Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hex dump/adress editor


rogerk8

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag blir inte klok på det här. Jag har:

 

1) Skapat en startdiskett mha min XP och lagt till xcopy.exe (från XP...) på den disketten (då den av nån anledning saknar bl.a xcopy.exe)

2) Laddat hem och skapat DOS 5.0-startdiskett mha ditt siteförslag, Mikael

3) Laddat hem och skapat DOS 6.22-startdiskett pss.

 

När jag kör xcopy enligt 1) får jag typ "...cannot run this program in DOS mode".

 

När jag kör xcopy enligt 2) och 3) får jag typ "illegal drive specification"

 

Tilläggas skall att jag försöker köra kommandot enligt xcopy c: e: /s (där switchen /s innebär att alla underkataloger tas med)

 

I fallen 2) & 3) kom jag på att jag inte ens kunde sätta c: som aktiv enhet (genom att helt enkelt köra c:). Provade tom cd c: men det gick inte det heller.

 

Att det inte gick i fallet 1) är nog inte så konstigt då ju det programmet används i en av windows emulerad variant av DOS. Detta är alltså ingen "riktig" DOS.

 

Idag har jag nästan desperat surfat runt på internet och letat efter en gratisversion av hela MS-DOS. Inbillade mig nämligen att den var freeware nuförtiden. Men när jag dels tyckte den var svår att få tag på dels råkade surfa in i ett forum där just den frågan ställdes så insåg jag att den ju inte alls är gratis. Trots att den "knappt" används längre.

 

Kikade dock lite på freeDOS. Kanske jag laddar hem den istället. Roligt med open source i vilket fall. Är dessutom DOS-kompatibel så där bör finnas xcopy.

 

Jag har lurat på om jag kunde installera den XP jag har på CD på E:. Kan man styra om det så? C: vill jag ju ha intakt. Men om jag sen ska köra xcopy (från e:) kommer det ju finnas två windows-kataloger...Nej, det här går inte heller.

 

Jag tror jag förstår varför varken 2) eller 3) går. Jag tror det har med filsystemet NTFS att göra. Men jag vet inte. Jag vet dock att disketterna är formaterade till FAT och att e: är formaterad till NTFS samt såg nåt om detta i ett annat forum.

 

Jag upplevde dock nåt roligt idag. I min envishet la jag en startdiskettskopia på e:, tog mig till aktuell katalog mha XP-DOS samt körde DOS 5.0-varianten av xcopy (från typ 91 tror jag). Från c: rasslade en massa filer förbi till e:. Grejen var bara att filnamnen var max 8 tecken, dvs vissa filnamn var stympade som på den gamla goda tiden. Samma procedur gick f.ö med DOS 6.22 men denna gången utan stympning (tror jag). I vilket fall som helst är ju detta ingen lösning.

 

Det ser ut som jag måste köra den hårda vägen dvs flytta diskarna till annan dator, bygla båda diskarna till Slave samt köra xcopy från den datorns c:.

 

Därefter kanske det räcker med att bara flytta den större disken (e:) tillbaks till min dator.

 

Här borde det gå att köra fdisk /mbr. Detta kommando kan nämligen, enligt Microsoft, endast köras på systemdisken (disk 0).

 

I morgon får jag börja dan med att kolla så att fdisk.exe verkligen finns på XP-DOS (enligt helpen finns den inte). Annars blir det återigen svårt. Fast detta går tack vare er att lösa på annat sätt!

 

Ha det bra!

 

MVH/Roger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag kör xcopy enligt 1) får jag typ "...cannot run this program in DOS mode".
Då är det nog ett Windows-program och inte ett DOS-program.

 

Jag tror jag förstår varför varken 2) eller 3) går. Jag tror det har med filsystemet NTFS att göra.
Det tror jag också. DOS har inte stöd för NTFS som är nyare än DOS.

