Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

WLAN-accesspunkt - b/g/n - UTAN TJAFS?


henriko

Rekommendera Poster

Jag fick för mig att snabbt beställa en WLAN-accesspunkt med stöd för standarderna b/g/n.

 

Det enda jag vill att den ska göra är att hora ur sitt SSID så folk hittar den. Sedan ska den kräva ett vid sidan om förutdelat lösenord (PSK WPA2). De som hittat den och lyckats ange rätt lösen ska sedan få vara med på det logiska nätverk som finns i Ethernet-sladden.

 

Ska detta vara svårt?

 

Egentligen vill jag att nya apparaten ska fungerar exakt som min gamla WRT54G, och gärna ligga någorlunda i samma prisklass, fast vara snabbare. Jag har väl också fått för mig att det kan vara bra att gå upp från 2 till 3 antenner nu med n.

 

Jag har nu gått igenom 15 st "users manual" nu... från typ 5 tillverkare, och jag fattar ingenting.

 

Jag får ingen känsla för om och i så fall hur jag ska kunna få en enda modern accesspunkt att agera som jag vill. Antingen verkar de agera router. Troligen med NAT. Eller så har de något nytt trams som kallas för WDS, som om jag förstått saken rätt bryggar ihop olika WLAN.

 

Men det jag vill brygga ihop, eller vad kan tänkas heta, är mitt WLAN och nätverkssladden. Jag vill alltså att de trådlöst anslutna apparaterna ska använda redan befintlig DHCP-server, befintlig gateway, befintlig DNS-server, etc. Jag har redan detta i det vanliga trådbundna nätet. Vill inte krångla till med ytterligare ett logiskt nätsegment.

 

Någon som har något tips på produkter? Eller vad kallas den nu för tiden, finessen jag söker... finessen att slippa alla finesser?

 

(Zyxel har jag haft extremt dåliga erfanheter ang ADSL-WLAN-routrar. Cisco och Linksys går FETBORT efter de gjort bort sig med oacceptabla och fåniga användaravtal.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WRT54G är en router med NAT och DHCP-server. Är det en sådan du vill ha trots allt?

 

I vanlig hemmiljö brukar man ofta använda en trådlös router, eftersom de är billiga, men sedan stoppa in Ethernet-kabeln i en LAN-port i stället för i WAN-porten. Då kopplar man sig förbi NAT mm och får en mer ren accesspunkt/switch. Man brukar få stänga av DHCP-servern manuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar så mycket för svaret. (Låter jag argsint är det inte dig jag är arg på.)

 

WRT54G är en router med NAT och DHCP-server. Är det en sådan du vill ha trots allt?

 

Nej. Helst inte. (Och de MED NAT har jag inte svårt att hitta.)

 

Möjligt att WRT54G har MÖJLIGHET till NAT. Men det inte så jag använder dem. Är 100% säker på att WLAN-klienterna har samma ip-adresser och ligger i samma subnät som delas ut av (fil-)servern.

 

Har en både hemma och på kontoret, som används i princip på samma sätt. Minns faktiskt inte om den ens hade routermöjlighet eller inte. Det var typ 8 år sedan jag skaffade den hemma, och typ 6 år sedan för den på kontoret. Har inte rört dem sedan dess. De bara funkar. (Den på jobbet är UPS:ad och kan möjligen gått non stop sedan dess.)

 

Kollade lite bruksanvisningar för den på nätet, innan jag startade en tråd här, och där antyds att den har två arbetslägen, och det jag pratar om heter nog "gateway" till skillnad från "router".

 

Men något motsvarande läge som heter så hittar jag inte i moderna bruksanvisningar.

 

I vanlig hemmiljö brukar man ofta använda en trådlös router, eftersom de är billiga, men sedan stoppa in Ethernet-kabeln i en LAN-port i stället för i WAN-porten.

 

Ja. Det funderade jag på, om det skulle ge det jag önskade. Då bör jag köpa en accesspunkt med några LAN-kontakter på då, för att kunna prova det. Det sållar ju i alla fall bort några modeller som enbart har en "WAN"-kontakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normala hemmaroutrar består av några olika delar, själva router-delen med NAT och DHCP-server, en switch och en accesspunkt.

 

Cisco anger att WRT54G är en router: http://homesupport.cisco.com/en-us/support/routers/WRT54G

Gateway brukade användas för antingen en router eller en router kombinerat med ett ADSL-modem. Enligt Cisco kan WRT54G bryggas (bridge mode) på ett sådant sätt att den blir som en accesspunkt, dvs själva router-delen är avstängd. Du kanske använder dina i bryggat läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normala hemmaroutrar består av några olika delar, själva router-delen med NAT och DHCP-server, en switch och en accesspunkt.

Jag frågar dock inte efter vad som är normalt, utan vad som uppfyller mitt behov.

 

Cisco anger att WRT54G är en router

Jag bryr mig egentligen inte om vad min gamla WRT54G kallas och vilka funktioner den kan tänkas ha utöver den enda funktionen jag vill åt. Jag tyckte jag beskrev ganska tydligt hur jag använde den.

 

Du kanske använder dina i bryggat läge.

Ja kanske det? Och då var frågan vilka apparater stödjer detta nu för tiden? Alltså förmågan att helt transparent (på ip-nivå) skyffla data mellan de olika fysiska medierna ethernetsladd och wlan, och dessutom agera accesspunkt för själva wlan:et.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt en vanlig Netgear-router på det sättet du beskriver att du vill göra genom att ansluta nätverkskabeln från den första routern till Netgear-routerns ena LAN-port och stänga av DHCP-servern i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...