Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med att plocka ihop en Alltiallo dator


sture85

Rekommendera Poster

Kan ingenting om datorer så detta är rena djungeln för mig, och inte blir det lättare när jag har ett minne som en guldfisk och försöker läsa mig till hur saker och ting funkar.

 

Denna dator är tänkt till film tittande, lyssna på musik, spel och det skulle va ett stort plus ifall det går leka runt lite med program som Photoshop och Adobe Premiere Pro eller liknande program.

 

Detta är vad jag fått ihop: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2560969/hjalp

Så till mina tusen frågor; vad har jag glömt, fungerar detta, vad för extra kylning behöver jag, är nätaggregatet för klent?

Inet.se har i sin info - Montering av samtliga artiklar (förutom extra grafikkortskylare och för tunga kylare).

Kylare som väger över ~650g kan vi inte montera, det är för stor risk för fraktskador!

Följande vattenkylare går dock bra eftersom de sätts fast i chassit: Antec KÜHLER H2O

Så om det behövs mer, så är det kylning dem kan montera att föredra.

 

Satt också och funderade på om jag ska byta ut den SSD jag valt till en Samsung SSD 830-Series 256GB, blir då en äldre modell men bättre skrivhastighet.

Magkänslan säger att läshastigheten är det som är viktigast men kanske någon här kan rätta mig om jag tänker fel.

Läste några tester och den bilden jag fick var att dem nyare modellerna är lite mer stabila, så är Samsungs 840 att föredra framför 830 fast den har sämre skrivhastighet?

 

Sen om det är bättre med en hdd som Western Digital VelociRaptor med 10000rpm? Är det värt den extra slanten man får lägga ut?

 

Har som många andra problem med damm och som om det inte vore nog så har jag 2 hundar som hårar något otroligt mycket. Så dessa filter som sitter i chassit behövs de bytas ut emellanåt och går det köpa ett filter till nätaggregatet eller kanske ett nätaggregat som redan har ett?

 

Vad för OS ska jag ha på denna burk?

Och hur är det med dessa OEM Windows? Info från inet.se:

Får endast installeras på en ny dator, där det inte funnits ett tidigare operativsystem installerat.

Betyder det att jag inte kan eller får installera om OS på burken om jag nu skulle behöva?

 

En skärm som inte är allt för dyr är något jag också behöver, lutar lite åt Acer 27'' S271HLAbid LED som finns på inet.se

 

Försöker verkligen läsa till mig så mycket som möjligt men sjukdom, medicinering m.m. gör det otroligt svårt att minnas det jag läser.

Hjulet snurrar men hamstern är död.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, Har inte hunnit titta igenom din inköpslista än, men jag kan kommentera ett par saker till att börja med.

 

Satt också och funderade på om jag ska byta ut den SSD jag valt till en Samsung SSD 830-Series 256GB, blir då en äldre modell men bättre skrivhastighet.

Magkänslan säger att läshastigheten är det som är viktigast men kanske någon här kan rätta mig om jag tänker fel.

Läste några tester och den bilden jag fick var att dem nyare modellerna är lite mer stabila, så är Samsungs 840 att föredra framför 830 fast den har sämre skrivhastighet?

Samsung SSD 830 serien är visserligen inte ny, men välbeprövad SSD som är mycket tillförlitlig, troligen den bästa på marknaden i detta avseende och har fått bra betyg i tester och har hyfsat bra prestanda. Det finns ännu snabbare SSD, men inte med samma tillförlitlighet.

 

En SSD som är helt nysläppt och som inte det finns någon långvarig användning av ännu, skulle jag avråda från tex. Samsung SSD 840.

Det brukar vara så med nya modeller av SSD oavsett tillverkare, att det skall släppas nyare Firmware för att åtgärda olika problem, barnsjukdomar om man så vill. Det gäller också för Samsung SSD 840 där det kommer att släppas en ny Firmware i slutet av denna månad eller i början av nästa.