 

Det ser ut som jag måste köra den hårda vägen dvs flytta diskarna till annan dator, bygla båda diskarna till Slave samt köra xcopy från den datorns c:.

 

Därefter kanske det räcker med att bara flytta den större disken (e:) tillbaks till min dator.

 

Här borde det gå att köra fdisk /mbr. Detta kommando kan nämligen, enligt Microsoft, endast köras på systemdisken (disk 0).

Varför inte ersätta alla dessa moment, flytt till annan dator, xcopy och fdisk/mbr med ett kloningsprogram som är bra mycket säkrare?

Ett kloningsprogram som klonar hela hårddisken, klonar även MBR. Det gjorde jag i min dåvarande XP-dator med PATA-hårddisk (IDE) kring 2006 när orginalhårddisken började bli dålig och behövde ersättas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju rätt många år sedan jag klonade sist och det har ju kommit fler och bättre program sedan dess, men jag använde http://www.pcinspector.de/CloneMaxx/info.htm?language=1 liggande på en CD men det står något om diskett också.

 

Andra trådar om kloningsprogram:

//eforum.idg.se/topic/337804-klona-ssd-till-ssd/

//eforum.idg.se/topic/337476-klona-en-harddisk/

//eforum.idg.se/topic/328822-bra-program-for-att-klona-systemdisken/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man få den utan att behöva skapa en CD?

 

Se //eforum.idg.se/topic/336681-guide-klona-en-partition/

 

(OBS! Där beskrivs hur man tar en backup av en partition. Med andra val i verktyget kan man klona direkt till den nya disken. Om jag hade en ledig, tom, disk skulle jag ha skrivit hur det fungerar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vilket projekt det här blev :-)

 

Idag började jag dagen med att åter skapa en startdiskett mha XP, bootade från den och körde kommandot ver, fick då upp Win Me [4.90.3000] som jag tror Mikael sa. Sen körde jag c: igen och fick då det numera nästan förväntade svaret "Invalid drive specification".

 

Inte ens ordinarie startdiskett-DOS vill således "ställas" på endera NTFS-disken. Dessutom finns varken xcopy.exe eller fdisk.exe med. Vad ska man då ha startdisketten till?

 

Jag fattar inte det här. Jag har god lust att formatera om e: till FAT och prova om det verkligen beror på NTFS. Men jag antar hellre, med er hjälp, att det är så.

 

Efter ovanstående test beslutade jag mig således för att ladda hem och köra Cecilias kloningsprogramvara (http://www.pcinspect....htm?language=1).

 

Efter att jag lyckats kopiera ner det på en diskett (först laddar man hem det, sen dubbelklickar man på det varefter man uppmanas sätta i en diskett) så bootade jag ifrån det.

 

Allt såg bra ut förutom att den bara hittade ena disken (lusläste man vad den gjorde så scannade den efter IDE-diskar). Men hittade bara en. Som jag trodde var c:.

 

Nu kommer det roliga. Efter att ha trott att kanske den andra disken är felbyglad (trots att jag kommer åt den/båda i windows) fick jag surt öppna datorn. Då hittade jag efter ett tag att systemdisken (som den inte hittade) var en SCSI samt slaven en IDE (som den hittade).

 

Det här gamla hederliga lilla och behändiga freeDOS-programmet verkar alltså inte kunna hantera SCSI-diskar. Och jag råkar ha en av varje...

 

Kan man ha mer otur än såhär?

