Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fel laddare


Woody73

Rekommendera Poster

Laddaren la av till dotterns dator som jag köpt begagnad.Datorn alltså. Lite irriterande men bara att acceptera men eftersom min plånbok inte har obegränsat med cash försökte jag hitta en ny billigast möjligt.

 

Hittade en ny,dock inte original, på Tradera som jag köpte o fick den snabbt levererad,allt frid o fröjd. Trodde jag. Dotter själaglad eftersom hon varit utan dator i säkert minst 3-4 dagar,stackars barn. Ivrig snor hon åt sig laddaren o springer iväg för att sätta igång. När hon sätter i laddaren så PANG går proppen i rummet. Jaha vad är nu detta?

Kollar på laddaren o jämför med den gamla. Då har man skickat fel laddare. Istället för en 18,5 v 3,5 A har jag fått en 19 v 4,7 A.

 

Efter diverse mejlkonversationer med säljaren där han bla påstår att det inte spelar någon roll men jag ger mig inte o han skickar rätt laddare.

 

Problemet löst? Icke

 

Efter några dagar när jag själv använder hennes dator så slås datorn av trots att batteriet visar på 50 % kvar. Detta händer vid flertalet tillfällen efter o det kommer upp felmeddelande att batteriet är kass,tar emot laddning lite som det själv vill. Jag säger åt dottern att bara använda nätadaptern o inte batteriet men som det är med ungar så funkar det si o så.

 

Iaf nu efter knappt en månad lägger laddaren av igen. Blir såklart lagom irriterad o kontaktar säljaren utan några större förväntningar på att varken få en ny laddare elr nåt batteri. Han påstår att den felaktiga laddaren inte alls orsakade batterihaveriet utan att den är nån kortslutning i datorn elr batteriet som orsakat detta. Men han ska nu iaf skicka en ny laddare,alltid något.

 

Nu tillslut efter en lång utläggning

Fråga 1: Kan fel laddare orsaka problem? Uppenbarligen tyckte inte elsystemet i huset inte om den?

Fråga 2: Kan det vara så att det finns nån kortis i datorn som kanske orsakade att både den första o andra laddaren la av?

 

Oerhört tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Ja fel typ kan orsaka problem med dator/batteri. Fel på laddaren, eller nätkabeln, kan orsaka att proppen går.

2. Ja, kanske inte kortis men annat fel.

 

Att ha i åtanke - du har köpt den begagnad. Att den fanns till salu kan ju bero på att den förra ägaren inte ville ha kvar felen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo iof men den har funkat i 6 månader innan den började strula första gången. Men helt riktigt,en risk man alltid tar när man köper begagnat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

till dotterns dator som jag köpt begagnad.Datorn alltså

Det kan ju vara fel på datorn, batteriet i datorn, laddningskretsarna i datorn, som gör att laddaren får stryk.

I vanliga lågprisdatorer och högpris med är min erfarenhet att batteriet är slut efter ca 3 år.

Men det kan gå att köra datorn med laddaren ansluten.

På nyare bärbara datorer, tex en grannes med Vista, så är det dessutom vanligt att de är så fulla med damm efter ca 4 år så de överhettar.

Ja det är ju de stationära också men de brukar gå att rengöra.

Datorn står väl på hårt underlag? ALLTID.

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article266082.ece

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...