Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 8, varför Metro? (Ok tycker jag nu efter några dagar!)


Gäst

Rekommendera Poster

  • Svars 53
  • Skapad
  • Senaste svar

Vad som är fint med metro är att webbläsaren, internet explorer verkligen är avskalad och alltid i helskärm. Hänger man på facebook och andra sajter mest hela tiden så gör man och då fungerar metro bra tycker jag. Det känns dock konstigt att ibland kastas tillbaka till skrivbordsmiljön. Man vänjer sig vid metrogränssnittet rätt fort och tycker att skrivbordsmiljön känd gammal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thanks Bosse i skogen.

Då är det ju inga som helst problem med mitt 8 gb usb som är helt tomt.

 

En annan lten fråga.

När jag sparat operativet antingen på en usb eller dvd och jag skall installera det i datorn.

Är det ungefär samma tillvägagångssät från en usb som från en dvd?

 

Hälsningar,

Bertil

 

 

4 gb usb minne räcker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan lten fråga.

När jag sparat operativet antingen på en usb eller dvd och jag skall installera det i datorn.

Är det ungefär samma tillvägagångssät från en usb som från en dvd?

 

Har du kollat på den svenska guiden jag länkade till ovan inlägg #25?

Där finns allt förklarat hur man skall göra och det inkluderar att hämta hem ett speciellt verktyg som krävs för att lägga in Windows på USB-stickan och förbereda detta så det går att boota från.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du köper och betalt så laddas windows hem. Följ anvisningarna och du får alternativet skapa medium. Då stoppar du i usb-minnet. Sen laddas windows in på usb-minnet och sen startar du datorn med minnet i. Om datorn själv hittar minnet vid uppstart låter jag vara osagt. På mina datorer görs det.

 

Det behövs inget separat program för att fixa usb-minnet i detta fallet. Glöm inte att anteckna regnyckeln som visar sig för den behöver du senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman.

 

Jag sitter och läser just nu, hade missat den länken.

Tackar så väldigt mycket, det är en väldigt instruktiv och bra beskrivning på hur man gör.

 

Hälsningar,

Bertil

 

 

 

Här finns en guide på svenska som skall fungera även för Windows 8

Det kräver att du har Windows 8 som .iso fil

http://www.sweclocke...n-ett-usb-minne

 

Och systemkraven för Windows 8 finns här: http://windows.micro...em-requirements

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PC För Alla Guide: Så vet du om din dator klarar Windows 8

PC För Alla Så uppgraderar du till Windows 8 - steg för steg

 

 

Samt ur Windows 8 Systemkraven hittar jag bl.a. följande:

 

  • Om du vill öppna Windows Store och ladda ned och köra appar måste du ha en Internetanslutning och en skärmupplösning på minst 1 024 × 768
  • Om du vill fästa appar måste du använda en skärmupplösning på minst 1 366 × 768

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blev det smolk i bägaren då videos och filmer via video i metro bara hackar och håller på. Förstår inte varför. Detta med mina dubbla grafikkort får jag inte till att fungera heller. Tråkigt då jag har en extra skärm där jag lägger typ messengerfönster och annat och har huvudskärmen ledig så att säga. Min 42" lcd kopplad till grafikkortet som fungerar ger inte rätt bild heller. Max hd-upplösning rekommenderas med då hacker filmer. I win 7 kör jag 1280x720 och då är det inga problem alls och jag kan t o m läsa facebook på tv:n från några meters avstånd. Ställer jag in 1280x720 i Win 8 kapas bilden i nederkant av någon anledning ...

 

Min hårdvara borde kanske uppdateras ... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bosse i skogen.

 

Tackar för instruktionen, det bör jag nog klara ut tycker jag.

Skall först spara på ett USB innan jag sedan installerar i datorn

 

HÄR hittade jag något som jag inte läst tidigare.

 

Hälsningar,

Bertil

 

 

När du köper och betalt så laddas windows hem. Följ anvisningarna och du får alternativet skapa medium. Då stoppar du i usb-minnet. Sen laddas windows in på usb-minnet och sen startar du datorn med minnet i. Om datorn själv hittar minnet vid uppstart låter jag vara osagt. På mina datorer görs det.

 

Det behövs inget separat program för att fixa usb-minnet i detta fallet. Glöm inte att anteckna regnyckeln som visar sig för den behöver du senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bosse i skogen.

