Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur kan detta försvaras?


asa-nesse

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

För några år sedan fick jag bannor av en moderator för att jag undrat hur man skulle bära sig åt för att kunna se sådant material i SVTPlay som är spärrat utomlands. Jag befann mig alltså i Spanien. Jag kan i och för sig förstå kritiken som riktades mot mig.

 

Men: I dag finner jag en artikel på idg.se som handlar om hur man skall bära sig åt för att se USA-baserat material som egentligen inte får visas utanför USA. Om man alltså är i Sverige.

 

Länk: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.335444

 

Kanske dags att återuppta min gamla tråd. Som raderades!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din gamla tråd är inte raderad utan finns här: //eforum.idg.se/topic/208245-hur-se-play-prima-utomlands/

 

Vi ska kolla upp med IDG om de har ändrat inställning, dvs om det nu ska vara tillåtet att ta upp frågan i Eforum

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PC för Alla svarar att svaret finns i artikeln:

På frågan om det är lagligt att använda en vpn-tjänst för att komma åt innehåll som är begränsat till ett visst land blir det genast lite mer komplicerat. Enligt svensk lag är det inte olagligt att utnyttja en sådan tjänst för att komma åt innehåll i ett annat land, men i det aktuella landet kan lagarna tolkas annorlunda.

 

– Det finns inget säkert svar på den frågan. Det kan i vissa fall handla om dataintrång om "obehörigen bereder sig tillgång till uppgift som är avsedd för automatiserad behandling". I USA kan det dessutom finnas andra regler som är tillämpliga. I praktiken kan det vara svårt att på rättslig väg komma tillrätta med kringgående av denna typ av accesspärrar, säger Daniel Westman.

 

Det är alltså inte olagligt, enligt svensk lag, att befinna sig i Sverige och använda en VPN-tjänst för att se t ex amerikanska filmer. Däremot kan det vara ett brott mot amerikansk lag att göra det. Vad som gäller i Spanien vet vi inte och det är därför bäst att fråga någon i Spanien. Eftersom det kan vara ett lagbrott i Spanien, är det bäst om svaret på din dåvarande fråga inte finns i Eforum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter kontroll kan konstateras att det inte är olagligt enligt spansk lag att befinna sig i Spanien och titta på material från Sverige som egentligen enligt svensk lag inte får visas utanför Sverige. Precis på motsvarande sätt som om man befinner sig i Sverige och tittar på USA-exklusivt material.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vet jag inte i nuvarande stund, men eftersom det ändå är en gråzon juridiskt, så vill ansvariga självklart ha "ryggen fri".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...