 

Jag har nu tre val (det är tveksamt om vi har nån mer dator med dubbla HD-gränssnitt):

 

1) Leta upp ett annat kloningsprogram (som klarar både IDE och SCSI)

2) Kapitulera och manuellt lägga så mycket som möjligt på E: samt göra nya installationer där (vilket jag inte visste man kunde göra. Trodde allt var tvunget att ligga på C:)

3) Använda vårt back-up system för att klona datorn (vi har aldrig testat det felutfallet att en HD kraschar och att vi måste återskapa datan på en ny. Vore lärorikt)

 

När det gäller 2) så är det väl kanske inte så jobbigt initialt. Men det känns lite uppgivet och struligt med alla manuella path-ändringar vid sparande av filer av olika slag. För att inte tala om vid installationer som jag dock inte tror kommer bli så många. Men kanske man kan sätta pathen till E: och dom mapparna som nåt slags default i programmen? Jag har aldrig riktigt lärt mig detta. Men det kanske är mindre bökigt än vad jag tror?

 

MVH/Roger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska man då ha startdisketten till?
En gång i tiden hade man dem för att starta Windows-installationen som låg på en CD-skiva. Men nu är det många år sedan jag såg någon användning för startdisketter.

 

SCSI-anslutningar lär ju behöva särskilda drivrutiner så det går nog bara att komma åt den inifrån Windows, eller kanske någon Linux-distribution.

Vad är det för dator egentligen som kom med SCSI-disk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SystemRescueCD är en lämplig linuxdistribution för ditt ändamål. Innehåller alla behövliga verktyg och drivrutiner för de vanligaste SCSI-korten. Med dd kan du göra all kloning du behöver från en hel disk. Har disken skadade sektorer kan du behöva ddrescue för att rädda maximalt mycket data från skadade områden.

http://www.sysresccd.org/SystemRescueCd_Homepage

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för dator egentligen som kom med SCSI-disk?

 

Det lilla jag vet är att det är en Compac, med Intel XEON-processor och en klockfrekvens runt 2,5 GHz (SANSLÖS frekvens egentligen. Fascinerande hur det trots detta tar windows typ tre minuter att starta min dator! Jag begriper inte detta. För säg tre klockcykler per instruktion i grovt genomsnitt. Då skulle alltså processorn bearbeta nästan 1 MILJARD instruktioner per sekund! Ändå är windows så segt. Måste vara klåfingriga programmerare med massor av automatgenererande skitkod :-)

 

Har förresten förstått att SCSI använd(es) mest i Mac:ar.

 

När det sedan gäller kloningensförsöken så har jag blivit lurad av min egen okunskap.

 

Varför i hellskotta klona överhuvudtaget?

 

Vad är problemet?

 

Om den är full är det ju bara att sätta in en disk till och fortsätta eventuella installationer på den. Eller har jag fel?

 

Sen kan det dock bli lite bökigt med att windows kommer att vilja lägga alla dokument etc på just C:. Men detta borde gå att permanent ändra i dom flesta programmen.

 

Om man inte är ute efter att nästintill vara olaglig och klona för man har så många bra program som man vill att den nya datorn också ska ha så har jag plötsligt fått den insikten att kloning faktiskt är onödigt.

 

Detta tog alltså en hel vecka och en sjuhelsikes massa jobb att inse! :-)

 

Tack för alla råd och tips. Nästa gång återkommer jag i ett annat ärende då det här med forum är mycket lärorikt och roligt!

 

Ha det bra!

 

MVH/Roger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lilla jag vet är att det är en Compac, med Intel XEON-processor och en klockfrekvens runt 2,5 GHz (SANSLÖS frekvens egentligen. Fascinerande hur det trots detta tar windows typ tre minuter att starta min dator! Jag begriper inte detta. För säg tre klockcykler per instruktion i grovt genomsnitt. Då skulle alltså processorn bearbeta nästan 1 MILJARD instruktioner per sekund! Ändå är windows så segt. Måste vara klåfingriga programmerare med massor av automatgenererande skitkod :-)

 

Har förresten förstått att SCSI använd(es) mest i Mac:ar.

 

När det sedan gäller kloningensförsöken så har jag blivit lurad av min egen okunskap.

 

Varför i hellskotta klona överhuvudtaget?

 

Vad är problemet?

 

Om den är full är det ju bara att sätta in en disk till och fortsätta eventuella installationer på den. Eller har jag fel?

