligtvis installera Catalyst software suite eftersom den förutom att det är ett kontrollcenter för alla grafik och skärminställningar, även innehåller Open CL drivrutin för hårdvaruacceleration med hjälp av grafikkortets GPU

 

Har du laddat hem AMD Catalyst software suite (viktigt med 32 eller 64bitars version) och kört denna och installationen rapporterar ok så skall den då finnas på din dator.

Egentligen så bör man högerklicka på Catalyst installationsfilen och välja 'Kör som administratör'

Sedan starta om datorn.

 

I Startmenyn (tidigare kallat Metro) klicka på appen skrivbordet (Desktop) och därefter högerklicka på skrivbordet > längst upp i den menyn bör du se Catalyst Control Center

 

 

Jag avråder från att köra några som helst sådana program eller register-städningsprogram för den delen på Windows 8.

Som du själv säger så är det oklart vilken påverkan det har, kan mycket väl vara negativ.

 

Windows 8 är nytt och än så länge finns det lite dåligt med samlade erfarenheter om hur bra det är med den typen av program och personligen undviker jag register och optimeringsprogram även på Windows XP och Windows 7.

Mvh

 

[Edit] Fungerar det fortfarande inte, så kan det vara antivirusprogrammet som blockerar installationen. Såg på ett forum där en person hade Avast och efter att tillfälligt stängt av antivirus programmet så lyckades installationen, därefter direkt slå på antivirusprogrammet igen.

 

Jag har gjort allt du nämnde, inklusive slagit av Windows defender. Det fungerar inte. Högerklickar jag på skrivbordet får jag inte upp CCC-menyn. Det är som att programmet är installerat på datorn, men att det vägrar svara. Efter installation har jag mappen c:/program/ATI/CIM och där finns massa godis som tyvärr inte körs av datorn.

 

Det enda som verkligen tycks uppdateras är någon drivrutin för ljudet, men det bryr jag mig egentligen inte om...

 

Fler tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser det ut i Kontrollpanelen > Program => i listan över installerade program

Finns Catalyst med där?

 

Högerklicka på Catalyst och välj avinstallera om det finns med > starta om datorn > installera igen genom att högerklicka på installationsfilen och kör som Administratör

 

Och du hittar heller inte Catalyst i Startmenyn?

Skriv catalyst direkt, så startar sökning efter detta automatiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser det ut i Kontrollpanelen > Program => i listan över installerade program

Finns Catalyst med där?

 

Högerklicka på Catalyst och välj avinstallera om det finns med > starta om datorn > installera igen genom att högerklicka på installationsfilen och kör som Administratör

 

Och du hittar heller inte Catalyst i Startmenyn?

Skriv catalyst direkt, så startar sökning efter detta automatiskt.

 

AMD Catalyst Install Manager finns bland installerade program. Jag har testat att avinstallera det flera gånger och starta om datorn - utan resultat. Jag har testat att köra installationsfilen som administratör. Catalyst finns inte i startmenyn och dyker inte upp som sökresultat.

 

En konstig grej är att när jag kör AMD Driver Autodetect, http://support.amd.com/us/gpudownload/windows/Pages/auto_detect.aspx, står det "We were unable to find your Product or OS". Å andra sidan är AMD Driver Autodetect och då fanns varken Windows 8 eller mitt grafikkort...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

AMD Catalyst Install Manager finns bland installerade program. Jag har testat att avinstallera det flera gånger och starta om datorn - utan resultat. Jag har testat att köra installationsfilen som administratör. Catalyst finns inte i startmenyn och dyker inte upp som sökresultat.

 

En konstig grej är att när jag kör AMD Driver Autodetect, http://support.amd.com/us/gpudownload/windows/Pages/auto_detect.aspx, står det "We were unable to find your Product or OS". Å andra sidan är AMD Driver Autodetect och då fanns varken Windows 8 eller mitt grafikkort...

 

Jag har haft samma problem. Har ett HD 6670 på Windows 7.

 

Provade både att exekvera filen från AMD och att först packa upp filen och installera från Enhetshanteraren.

Det enda som lyckades installera åtminstone drivrutinerna var via DriverMax:

http://www.innovative-sol.com/drivermax/

 

CCC installerades dock inte eller som du skriver, installationsprogrammet rapporterar att CCC är installerat men det finns ingenstans. Jag fick köra installationsprogrammet flera gånger och installera ett program åt gången manuellt. Man väljer Custom installation. Det verkar vara nåt fel på deras "AMD Catalyst Install Manager". Det verkar finnas beroenden mellan programmen så de måste installeras i en annan ordning än Install Manager. Vi är inte heller ensamma i världen om detta problem utan det diskuteras i flera forum men jag har inte sett någon lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade både att exekvera filen från AMD och att först packa upp filen och installera från Enhetshanteraren.

Det där hänger jag inte riktigt med på.