 

En av anledningarna till att jag först vill spara Win8 på USB är just för det om jag inte kan använda det direkt.

Har ju tänkt att jag skulle ha både Win7 och Win8 i datorn.

 

För att kunna fästa appar på skärmen så måste man ha en skärm med upplösningen 1366 X 768.

Min skärm har som högsta upplösning 1280 X 1024 och som jag har förstått det så skall jag kanske kunna använda den men då inte för appar.

Skall köpa en ny skärm men det får vänta till januari eller februari då det är lite skralt i kassan just nu och snart så är det ju dessutom jul med allt vad det innebär.

 

Nåväl, om det där med att ställa in skärmen på 1366 X 786 också har med att se videos och filmer är kanske inte samma sak men sådant är du ju mycket duktigare än mig på.

 

Hälsningar,

Bertil

post-126546-0-43778400-1351640088_thumb.png

 

 

 

 

Nu blev det smolk i bägaren då videos och filmer via video i metro bara hackar och håller på. Förstår inte varför. Detta med mina dubbla grafikkort får jag inte till att fungera heller. Tråkigt då jag har en extra skärm där jag lägger typ messengerfönster och annat och har huvudskärmen ledig så att säga. Min 42" lcd kopplad till grafikkortet som fungerar ger inte rätt bild heller. Max hd-upplösning rekommenderas med då hacker filmer. I win 7 kör jag 1280x720 och då är det inga problem alls och jag kan t o m läsa facebook på tv:n från några meters avstånd. Ställer jag in 1280x720 i Win 8 kapas bilden i nederkant av någon anledning ...

 

Min hårdvara borde kanske uppdateras ... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Karina (Dell lyssnar)

 

 

Hej och stort TACK för ditt svar.

 

Jo, jag vet att Win8 är avsedd för peskärmar men Windows själv hävdar ju att operativet också fungerar bra på vanliga skärmar.

 

Karina, min skärm är en Dell 1800FP med högsta upplösning på 1280 x 1024 men jag skulle om jag har förstått rätt behöva 1366 x 768 för att kunna fästa apparna på skärmen.

 

Kan man uppdatera den här skärmen så att den klarar det???

 

Jag använder mest min dator för at surfa samt till bildbehandling osv. Har egen blogg samt sådana saker.

 

Spelar inga spel och sådant som kräver mycket.

 

Har alltid kört med Dell skärmar då jag tycker att det är ett riktigt bra varumärke.

 

Karina, jag skall kolla länken men är inte så bra på engelska

 

Tacksam för svar om huruvida jag kan uppdatera den här skärmen så att den klarar kraven för Win8 eller att det kanske fungerar med Win8 även u när den är inställd på högsta upplösning som alltså är 1280 x 1024.

 

Bästa hälsningar,

 

Bertil Olsson

 

Hej

 

Det er rigtig dejligt at høre, at du er så glad for vores skærme.

 

Jeg kender desværre ikke til nogle muligheder for at opgradere skærmens "resolution", og kravet for at fæstne apps, er jo som du selv skriver, 1366 x 768.

 

Beklager

 

Med venlig hilsen

 

Karina Hansen

 

Dell | Social Media &Communities Professional

 

Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Flyfisherman.

 

Min nuvarande skärm har en högsta upplösning på 1280 x 1024.

Har jag förstått rätt om jag tror att jag kan köra Win8 i vanligt skrivbordsläge med den skärmen till att börja med???

 

Skall skaffa ny skärm men för tillfället så är det skralt i kassan och sedan så kommer ju snart julen med allt vad det innebär.

Har hitills varit helt nöjd med den skärm som jag har nu. Jag använder min dator till att surfa med samt bildbehandling i Gimp.

Har en hel del bilder i datorn men i övrigt inte så mycket annat. Spelar inga spel på datorn och har inga filmer eller musik i datorn.

 

Min hårddisk är på totalt 600 Gb varav 540 GB är ledigt och RAM minnet är på 4 GB.

 

Även om jag väntar med ny skärm till kanske februari så har jag dock tänkt att köpa en W8 licens redan nu i mitten på november.

Har tänkt att jag först skall spara Win8 på ett USB minne innan jag installerar det i datorn.

 

Om det går så har jag till att ha både Win7 och Win8 istallerade i datorn.