 

Sen kan det dock bli lite bökigt med att windows kommer att vilja lägga alla dokument etc på just C:. Men detta borde gå att permanent ändra i dom flesta programmen.

 

Om man inte är ute efter att nästintill vara olaglig och klona för man har så många bra program som man vill att den nya datorn också ska ha så har jag plötsligt fått den insikten att kloning faktiskt är onödigt.

 

Detta tog alltså en hel vecka och en sjuhelsikes massa jobb att inse! :-)

 

Tack för alla råd och tips. Nästa gång återkommer jag i ett annat ärende då det här med forum är mycket lärorikt och roligt!

 

Ha det bra!

 

MVH/Roger

Det var länge sedan Apple använde sig av SCSI diskar. Har i.o.f.s. ingen betydelse i sammanhanget. ;)

 

Vad det gäller prestanda, så är det som med det mesta. Den minskar med åren och om jag gissat rätt, har du en 8-10 år gammal dator. Kanske det är en Compaq Evo Workstation W6000?

 

Visst kan du sätta in en disk till, men jag tror inte att det går med en SATA disk. Kontrollera att det verkligen finns SATA anslutningar på moderkortet.

 

Dokument och liknande är inga problem. Du väljer bara att spara på en hårddisk där du har plats. Program går också att installera på den nya disken, däremot kommer alltid en del programfiler att hamna på disken med operativsystemet. Det går inte att ändra på. Frågan är alltså. Hur mycket utrymme har du på den disken?

 

Man är väl inte "näst intill olaglig" för att man klonar en hårddisk. EaseUS® Partition Master 9.1.1 kan kopiera SCSI diskar. Tror också att EaseUS Todo Backup Free klarar det.

 

Hur du har kommit till insikten att kloning är onödigt är för mig en gåta. Det är mycket bra sätt att uppgradera till en större hårddisk. Jag har använt mig av det flera gånger. Mycket praktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej vertpre och tack för ditt svar!

 

Compaq EVO kan stämma.

 

Jag bryr mig inte om SATA (jag har en SCSI och en IDE)

 

Just nu har jag typ bara knappt 300MB kvar. Men jag tänker städa lite så jag i alla fall har minst 1GB kvar.

 

Tack för tipsen med kloningsprogramvara. Kan kanske trots allt behövas även om jag tvivlar på det.

 

Varför inte ha en hårddisk till bara? Varför klona? Är det så mycket fördelaktigare?

 

MVH/Roger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kloning brukar ju mest vara aktuellt när systemdisken blir för liten, för att slippa de problem som uppstår då..

Städa kan ju vara bra men det bortstädade utrymmet brukar fyllas på i rask takt!

 

En annan anledning är ju i rent säkerhetssyfte. En 10 år gammal disk är trots allt just det - gammal.

Ska själv klona min(a) systemdisk(ar) i rent förebyggande syfte så snart jag beställt en ny.

(har Raid 0 men ska skrota det)

 

Tips på diverse bra och fungerande kloningsprogram har du ju redan fått men jag tycker du ska använda fagerjas förslag med dd för att inte göra det allt för lätt för dig, med några musklick i ett Windowsprogram ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kloning brukar ju mest vara aktuellt när systemdisken blir för liten, för att slippa de problem som uppstår då..

Städa kan ju vara bra men det bortstädade utrymmet brukar fyllas på i rask takt!

 

En annan anledning är ju i rent säkerhetssyfte. En 10 år gammal disk är trots allt just det - gammal.

Ska själv klona min(a) systemdisk(ar) i rent förebyggande syfte så snart jag beställt en ny.

(har Raid 0 men ska skrota det)

 

Tips på diverse bra och fungerande kloningsprogram har du ju redan fått men jag tycker du ska använda fagerjas förslag med dd för att inte göra det allt för lätt för dig, med några musklick i ett Windowsprogram ;)

 

Hej!

