Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DIA-scanning?


Ored

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en DIA-scanner (Plustek OpticFilm 7600i) jag har kopplat till min Mac. Tanken med apparaten var att jag ville göra om alla mina DIA-bilder mellan ca 1000- 1500 st till digitala så att de går att titta på dessa även i framtiden t.ex lägga dessa på ett USB-minne för att kunna kolla på dessa på min platt TV (klarar bara formatet JPG) eller skriva ut på papper. Jag skulle för att göra det lite enklare vilja ställa in dess program en gång för alla med rätt upplösning etc. Men vad bör jag ställa in programmet på för att få ut så mycket som möjligt av alla bilderna? Scannern klarar av en upplösning på 7200 dpi men bör man verkligen ha så hög upplösning? Det tar ju längre tid att scanna varje bild ju högre upplösning man väljer och bilderna tar ju mera plats då också. De scan typer som klarar färg jag har att välja på är antingen 48->24 Bit färg, 48 Bit färg, 48 Bit HDR färg samt 64 Bit HDR färg.

 

Alltså det jag skulle vilja ha reda på är bl.a följande.

1. Vilken scan typ jag bör välja.

2. Upplösning man ska använda.

3. Vilket format bilderna bör sparas i.

 

/Ored

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delvist beror det ju på kvaliteten på diabilderna men jag skulle säga såhär:1. 24-bit räcker bra2. 1200-2400 dpi 1200 borde ge en bild som är runt 1700 pixlar bred, alltså strax under fullHD men lite högre än fullHD höjden på 1080 px så den är ganska passlig för tv visning. 2400dpi ger en bild runt 7-8 megapixel och kan börja bli gränsen beroende på din fotoutrustning. Skulle du använda 4800dpi så talar vi drygt 30Mpix.Ska du printa ut så räcker 1200 dpi bilderna,1700 px och ca 100px/cm eller ca 250px/tum, till vanliga 15*10cm bilder och 2400dpi till ca A4.3. Blir bilderna sgs färdiga från skannern så välj jpg med låg komprimering, värde 10-12 i photoshop. Ska du däremot efterbehandla mer än bara i stort sett kontrast och skärpa så kan du spara som tif eller dng.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för informationen. Detta var mycket att tänka på för man vill ju slippa scanna om bilderna igen om man märkt att man första gången ställt in på för låga värden. Det är ju trots allt över 1000 bilder det gäller. Men förhöga värden gör ju också att bilden tar mera plats samt tar betydligt längre tid att scanna in.

 

/Ored

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...