Har läst att jag kan lägga Win8 i en Viritual Box och testa det därifrån. Inte riktigt för att jag vet vad en Virital Box är för något eller hur man gör för att lägga operativet i en sådan men det är problem som jag får lösa då när det blir aktuellt i mitten på november.

 

Detta föranleder min följande fråga: har jag förstått rätt att jag kan göra på det sättet???

 

Vet att jag int kommer att kunna fäasta appar på skärmen med den här upplösningen på 1280 X 1024 och då är min fråga om jag i varje fall kan köra Win8 i vanligt skrivbordsläge med den här skärmen????

Har läst runt lite överallt men inte riktigt fått kläm på jut den frågan.

 

Hälsningar,

Bertil

 

 

 

 

 

PC För Alla Guide: Så vet du om din dator klarar Windows 8

PC För Alla Så uppgraderar du till Windows 8 - steg för steg

 

 

Samt ur Windows 8 Systemkraven hittar jag bl.a. följande:

 

  • Om du vill öppna Windows Store och ladda ned och köra appar måste du ha en Internetanslutning och en skärmupplösning på minst 1 024 × 768
  • Om du vill fästa appar måste du använda en skärmupplösning på minst 1 366 × 768

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man inte alls kan använda metro som gränssnitt faller win 8 enligt min mening. Visserligen är det säkert förbättrat på många punkter jämfört med win 7 men något nytt tillförs inte om du bara använder skrivbordsmiljön som man gör i win 7. Dessutom har du ingen startknapp och måste fixa en sådan för annars blir det rätt störigt i skrivbordsmiljön. Det finns gratisvarianter som fixar startknapp. Classic shell är en variant och Stardock har en variant som enligt mig är bättre och kostar 30 kr där startmenyn blir som i win 7, dock på engelska.

 

Win 7 är ju bra menar jag så något byte till win 8 för att win 7 skulle vara dåligt gäller inte enligt mig i varje fall.

 

Men å andra sidan är det inga stora pengar för win 8 så valet är ju fritt och ha win 8 parallellt är ju rätt kul!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det skall fungera.

Överlag så är Windows 8 inte mer resurskrävande än Windows 7, snarare tvärtom.

 

Hade jag haft en extra skärm med låg upplösning så hade jag kunnat testa detta med 1280x1024

 

Hmm...undrar om det skulle fungera med att ställa ned skärmupplösningen på en av mina bildskärmar som har högre upplösning?

 

Fast Windows 8 känner ju igen Plug & Play bildskärmar så då är det väl tveksamt om det i efterhand går att simulera 1280x1024

Ja möjligen kunde jag kanske testa på min stationära dator med Windows 7 och köra virtuellt med VMware Player (motsvarar Viritual Box).

 

Men stor del av finesserna försvinner ju med detta 1280x1024 alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bosse i skogen.

 

Som jag skrev i mitt senaste inlägg här ovan detta så avser jag att köpa en ny skärm i februari.

 

Dock så köper jag hellre licensen till W8 redan nu när den kostar 279 Kr än att vänta med att köpa den också tills februari då den kanske kostar uppåt 2 000 Kr,

det hade ju varit ganska dumt och förbaskat oekonomiskt.

 

Tänkte då endast så här att istället för att enbart ha det där USB minnet som jag skall avser spara operativet på liggande i bytolådan så kan jag ju lika gärna så länge tills jag köpt den nya skärmen lägga det där W8 i enViritual Box och köra parallet med W7.

 

Man måste ha en skärmupplösning på 1366 X 768 för att fästa appar på skärmen.

 

Att öppna Windows store och ladda ner samt köra appar kräver en upplösning på misnt 1024 X 768 så i det fallet räcker ju min 1280X 1024 skärm.

 

Sedan är det ju inte hela världen att jag inte kan köra Win8 fullt ut förrän i början på februari då jag avser köpa den nya skärmen och som sagt så har jag ju tänkt ha Win7 parallellt de där 2.5 månaderna det handlar om innan jag har en ny skärm.

 

Btw Bosse i skogen, hur gick det för dig häromdagen? Fick du ordning på det så du kunde köra dina filmer?

