Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur få text att enbart synas i den cell man skrivit texten?


stickans

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har sedan åtskilliga år använt ett eget i Excel framtaget budgetprogram. Bytte nyligen från Office 2003 till 2010, och det gav mig vissa problem. Bl a att dom inte var helt kompatibla, så jag gjorde bort mig lite och fick bl a problem med sidor länkade till andra sidor. Ett annat "problem" som jag nu söker svar på här inne är detta:

 

Skriver ibland lite längre förklaringstext i vissa celler. Tidigare har denna text hamnat under efterföljade cell och inte synts. Nu hamnar denna över efterföljade celler i tabellen, om dessa celler råkar vara tomma. Då blir det lite rörigt i tabellen. Hittar inte hur man bara får texten att synas i den cell texten skrivs. Eftersom en sån sak borde vara enkelt att rätta till, la jag in en fråga här inne - där normalt betydligt mer avancerade problem får sitt klarläggande. ;-)

 

Mvh

/Stig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så har väl Excel alltid betett sig, dvs att om du skriver en lång text i en cell breder texten ut sig över cellerna på samma rad om dessa är tomma.

 

Enda du kan göra är nog att ställa in cellen för radbyte eller förminska texten. Eller skriva ett värde i angränsande cell.

i en tabell skulle jag nog säga: lägg in en dummy-kolumn, ge den en pixel i bredd och skriv in ett mellanslag eller punkt där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka fördelar har du upptäckt i Office 2010?

Som gör att du inte återgår till Office 2003. Och så är problemet löst.

Nyfiken.

Enda skälet lägga tid på att få det fungera i Office 2010 skulle för mig vara att du säljer budgetprogrammet.

Vilket du kanske gör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så har väl Excel alltid betett sig, dvs att om du skriver en lång text i en cell breder texten ut sig över cellerna på samma rad om dessa är tomma.

 

Enda du kan göra är nog att ställa in cellen för radbyte eller förminska texten. Eller skriva ett värde i angränsande cell.

i en tabell skulle jag nog säga: lägg in en dummy-kolumn, ge den en pixel i bredd och skriv in ett mellanslag eller punkt där.

 

Först av allt, ett stort tack för er som svarat och samtidigt en ursäkt för att jag inte svarat förrän nu. Jag har tidigare alltid fått ett mail när någon svarat på inlägg i tråd jag startat - men så skedde inte nu ... :-(

 

Sedan. På mitt gamla Excel (2003?)blev det inte så. Konstigt faktiskt, att det numera inte finns en inställning för något så enkelt. Kanske lite som vanligt, Microsoft vet bäst och vill bestämma ... Men kanske dumt att klaga, för visst är Excel ett bra program i det stora hela.

 

Ditt förslag är annars bra. Mina budgettabeller, en för varje månad, är dock indelade veckovis, och med många rader (kostnadsslag) för denna dummy-kolumn, så det blir lite pyssel. ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka fördelar har du upptäckt i Office 2010?

Som gör att du inte återgår till Office 2003. Och så är problemet löst.

Nyfiken.

Enda skälet lägga tid på att få det fungera i Office 2010 skulle för mig vara att du säljer budgetprogrammet.

Vilket du kanske gör?

 

Inte många fördelar faktiskt. Man kan i o f s snabbt se hur ändring av stil och typstorlek och layout blir efter editering, men inte viktigt för min del, eftersom man redan fått erfarenhet här. Däremot blev det mycket nytt att lära, eftersom knappt någonting ligger på samma plats som tidigare. :-(

 

Så, en återgång till Office 2003 känns inte fel ... För privatpersoner är alla nymodigheter inte alltid av godo, men för de som använder programmet i jobbet, där proffsig layout känns sånt såklart lite viktigare, inte minst om det man skriver ska användas vid presentation. Här finns såklart fördelar med nyare Office-versioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En möjlighet är att tillåta radbrytning och sedan manuellt minska radhöjden till 15 enheter (eller vad din standard är). Då kommer den att bete sig som du vill.

Lite trist att behöva fixa radhöjden bara eftersom radbyte kommer att oka din radhöjd rejält

 

Markera kolumnen

[ctrl]+1, fliken justering, kryssa i "radbyte" [Ok]

 

Markera den sista raden som är aktuell. Tryck [Ctrl]+[shift]+[Home], Högerklicka i det markerade området och välj Radhöjd

 

 

*******************************************************

PS vad fasen är "radbyte", heter det inte radbrytning?

 

Tack MH för din lite sofistikerade lösning av "problemet". Men det känns trots allt enklare att gå på jannenannes idé om att gå tillbaka till Office 2003.

 

Men visst. Nog borde utveckling resultera i något som går framåt? Så tycker åtminstone en som jag, som under åtskillga år jobbade om produktutvecklare. Den här typen av problem känns för en oinitierad lite som en bugg i programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...