Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hyllningstext till familj på latin


linneac

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag undrar om det är någon som kan hjälpa mig med att översätta en text till latin?

Vill tatuera in en text tillägnad min familj och vill därför vara säker på översättningen.

 

Det jag skulle vilja ha översatt är: You are forever in my heart and for that I will always be grateful. My love to you is infinite.

 

Tacksam för svar,

Linnéa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"You are forever in my heart and for that I will always be grateful. My love to you is infinite."

Det är bättre att skriva sina önskade fraser på svenska eftersom svenskan är mer precis än engelskan. Jag gissar att "you" betyder "ni" i detta sammanhang eftersom det syftar på familjemedlemmarna. Latinet har inget ord för tacksam utan din tacksamhetsfras uttrycks med "hysa tacksamhet mot någon för något".

 

Ni finns för alltid i mitt hjärta och för detta kommer jag alltid att vara tacksam.

Min kärlek till er är oändlig.

Estis in corde meo in perpetuum et pro hoc vobis semper gratiam habebo.

Amor in vos meus infinitus (est).

Orden: Estis = ni finns, in perpetuum = för alltid, in corde meo = i mitt hjärta, et = och, pro hoc = för detta, semper gratiam habebo = kommer jag alltid att vara tacksam, vobis = mot er. Meus = min, amor = kärlek, in vos = till er, (est = är, kan underförstås), infinitus = oändlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för hjälpen! Nu vågar jag boka tatueringstid utan att vara rädd för att det blir fel med texten.

Jag har bara en fråga, est inom parentes.. Ska jag ha med det eller ska det bara vara amor in vos meus infinitus?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej ta inte med "est"! Meningen blir precis lika tydlig utan est. Det var för att visa att det ordet ofta underförstås i latin som jag satte det inom parentes.

 

Tack för poäng om det var du som klickade på plustecknet i mitt svar! Annars tack till den som gjorde det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...