Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lokal disk C (80GB)Full!


Benna

Rekommendera Poster

Hej, min lokal disk C alltså min standard hårddisk som är SSD på 80 GB var här för en sekund sedan nästan full hade 14 MB kvar på den, jag har inte installerat spel eller liknande på den, försökt undvika allt sådant från hårddisken men ändå lyckas den äta upp hela hårddisken, jag har rensat lite och fick 15 GB ledigt nu.

Postar en bild på översikten av min Disk C

Undrar ska verkligen Windows mappen tex vara så här stor?

Finns det något sätt att slippa installera saker på disk C och så att det istället lagras på min disk D ?

När jag högerklickar på Windows mappen så säger den att det är bara 21GB som lagrats i den mappen men Treesize säger annat... hela 57GB

tillägg; i windows\temp mappen är den 35GB stor... kan man rensa det som finns i den mappen?

9d3e549e01fbddcbeda75d2e08145b3f.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du kan ta bort alla filer och mappar i Temp-mappen. Du hittar en annan Temp-mapp inne i Users. Det enklaste sättet att tömma alla Temp-mappar är att köra Diskrensning:

Högerklicka på C: i Utforskaren/Dator och välj Egenskaper.

På Allmänt-fliken har du en knapp Diskrensning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du kan ta bort alla filer och mappar i Temp-mappen. Du hittar en annan Temp-mapp inne i Users. Det enklaste sättet att tömma alla Temp-mappar är att köra Diskrensning:

Högerklicka på C: i Utforskaren/Dator och välj Egenskaper.

På Allmänt-fliken har du en knapp Diskrensning.

Hej igen, jag försökte göra detta innan också men inget från windiws/temp mappen verkar tas bort, är detta pga att mappen är 'skrivskyddad' ? eller ngt liknande?

I diskrensar programmet så säger den att temp filer är 0KB (den verkar inte inkludera windows/temp mappen), går det att fixa på något sätt?

 

Tog bort det manuellt nu, men kan man lägga till mappen så att den rensas när man gör en filrensning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att 80Gb är relativt litet för en systemdisk (dvs. att köra Windows ifrån)

 

Det du behöver göra (om du inte redan har det) är att skaffa en till hårddisk (som för all del kan vara en "vanlig" SATA-disk) och installera om Windows på så sätt att ALLT som inte behöver finnas på SSD-disken automatiskt hamnar på dein "vanliga" 2:a disk istället.. Detta frigör massa diskyta på SSD-disken.

Väljer du rätt installationsmetod så blir du kvitt precis ALLT som inte behöver finnas på SSD-disken till Din 2:a hårddisk! Inte enbart Users-mappen, utan även programdata, temp-mappar mm.

 

Du kan se webbplatsen i min signatur för mer information!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen, jag försökte göra detta innan också men inget från windiws/temp mappen verkar tas bort, är detta pga att mappen är 'skrivskyddad' ? eller ngt liknande?

I diskrensar programmet så säger den att temp filer är 0KB (den verkar inte inkludera windows/temp mappen), går det att fixa på något sätt?

 

Tog bort det manuellt nu, men kan man lägga till mappen så att den rensas när man gör en filrensning?

När du startat diskrensning behöver du också trycka på knappen "Rensa systemfiler". Har du gjort det?

Sedan kommer fliken "Fler alternativ" upp också där du kan ta bort gamla systemåterställningspunkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser i bilden att det står ca 8 GB på "[7 Files]". Vad är det för filer som är så stora? Det låter inte normalt med något så stort i C:\.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser i bilden att det står ca 8 GB på "[7 Files]". Vad är det för filer som är så stora? Det låter inte normalt med något så stort i C:\.

Verkar som att det är bara en fil, skickar en bild.

 

0b7d7ff8669c641dc2f8a542bbb3eebf.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att 80Gb är relativt litet för en systemdisk (dvs. att köra Windows ifrån)

 

Det du behöver göra (om du inte redan har det) är att skaffa en till hårddisk (som för all del kan vara en "vanlig" SATA-disk) och installera om Windows på så sätt att ALLT som inte behöver finnas på SSD-disken automatiskt hamnar på dein "vanliga" 2:a disk istället.. Detta frigör massa diskyta på SSD-disken.

Väljer du rätt installationsmetod så blir du kvitt precis ALLT som inte behöver finnas på SSD-disken till Din 2:a hårddisk! Inte enbart Users-mappen, utan även programdata, temp-mappar mm.

 

Du kan se webbplatsen i min signatur för mer information!

Ska kolla in det mera så småningom dock är jag rädd att jag gör fel och då jag inte har windows OS skiva så vet jag inte hur jag gör, det jag har är en CD key som står på datan då jag köpte datan med färdigs insatt OS.

 

Har ju en till hårddisk på 500GB som jag använder för att installera spel och bilder osv på, men kan jag installera OS:;et på den hårddisken utan att mina inställningar till spel osv försvinner? :& antar inte då spel använder C för tillfälligt utrymme och liknande.

 

När du startat diskrensning behöver du också trycka på knappen "Rensa systemfiler". Har du gjort det?

Sedan kommer fliken "Fler alternativ" upp också där du kan ta bort gamla systemåterställningspunkter.

Yep gjrde det, bocka även för temp mappar som var inte ibokad antar pga att det stod 0KB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pagefile.sys (växlingsfilen) och denna bör du ha, men ändra storleken till nåt mer måttligt; ex. 1-2GB eller nåt.

http://windows.micro...-virtual-memory

 

Sedan kan du kolla in denna tråd också för fler tips: http://eforum.idg.se...ddisk-vad-gora/

Mvh

Hur vet man hur mycket man behöver i växlingsfilen då som max? men jag sätter den på 2 gb

 

eller äsch den är nu på 9 GB men det rekommenderas 12GB... :o nu blir jag osäker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det rekommenderade är alltid 1,5 gånger mängden RAM-minne, men det blir ofta orimliga värden när man har mycket RAM-minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...