 

Samsung SSD 830 tror jag inte haft nån ny Firmware på snart ett år, inga rapporterade problem som behövs att åtgärda.

Ett bra köp anser jag.

 

Sen om det är bättre med en hdd som Western Digital VelociRaptor med 10000rpm? Är det värt den extra slanten man får lägga ut?

Nej.

Köp en större hårddisk istället som du kan lagra dina filmer, bilder, musik och projekt på.

Tex. 2TB Western Digital Caviar Black http://www.inet.se/p...al-caviar-black

Denna hårddisk är en av dom snabbaste i tester gjorda och mycket bra. Har en själv.

 

Då kan du ha en 256GB SSD som du har Windows 7(?) på samt installerade program och en hårddisk som du kan lagra det övriga på.

 

Har som många andra problem med damm och som om det inte vore nog så har jag 2 hundar som hårar något otroligt mycket. Så dessa filter som sitter i chassit behövs de bytas ut emellanåt och går det köpa ett filter till nätaggregatet eller kanske ett nätaggregat som redan har ett?

Ja detta är ett bekymmer, särskilt om datorn står på golvet och i en miljö där hundar vistas eller folk går omkring och rör upp damm. Hemma har jag inte detta problem lika omfattande och många nya chassin av bättre sort har bra inbyggda dammfilter. L

 

Själv har jag Antec Performance One P193V3 Tungt - och tidigare haft Antec P180 väldigt gedigna chassin men dyrare.

chassit är stort och som sagt tungt som attan - helt omöjligt att ha någon annanstans än på golvet och helt bortsett detta så varken vill eller kan jag ha den på skrivbordet, utrymmet där behövs till mina dubbla skärmar och annat.

 

Sedan är chassit ljudisolerat till en viss del och ganska tätt, med ett flertal dammfilter inbyggda, lätt att öppna luckorna och rengöra dessa. Blir aldrig något damm inne i datorn som är värt att nämna och jag har kollat ett flertal ggr.

Lätt att inspektera dammstatusen genom att öppna nån av filterluckorna i fronten och det på sidopanelen (finns en 200mm fläkt där också).

Brukar passa på att dammsuga dammfilterna när jag gör den vanliga städningen, tar bara nån minut.

 

Ja en eller ett pr gånger/år kan man ju öppna chassit och kolla ev. rengöra.

Se denna guide för detta: http://eforum.idg.se..._1#entry1572358

 

Den optimala placeringen hos mig är under mitt datorskrivbord, inte i vägen, lätt att öppna frontluckan och ljudet dämpas av skrivbordet.

 

Men det chassit du valt har också fått bra betyg i tester, men personligen skulle jag aldrig välja ett chassi utan dammfilter, men det kanske är det också på det du valt?

 

Du får nog fler tips och synpunkter i tråden.

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det ser bra ut. Chassit kan du få mer info om på Sweclockers.

http://www.sweclockers.com/recension/15620-fractal-design-define-r4

 

Sedan var det frågan om SSD:n. Jag håller med Flyfisherman och det beror på denna test.

http://www.sweclockers.com/recension/16138-ssd-lagring-corsair-crucial-intel-och-samsung-i-256-gb-klassen/16#pagehead

 

Vad för OS ska jag ha på denna burk?

Och hur är det med dessa OEM Windows? Info från inet.se:

Får endast installeras på en ny dator, där det inte funnits ett tidigare operativsystem installerat.

Betyder det att jag inte kan eller får installera om OS på burken om jag nu skulle behöva?

Givetvis kan du installera om Windows på samma dator, om det skulle behövas.

Jag skulle välja Win 7. Sedan kan du hämta en Win 8 Pro uppdatering på Microsoft hemsida för en billig penning, 279kr. Spara den om du i framtiden vill prova Win 8. Du måste inte installera den direkt.

Tänk på att du måste ha Win 7 64 bit Professional eller Ultimate, eftersom du har valt 32GB minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...