Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bästa språket för inteoperativa program? [Löst]


BitB

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har sedan min introduktion inom programering mest arbetat med ActionScript (lite Java och HTML i börjar för typ fem år sedan) men har varit väldigt inaktiv senaste två åren.

 

Men nu vill jag avancera en aning och börja med systemutveckling och hade ett par frågor angående det:

 

1) Vilket/vilka språk är bäst att använda om man vill att ett program för fungera på många operativsystem och bara Windows?

 

1.5) Vad kan ni tipsa om för nybörjarresurser för det/de program som ni tipsar om som svar på frågan ovan?

 

2) Hur tar jag reda på vilket språk ett program är skrivet i, till exempel Open office, Staroffice, Audacity eller liknande?

 

 

Vi kan börja där.

 

Tack så mycket.

Cya

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktum är att nästan alla moderna programspråk kan skapa program för i stort sett alla moderna system. Java och .NET använder virtuella maskiner. C och C++ har oftast kompilatorer för alla system. Python är ett skriptspråk som inte behöver kompileras alls.

 

Den största skillnaden är gränssnittet. Ett program på Windows, Mac och Linux ser oftast väldigt lika ut, fönster, knappar, textrutor etc. Men dom fungerar oftast ganska rejält annorlunda. Vilket gör att man måste lägga mycket tid för att få det att fungera. Java är väll den plattform som kommit längst på den delen. I C++ så har man olika komponenter för att lösa det, Qt är en av de vanligaste har jag för mig. Det är något som hjälper dig skriva program för flera olika operativsystem.

 

Men det enklaste borde nog vara att börja med Java. Det är ett av de mest spridda språken och det finns massor med resurser. Jag har inte så många att dela med mig av då jag inte tittat på java på flera år.

 

Och för att ta reda på vilka programspråk just dom där projekten är skriva i så snegla på deras hemsidor. Alla är väll open source, så på hemsidan borde det finnas länk till källkoden. Sen sneglar man på den. Finns det filer som slutar på .java så är programmet antagligen skrivet i Java. Slutar filerna på .c så är det antagligen skrivet i C.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Tusen tack för svaret, jag följer ditt råd och drar igång med Java till att börja med (började redan igår).

 

Jag hittade en hel del resurser på Youtube som jag kan använda för att snabbt komma igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...