Du går in på AMDs sida, AMD Catalyst software suite och väljer i menyvalen (viktigt med 32 eller 64bitars version) spara ned filen till din dator, högerklickar på Catalyst installationsfilen och välj 'Kör som administratör' (gäller för Windows Vista /7 /8)

Sedan starta om datorn.

 

Vilken Windows har du samt 32/64?

Vilken Catalyst har du försökt med?

 

Senaste Catalyst 12.10 för Windows Vista,7/8 skall man helst ha Microsoft .Net 4.0 installerat.

Denna hämtar du här: http://www.microsoft...s.aspx?id=24872

Eller ta denna istället om du redan har en äldre version http://www.microsoft...s.aspx?id=17268

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där hänger jag inte riktigt med på.

Du går in på AMDs sida, AMD Catalyst software suite och väljer i menyvalen (viktigt med 32 eller 64bitars version) spara ned filen till din dator, högerklickar på Catalyst installationsfilen och välj 'Kör som administratör' (gäller för Windows Vista /7 /8)

Sedan starta om datorn.

 

Vilken Windows har du samt 32/64?

Vilken Catalyst har du försökt med?

 

Senaste Catalyst 12.10 för Windows Vista,7/8 skall man helst ha Microsoft .Net 4.0 installerat.

Denna hämtar du här: http://www.microsoft...s.aspx?id=24872

Eller ta denna istället om du redan har en äldre version http://www.microsoft...s.aspx?id=17268

 

Här fanns visst en tråd i samma ärende.

//eforum.idg.se/topic/338555-ati-radeon/

 

Nu lyckades jag ju installera på mitt sätt men innan jag kom dit så hade jag provat allt du säger och som TS skriver om och mer till. Det fungerade inte genom att göra "enligt boken" som du skriver helt enkelt. Jag kan tyvärr inte komma ihåg alla fel som uppstod. Jag har installerat AMD/ATI drivare sen åtminstone 2003 och har inte upplevt nåt liknande.

En person som lyckades installera med DriverMax skrev att han hållit på i en vecka utan att lyckas innan.

 

Installationsprogrammet verkade leta efter filer i mappar som inte finns t.ex Program files istället för Program. Kommandotolken dyker upp och försöker köra CLI.exe o.s.v o.s.v.

 

Jag hade dessutom samma problem på flera datorer och kort, WinXP 32, Win7 32/64 och med grafikkorten HD 6670, HD 3850, X1600. Filen hette visst 12-10_vista_win7_win8_64_dd_ccc_whql_net4 men jag har testat 12.1, 12.6, 12.8, 12.10

 

http://support.amd.com/us/gpudownload/windows/Pages/radeonaiw_vista64.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installationsprogrammet verkade leta efter filer i mappar som inte finns t.ex Program files istället för Program.
Mappen heter alltid "Program Files" inuti Vista och Windows 7, men sedan översätter Utforskaren (explorer.exe) det till "Program" när man har installerat ett svenskt språkpaket. Skriv in "C:\Program files" i Utforskarens adressfält så ska du se att du kommer till C:\Program. Om du inte gör det så är det något problem med din Windows-installation.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat detta?

http://support.amd.c...ersFAQ.aspx#T01

Citat:

A manual installation of the display drivers can be performed through the Windows® Device Manager:

  • Click on the “Start” button, type “device manager” in the search field and click “device manager” from the search results
  • Expand “Display Adapters”, right-click on the AMD Radeon™ entry and then select “Update Driver Software"
  • Select the “Browse my computer for driver software” option.
  • Click “Browse” and navigate to C:\AMD\Support\[Catalyst™ version]\ and click “OK”. Note: This folder is usually extracted by default to C:\AMD\Support in the initial running of the AMD Catalyst™ software suite
  • Click on “Next” to install the driver software and restart the computer after completing the driver software update

Samt

 

A complete uninstall of the current driver is required before installing the new graphics driver. A BSOD can occur when the installation process conflicts with the old driver.

 

Please refer to knowledge base articles GPU-57 and GPU-33 for uninstall and reinstall instructions of the AMD Catalyst software.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mappen heter alltid "Program Files" inuti Vista och Windows 7, men sedan översätter Utforskaren (explorer.exe) det till "Program" när man har installerat ett svenskt språkpaket. Skriv in "C:\Program files" i Utforskarens adressfält så ska du se att du kommer till C:\Program. Om du inte gör det så är det något problem med din Windows-installation.

