Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 8, varför Metro? (Ok tycker jag nu efter några dagar!)


Gäst

Rekommendera Poster

Nja ... det blir ju så att om jag struntar i grafikkortsproblemen och skippar den tredje skärmen och kör bara med ett grafikkort där 22" och 42" tv:n är inkopplad så fungerar Win 8 bra! Försöker att vara i metrogränsnittet mest hela tiden och det är rätt trevligt tycker jag med ständig helskärm vad jag än kollar på. Tillbaka på skrivbordet hamnar jag ju ibland för där måste man vara för att t ex kopiera filer och annat.

 

 

Från en fråga om "Varför Metro?" så har jag blivit aningen omvänd. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
  • Svars 53
  • Skapad
  • Senaste svar

En reflektion:

 

Jag reagerar över att i metro och helskärm så ser jag inte annat som är öppet genom en blick. Jag måste aktivt använda musen eller tangentbord för att se vad som är öppet och växla till det. Två appar kan jag ha igång samtidigt på skärmen visserligen men då blir huvudskärmytan mindre. I skrivbordsmiljön och även med google chrome så tittar jag bara och ser andra flickar i webbläsaren och andra program som är öppna ligger på listen i nederkanten av skärmen. Men helskärm är ju helskärm för annars försvinner innebörden av ordet.

 

Google chrome finns även att använda i metrogränssnittet, jag vet och då har jag flickar men om jag använder IE så är alla flickar gömda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu en reflektion efter några veckors användning av Win 8. Jag ser sällan det sk metrogränssnittet längre. Mycket beroende på att jag bara startar om datorn då win update vill det. Annars är min stationära dator den igång 24/7. Befinner min uteslutande i skrivbordsmiljön och kör Star8 ($4,99) http://www.stardock.com/products/start8/ och har startknappen åter. Det känns liksom lite avigt att köra metrogrännssnittet både vad gäller musikappen och andra appar som även finns i det gamla win 7-stuket. Google Chrome ser exakt likadan ut i metrogränssnittet som i skrivbordsgränssnittet så det kan kvitta om man som jag inte kan tänka sig att använda någon annan webbläsare.

 

Nä startskärmen och apparna får vara för min del. Fungerar som win 7 för mig men nog finns det förbättringar under skalet jämfört med Win 7. Starttiden de gångerna jag faktiskt startar datorn från 0 är ju mycket snabbare och säkert andra förbättringar som bara finns där utan att jag märker av dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Win 8 är ett operativsystem som ger blandade känslor heter det ju. Jag växlar numera mellan desktopläget och Win 8-läget ibland beroende på humöret för dagen! :) Internet och ha musik igång går ju bra i det nya gränssnittet också. En del att lära sig vad gäller hur man använder olika saker men faktiskt känns det nytt och fräscht i det nya gränssnittet. Internet explorer 10 är ju bara grymt snabb i det nya gränssnittet, lika snabb som Chrome tycker jag.

 

Det går ju också utmärkt att ha igång WMP i desktopläget och samtidigt surfa via Ie 10 i det nya gränssnittet.

 

Ja det blir väl så att jag fortsatt växlar beroende på humör men faktum är att det känns lite gammalt (men ändå välbekant) att gå till desktop-läget på något sätt. Desktopläget är ju dock ett måste ibland för olika program som bara finns där.

 

Ps: om jag inte nämnt det innan så har jag ett Gigabyte Geforce GTX 650 grafikkort numera och alla mina skärmar inkl 42" tv fungerar utmärkt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...