Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

installation virusprogram i ny dator


bowile

Rekommendera Poster

En bekant har köpt ny dator. Tidigare fanns det virusprogram för 30 dagar eller liknande från Norton så man hade något att komma igång med och kunde byta senare till det man ville ha alternativt betala.

I den nya datorn finns inte det. Vad gör man ???

Vågar vi logga in på nätet och direkt till AVG, Avast eller likande utan att få

in virus?

Finns det kanske bättre alternativ.?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Virus eller andra skadliga filer hoppar ju inte in i datorn av sig själva utan de kommer ju in för att man gör något, laddar ner en skadlig fil, besöker en skadlig webbsida etc. Jag hoppas verkligen inte att du tidigare har fått larm från antivirusprogrammet stup i kvarten. Kort sagt, det går utmärkt att besöka betrodda webbplatser utan att ha ett antivirusprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack men jag tror du missuppfattade min fråga

Det är klart att man inte kör en dator utan virusprogram....men frågan var hur gör man vid installationen i ny dator utan virusprogram de första minuterna innan virusprogrammet har laddat in ?

Är tex AVGs hemsida säker om vi loggar in där och laddar ner ?

Tidigare fanns med datortidningar gratisvirusprogram på CD skiva som följde med tidningen och då var det lättare. Det gick ju att ladda ner och installera utan att

att vara uppkopplad och sedan uppgradera

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan koppla upp dig mot AVGs, Avasts etc. webbsidor som Cecilia säger utan Antivirus - men du måste ha Windows brandvägg påslagen däremot (alltid)

Eller ha datorn ansluten bakom en router med brandvägg :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller helt med Cecilia. Det går alldeles utmärka att internetansluta en dator utan virusskydd och sedan surfa på internet. Välj bara webadresser från företag, föreningar, tidningar mm. Men öppna inte filer från spam mail, gratis spelprogram, shareware etc tills virus skyddet är intsallerat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Föreningar har ofta dålig säkerhet och man kan inte vara säker på att deras webbplatser inte har blivit hackade eller fått in en skadlig annons.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en router med brandvägg

 

Router har NAT vilket är en brandvägg jepp :D

 

Personligen gillar jag att stacka brandväggar - inte 100st som de gör i vissa tv serier men men - stacka däremot inte fullblodiga antivirus :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...