 

OK, stämmer, men då var det väl mappen i den mappen som inte fanns där och ingen annanstans heller. Jag tänker inte prova igen förrän nästa release om ens då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat detta?

http://support.amd.c...ersFAQ.aspx#T01

Citat:

A manual installation of the display drivers can be performed through the Windows® Device Manager:

  • Click on the “Start” button, type “device manager” in the search field and click “device manager” from the search results
  • Expand “Display Adapters”, right-click on the AMD Radeon™ entry and then select “Update Driver Software"
  • Select the “Browse my computer for driver software” option.
  • Click “Browse” and navigate to C:\AMD\Support\[Catalyst™ version]\ and click “OK”. Note: This folder is usually extracted by default to C:\AMD\Support in the initial running of the AMD Catalyst™ software suite
  • Click on “Next” to install the driver software and restart the computer after completing the driver software update

Samt

 

A complete uninstall of the current driver is required before installing the new graphics driver. A BSOD can occur when the installation process conflicts with the old driver.

 

Please refer to knowledge base articles GPU-57 and GPU-33 for uninstall and reinstall instructions of the AMD Catalyst software.

 

 

Det är manuell installation jag menar med installation via enhetshanteraren. Har kört det sättet också. Det fungerade säkert också för installation av drivrutinerna men inte för CCC och de andra "delprogrammen". Men som sagt, tar man ett program åt gången så går det så småningom.

 

Att ta bort de gamla drivrutinerna före installation av de nya har jag gjort sen 2003.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Någon som lyckats installera version 13.1?

Inga som helst problem.

 

Tycker det verkar vara något annat som ställer till det på din maskin?

Frågan är vad...:unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Inga som helst problem.

 

Tycker det verkar vara något annat som ställer till det på din maskin?

Frågan är vad...:unsure:

 

Jag litade på dig och installerade 13.1. Inte fan fungerade det. Samma som för 12.10.

 

Vid första försöket ser det ut så här i loggen:

 

Installationshanterare för AMD Catalyst

AMD APP SDK Runtime

Drivrutin för HDMI-ljud

Microsoft Visual C++ 2005 SP1 Redistributable 64bit

 

Det står inte "Lyckades" på någon. Endast dessa fyra räknades upp. Verkar som den bara listar upp vad som ska installeras men försöker inte ens installera. Kollar man i den "lyckade" loggen nedan så skulle den ju ha installerat drivrutinerna efter runtime.

 

Nästa körning gav nedanstående resultat i loggen. Trots att det står "Lyckades" på CCC så går det inte att exekvera programmet. CCC finns dock med i Start-menyn.

 

Gjorde jag som med 12.10 att jag körde "Anpassad" installation av först bara drivrutinerna, AMD-grafikdrivrutin, och sen bara CCC, Catalyst Control Center, så gick det att starta CCC. Sen installerade jag de andra programmen en åt gången för säkerhets skull.

 

Slutligt tillstånd: Lyckades

Objektets version: 8.0.903.0

Storlek: 20 Mbytes

AMD APP SDK RuntimeSlutligt tillstånd: Lyckades

Objektets version: 10.0.1084.4

Storlek: 90 Mbytes

AMD-grafikdrivrutinSlutligt tillstånd: Lyckades

Objektets version: 9.012.0.0000

Storlek: 90 Mbytes

Drivrutin för HDMI-ljudSlutligt tillstånd: Lyckades

Objektets version: 7.12.0.7712

Storlek: 1 Mbytes

AMD Accelerated Video TranscodingSlutligt tillstånd: Lyckades

Objektets version: 12.5.100.21219

Storlek: 3 Mbytes

AMD Dra-och-släpp-omkodningSlutligt tillstånd: Lyckades

Objektets version: 2.00.0000

Storlek: 1 Mbytes

AMD Media Foundation-omkodareSlutligt tillstånd: Lyckades

Objektets version: 1.0.71219.1540

Storlek: 1 Mbytes

Catalyst Control CenterSlutligt tillstånd: Lyckades

Objektets version: 2012.1219.1521.27485

Storlek: 150 Mbytes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du haft några problem med din dator, Windows krasch eller dylikt eller har du gjort något särskilt?

 

Ta och kör Systemfilsgranskaren

 

1. Öppna en kommandotolk. Genom att klicka på Start, Alla program, Tillbehör, högerklicka på Kommandotolken och klicka sedan på Kör som administratör. Om du ombeds ange ett administratörslösenord eller en bekräftelse skriver du lösenordet eller klickar på Tillåt.

 

2. Skriv följande kommando i kommandotolken och tryck på RETUR:

sfc /scannow

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du haft några problem med din dator, Windows krasch eller dylikt eller har du gjort något särskilt?

 

Ta och kör Systemfilsgranskaren

 

1. Öppna en kommandotolk. Genom att klicka på Start, Alla program, Tillbehör, högerklicka på Kommandotolken och klicka sedan på Kör som administratör. Om du ombeds ange ett administratörslösenord eller en bekräftelse skriver du lösenordet eller klickar på Tillåt.

 

2. Skriv följande kommando i kommandotolken och tryck på RETUR:

sfc /scannow

 

Inga integritetsfel hittade.

Inga problem med detta egentligen nu när jag vet hur man kan gå runt problemet.

Trådöppnaren kan ju ha nytta av att veta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...