 

Hälsningar,

Bertil

 

 

 

 

 

 

 

 

Om man inte alls kan använda metro som gränssnitt faller win 8 enligt min mening. Visserligen är det säkert förbättrat på många punkter jämfört med win 7 men något nytt tillförs inte om du bara använder skrivbordsmiljön som man gör i win 7. Dessutom har du ingen startknapp och måste fixa en sådan för annars blir det rätt störigt i skrivbordsmiljön. Det finns gratisvarianter som fixar startknapp. Classic shell är en variant och Stardock har en variant som enligt mig är bättre och kostar 30 kr där startmenyn blir som i win 7, dock på engelska.

 

Win 7 är ju bra menar jag så något byte till win 8 för att win 7 skulle vara dåligt gäller inte enligt mig i varje fall.

 

Men å andra sidan är det inga stora pengar för win 8 så valet är ju fritt och ha win 8 parallellt är ju rätt kul!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Flyfisherman.

 

Som jag skrev till Bosse i skogen så måste man ha 1366 X 768 för att fästa apparna på skärmen.

Att däremot öppna Windows store och ladda ner samt köra appar kräver endast en skärm med 1024 X 760 så det skall jag kunna göra.

 

Hade jag inte haft det lite skralt i kassan just nu med annat att tänka på inför jul osv så hade jag naturligtvis köpt en ny skärm redan nu istället för att vänta till februari vilket jag tyvärr måste göra.

 

Skulle det sedan inte gå att köra Win7 och Win8 parallelt så får ju helt enkelt det där opearativet ligga hemma i byrplådan och vänta tills februari så det är inte hela världen.

Flyfisherman, du skriver om WMP, men är det en Viritual Box? Jag har ju WMP i mitt Win7 men skulle jag kunna använda den på samma sätt som om jag laddar ner en en VB från Oracle?

 

Hälsningar,

Bertil

 

 

Jag tror det skall fungera.

Överlag så är Windows 8 inte mer resurskrävande än Windows 7, snarare tvärtom.

 

Hade jag haft en extra skärm med låg upplösning så hade jag kunnat testa detta med 1280x1024

 

Hmm...undrar om det skulle fungera med att ställa ned skärmupplösningen på en av mina bildskärmar som har högre upplösning?

 

Fast Windows 8 känner ju igen Plug & Play bildskärmar så då är det väl tveksamt om det i efterhand går att simulera 1280x1024

Ja möjligen kunde jag kanske testa på min stationära dator med Windows 7 och köra virtuellt med VMware Player (motsvarar Viritual Box).

 

Men stor del av finesserna försvinner ju med detta 1280x1024 alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjabba friends, just me again.

 

Angående det där med skärm igen, jag skall alltså kunna ladda ner ock köra appar men däremot inte fästa dem med den skärm jag har idag.

Kan man väl leva med i 2,5 månader och speciellt om man också kör Win7 paralellt.

 

Bifogar skärmklipp.

 

Bästa hälsningar,

Bertil

post-126546-0-70831700-1351735717_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman, du skriver om WMP, men är det en Viritual Box? Jag har ju WMP i mitt Win7 men skulle jag kunna använda den på samma sätt som om jag laddar ner en en VB från Oracle?

Nej WMP (Windows Media Player) är inte samma sak som det jag skrev, jag använder gratis VMware Player som kan likställas vid Virtual Box.

Företaget heter alltså VMware.

 

Se denna guide så förstår du vad jag menar: //eforum.idg.se/topic/334087-guide-installera-och-kora-windows-8-virtuellt/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Flyfisherman.

 

Tackar så väldigt för svar och länkarna.

Har kikat lite på länkarna och och den utmärkta steg för steg tuten.

 

Jag har aldrig använt någon sådan här box tidigare och vet egentligen nada om sådant så nu struntar jag i den där Oracle VB och tar den här istället.

Sådan tur att jag frågade dig om det där med VMware som jag blandade ihop med WMP.

 

Tackar än en gång Flyfisherman, den tråden med din tutorial hade jag aldrig hittat annars.

 

Hälsningar,

Bertil

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nej WMP (Windows Media Player) är inte samma sak som det jag skrev, jag använder gratis VMware Player som kan likställas vid Virtual Box.

Företaget heter alltså VMware.

 

Se denna guide så förstår du vad jag menar: http://eforum.idg.se...ws-8-virtuellt/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Btw Bosse i skogen, hur gick det för dig häromdagen? Fick du ordning på det så du kunde köra dina filmer?

 

Hälsningar,

Bertil

 

Inte i metros musikspelare, där vill det sig inte alls. I vanliga windows media player går det bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Bosse i skogen

 

Enligt M3 IDG så finns startknappen kvar men ligger dold.

