Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppgradera XP till 7


dick_a

Rekommendera Poster

Har en liten Asus eee-Box som levererades med XP, där disken nu rasat. Jag har satt i en ny och installerat en piratversion av win 7 för att testa, och det fungerar helt utmärkt till det jag använder denna lilla burk. Jag är dock en rättskaffens man och skulle vilja installera en äkta version, men...

Installationsfilerna till XP låg på disken som rasade och det går inte att få någon dvd från Asus. Jag har ju licensnyckeln klistrad på burken, och jag undrar om:

1. Microsoft tillåter uppgradering från XP till win 7?

2. man kan installera en uppgraderingsversion utan att ha originalinstallationen på hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

Microsoft

Uppgradera till Windows 7: vanliga frågor och svar

Uppgradera från Windows XP till Windows 7

 

Jag rekommenderar att du kör Windows 7 Upgrade advisor

Om du skall installera Windows 7 på en klen netbook, så rekommenderar jag att du väljer 32-bitars versionen.

32-bitars versionen är mindre resurskrävande.

 

Systemkrav Windows 7

  • 32-bitars (x86) eller 64-bitars (x64) processor på 1 gigahertz (1GHz) eller snabbare
  • 1 GB RAM-minne (32-bitars) eller 2 GB RAM-minne (64-bitars)
  • 16 GB tillgängligt diskutrymme (32-bitars) eller 20 GB (64-bitars)
  • Grafikenhet med DirectX 9 och WDDM 1.0-drivrutin eller senare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en liten Asus eee-Box som levererades med XP, där disken nu rasat. Jag har satt i en ny och installerat en piratversion av win 7 för att testa, och det fungerar helt utmärkt till det jag använder denna lilla burk. Jag är dock en rättskaffens man och skulle vilja installera en äkta version, men...

Installationsfilerna till XP låg på disken som rasade och det går inte att få någon dvd från Asus. Jag har ju licensnyckeln klistrad på burken, och jag undrar om:

1. Microsoft tillåter uppgradering från XP till win 7?

2. man kan installera en uppgraderingsversion utan att ha originalinstallationen på hårddisken?

 

I väntan på att reda ut licensreglerna för Windows kan du ju bli en hederlig man igen genom att testa populäraste disten på Distrowatch: Linux Mint.

Föreslår Mint 13 32-bit KDE versionen.

http://www.linuxmint.com/download.php

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... Det står att uppgraderingen kräver att det finns xp på disken, och där blir det ju svårt.

 

...och Linux kanske är kul och bra, men det finns ett par program jag bara måste ha, och som inte finns till Linux. Jag installerade Ubuntu på prov, och det fungerade bra, men det var ju det där med programvarorna jag måste ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Hmm... Det står att uppgraderingen kräver att det finns xp på disken, och där blir det ju svårt.

Hmm...var läste du det?

Windows 7 kan inte direkt köras som uppgradering av ett tidiigare operativsystem än Windows Vista eller Windows 7 självt.

M.a.o. så blir det en ren installation utan att tidigare inställningar och installerade program bibehålls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Förresten, vad är det för netbook?

Jag har själv en otroligt klen ASUS eee 901 netbook och där övergav jag det förinstallerade Windows XP pga. den orkade inte med och för små diskar. Windows 7 skulle absolut inte fungerat alls. Kör numera Linux på den.

 

Om det är en Netbook så finns speciella 'Windows 7 Starter' utgåvor som kan man säga är ett nedskalat Windows 7 för att passa bättre på små klena Netbooks. I.o.f. brukar inte dessa säljas separat utan brukar endast komma förinstallerade, men nu såg jag detta också på Microsoft:

Installera Windows 7 på en netbook kolla vad som gäller där.

 

Men en Uppgradering från Windows XP kräver ren installation av Windows 7 oavsett om du har Windows XP installerat eller inte.

 

Sedan är frågan om du kan köpa en uppgradering av befintlig Windows XP licens (du har redan nyckeln) dvs. att du då skulle kunna få ett rabatterat pris på Windows 7?

Där har jag tyvärr inget svar.

 

Här finns möjligen svaret: Windows Anytime Upgrade

 

Microsoft är bra och trevliga att ha och göra med i sådana här frågor, enligt mina erfarenheter.

Prova att slå en pling.

Microsoft Tel. 08-55 99 0000

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt vad jag har läst, och som Microsoft har skrivit, så räcker det med att ha en giltig XP-licens för att man ska ha rätt att använda en uppgraderingslicens till Windows 7. Däremot kan man behöva ta till något knep när XP inte längre finns på hårddisken för att aktiveringen ska fungera automatiskt. Jag kommer inte ihåg exakt, men det kan ha varit att man behövde installera Windows 7 ovanpå (utan formatering) den första installationen. Men det finns trådar om både licenser och installation av uppgraderingslicens när XP inte längre finns kvar i gamla trådar, dvs sådana som skrevs när Windows 7 var nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...