 

Förlåt för att jag kanske tog i i överkant när jag trodde jag kommit på nåt smart dvs att kloning var onödigt.

 

Du Mikael listar en hel del bra argument som datanovisen jag inte hade insett. Själv kom jag dessutom på att min lösning inte fungerar i laptops. Där måste man mer eller mindre klona när disken är full då det ju helt enkelt inte finns plats för fler diskar.

 

I vilket fall som helst är kloning det mest attraktiva sättet. Jag önskade jag hade lyckats med det. Men efter att idag provat Easyus och misslyckats återigen så ger jag härmed upp det här med kloning. I alla fall med en dator som har både SCSI och IDE, som min.

 

Det var dock ett rätt intressant sista försök. Jag skapade en bootbar CD, bootade från den och lyckades, enligt programmet, klona allt utan fel (tog typ 20min att klona 20GB). Sen skulle jag dock starta datorn igen (med den gamla hårddisken urryckt) men då blev det read error. Jag byglade då om disken (stog på cable select) till master. Fortfarande read error. Sen provade jag en IDE från annan dator som jag var säker på var körduglig (och master). Fortfarande read error.

 

Då gav jag upp och försökte få tillbaks datorn i ursprungsläge. Men det var inte lätt. Den envisades med read error men till slut hittade jag en inställning i BIOS (IDE controller, tror jag) där man kunde återställa IDE till "andra".

 

Så nu fungerar allt som förut.

 

Nu ska jag bara fortsätta med att manuellt flytta filer till E: samt försöka frigöra iaf 1GB vilket jag hoppas ska räcka i tio år till :rolleyes:

 

Tack för all hjälp!

 

MVH/Roger

PS

Det verkar således som om min dator inte gillar IDE-diskar som master. Det är nåt "fel" på moderkortet som tycks göra så att bara SCSI-diskar kan vara master.

 

Jag skulle kunna köpa en SCSI-disk och klona till den men nu får det räcka med försök. För jag har tack och lov en enklare, om än inte lika bra, lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knappast fel på moderkorten utan på inställningarna i BIOS. Du kan även behöva ändra i SCSI-BIOSet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Bara för att summera min nyfunna kunskap.

 

Kloning är bra för:

 

1) Uppgradering av en full laptop-disk (finns inget utrymme för en till)

2) Byta ut en gammal disk (och kanske även en långsam)

3) Uppgradering av en stationär disk (även om windows varnar när utrymmet är mindre än c.a 500MB...)

4) Göra en standardiserad OS och mjukvaruinstallation för en organisation (mycket bra punkt)

5) Göra en regelrätt backup (också en bra punkt)

 

Vänligen förlåt mig för att jag varit en sån idiot!

 

Tack för hjälpen till insikten!

 

MVH/Roger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Skulle det här kommandot fungera?

 

xcopy c: e: /s /exclude c:\windows

 

Avsikten är alltså att kopiera allt inklusive underkataloger (/s) men exklusive själva windows (/exclude) för om den försöker göra det blir det "sharing violation" (fråga mig :-)

 

MVH/Roger

PS

Jag undrar inte för egen del längre utan vill bara reda ut saken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej!

 

Intressant!

 

Hans förslag:

 

xcopy c: d: /e /c /h /r /k /y /v

 

Dock tror jag inte det fungerar då inte ens DOS kan kopiera sig själv (åtminstone kunde inte min XP-DOS det).

 

Jag kom emellertid, med mycket, hjälp fram till att följande skulle kunna fungera (fick dock tyvärr aldrig testat det):

 

xcopy C:\*.* E:\ /exclude: \excluded.txt

 

Där excluded.txt bara innehåller strängen \windows\ och ligger sparad i roten.

 

Om jag får chansa tror jag dock att även

 

xcopy c: e: /s /exclude: \windows\

 

kan fungera.

 

MVH/Roger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...