"Start-"knappen" finns kvar, men är dold och ploppar upp när du för ned muspekaren i nedre vänstra hörnet."

 

Länk till hela reportaget HÄR.

 

Hälsningar,

Bertil

 

 

 

 

 

Om man inte alls kan använda metro som gränssnitt faller win 8 enligt min mening. Visserligen är det säkert förbättrat på många punkter jämfört med win 7 men något nytt tillförs inte om du bara använder skrivbordsmiljön som man gör i win 7. Dessutom har du ingen startknapp och måste fixa en sådan för annars blir det rätt störigt i skrivbordsmiljön. Det finns gratisvarianter som fixar startknapp. Classic shell är en variant och Stardock har en variant som enligt mig är bättre och kostar 30 kr där startmenyn blir som i win 7, dock på engelska.

 

Win 7 är ju bra menar jag så något byte till win 8 för att win 7 skulle vara dåligt gäller inte enligt mig i varje fall.

 

Men å andra sidan är det inga stora pengar för win 8 så valet är ju fritt och ha win 8 parallellt är ju rätt kul!

[/quo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Bosse i skogen

 

Enligt M3 IDG så finns startknappen kvar men ligger dold.

"Start-"knappen" finns kvar, men är dold och ploppar upp när du för ned muspekaren i nedre vänstra hörnet."

 

Länk till hela reportaget HÄR.

 

Hälsningar,

Bertil

 

Det är visserligen start per definition men det är metrogränssnittets startsida det handlar om och vilket som nås via nedre vänstra hörnet, inte den traditionella startknappen som i windows 7.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut när skärmupplösningen är för låg i min minilaptop med 10,1" skärm och man klickar på en app och med app menar jag nu en app i det nya metro som leder till ett program i metrogränssnittet. På samma startsida kan du lägga en länk till t ex vanliga internet explorer, windows media player eller annat program. Klickar du då på den länken skickas du till skrivbordsmiljön och t ex windows media player öppnas på vanligt sätt.

 

Så nog går win 8 att använda även med låg skärmupplösning men just metros appar går inte att öppna. Nu är de apparna ofta dubblerade såsom internet explorer i ett nytt gränssnitt men även den gamla välbekanta finns kvar. Start är ju metrostartsidan i win 8 istället för skrivbordet och dess startknapp. Det känns egendomligt men man vänjer sig ganska fort!

 

Det verkar aningen krångligt men det är egentligen inte det. Man får vara öppen i sinnet! :)

 

Ps: Man kan ju fixa en gammal hederlig startknapp som jag skrivit om innan och då fladdrar bara metrostartskärmen förbi när man startar datorn och man hamnar på skrivbordet direkt.

post-1648-0-86544800-1351773684_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju synd att Win 8 inte fungerar för mig som jag vill i min stationära dator. Grafikkorten vill inte samsas och bilden på min 42" tv blir förflyttad en tredjedel neråt om jag kör med 1280x720 istället för full hd-upplösning. Jag har provat allt vad jag kan komma på inkl att formatera Win 8 partitionen och köra installationen av Win 8 från början igen.

 

Jag har ett grafikkort på moderkortet, ATI Radeon x1200 och ett separat pciexpress ATI Radeon 4350. I moderkortets inställningar har jag surroundview aktiverat. 4350 sköter min huvudskärm och 42" tv:n. Det inbyggda X1200 sköter den extra skärmen på skrivbordet som jag drar saker till. Hade även en fjärde skärm inkopplad på det grafikkortet innan utan några som helst problem.

 

Avaktiverar jag det ena grafikkortet går det andra igång och vise versa. Båda går att ha igång men då laddas inte grafikdrivrutinen in till 4350-kortet, (felkod 31) och jag sitter där med någon basic drivare som ger fyrkantig bild och urusel upplösning. Allt fungerar fullt ut i mitt Win7 och det borde fungera även i Win 8 men icke.

 

Det gör att jag bootar upp Win 7 och startar 8:an bara för att det är kul ibland. Bifogar en bild på hur det ser ut i Win 7 där allt fungerar. I 8:an blir det gula varningtrianglar om vartannat beroende på vilket kort jag aktiverar/avaktiverar/installerar/avinstallerar.

post-1648-0-67713600-1351946289_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...