Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inloggning mobilt bredband


Taz61

Rekommendera Poster

Funderar på att byta från ADSL till mobilt bredband över 4G/3G (också inkluderat att byta från trådbunden fasttelefon till mobil fasttelefon.). Har en liten väderserver som en gång per minut skickar upp ett par små textfiler till en webserver via FTP. Hur fungerar mobil uppkoppling? Görs det en ny anslutning varje gång man gör ett sådant uppskick, så att man vid många användare på mobilmasten riskerar att "bli utan" nod? Eller finns det någon slags timeout som håller kvar ens uppkoppling en viss tid? Modem/roter som man ska få med är en D-Link DWR-923, och jag hoppas och antar att man via detta kan sätta upp ett egen litet lan innanför hemmets väggar(?)

 

Kommer idag upp i dryga 6Mb på min 6-8Mb-uppkoppling och enligt operatören ska den mobilmast som finns i närheten vara en 80Mb och för min del skulle jag få 32Mb på både 4G och 3G. Besparingen per månad skulle bli ett par hundralappar om man ser till både telefoni och bredband.

 

Har någon vetskap om hur en sådan uppkoppling fungerar?

Tacksam för svar och synpunkter!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du får ny uppkoppling varje gång och din uppkopplingshastighet är starkt beroende på hur många som för ögonblicket finns i samma basstationscell.

Den "utlovade" hastigheten är antagligen "upp till" som det brukar heta och under ideala förhållanden.

Jag är, än så länge, skeptisk till att ersätta en fast uppkoppling med en trådlös.

 

Den router du nämner är lämplig att sätta upp ett LAN med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, att byta till mobilt bredband, brukar oftast betyda sämre mottagning, eftersom precis som NoWin är inne på, det handlar om hastighet upp till...

Och att det också handlar om vad som finns mellan ens router/modem och mobilmasten, allt går ju i luften.

Störningar i luften som regn/snö, träd, berg och allt annat som är i vägen kan och kommer att störa på olika sätt.

Finns ingen garanti att du alltid blir kopplad mot närmaste mast heller.

 

Kommer idag upp i dryga 6Mb på min 6-8Mb-uppkoppling

 

Låter väl bra, tycker jag.

 

och enligt operatören ska den mobilmast som finns i närheten vara en 80Mb och för min del skulle jag få 32Mb på både 4G och 3G

 

Finns ingen operatör som kan garantera detta, det är som sagt upp till som gäller, om man läser det finstilta.

Räcker kanske med några höga gamla tallar som står ivägen någonstans och lite regn så tappar du ytterligare 10Mb, med lite otur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är väl kanske iallafall som säljaren sade, att "du kommer nog iallafall alltid ha högre hastighet än nu", alltså högre än 6-6½Mb. Nä, det viktiga är nog om jag kan köra min lilla väderserver som ska FTP:a upp sina små filer en gång i minuten. Det borde väl vara ungefär likadant som när man surfar, om man sitter och läser en forumtråd t ex på eforum ;) så kan man ju läsa och testa något från tråden "vid sidan om". Då händer ju inget trafikmässigt under några minuter. Är det en "ny anslutning" när man ska gå till nästa sida i en forumtråd då? Gissar att det INTE är så, men någon kanske har annan uppfattning och isåfall skulle jag gärna vilja bli upplyst.

 

 

Jag bor långt ut i skogen, nästan längst ut på telefonledningen (4km luftledning), så jag kan inte få högre hastighet via kopparledning än de c:a 6½ jag har. Uppkopplingen har (ta i trä) varit väldigt stabil, men är ju ändå utsatt för risker iom att det är luftledning hela vägen. Kollar jag idag erbjuder min ISP endast 2Mb, alltså inte ens det de levererar idag. Skulle det inte funka med mobilt och jag vill byta tillbaka till ADSL, kanske jag bara får 2Mb då. Det vore lite surt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...