Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med extern skärm till laptop


ThomasNr1

Rekommendera Poster

Hej

 

Har kopplat min externa LCD skärm till laptopen, men har problem med att bilden inte fyller ut hela skärmytan. Visar svart ca 1 cm ovan och under, och ca 2 cm på sidorna. Med inställningen 1920x1080, blir bilden dessutom väldigt suddig, otydlig och det blir väldigt jobbigt att titta på den.

 

Kör därför den just nu på upplösningen 1776x1000 då bilden är ok, men även här skalas bilden ner både i sidorna och uppe/nere. Irriterande då jag vill kunna använda hela skärmen på bästa upplösning.

 

Läste att det kan vara något i stil med att grafikkortet skalar ner bilden, och att det kan vara en inställning i Catalyst Control Center. Hittade inget som tyder på att den gör det..

 

Värt att notera är att den även "skalar" av när jag kopplar min plasma TV till den på samma sätt.

 

Tacksam för hjälp då jag försökt i evigheter själv.

 

Skärm: BenQ G2420HD

Dator: PackardBell EasyNote TK81

Grafikkort: AMD Radeon HD 6650M

Ansluten med HDMI

 

Windows 7 64-bitars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som första åtgärd så uppdatera datorns bios. Av vad jag såg så har den för grafikkortet blivit uppdaterad åtminstone tre gånger (vga-bios:en brukar inkluderas även vid uppdateringar för bärbara:s "vanliga" bios). Om felet sitter redan i bios så spelar det ingen roll vika andra åtgärder du än försöker med utan felet kommer ändå att finnas kvar.

http://www.packardbell.co.uk/pb/en/GB/content/download

 

Som andra åtgärd uppdatera drivrutinen för grafikkortet. Det brukar vara att föredra att använda den drivrutin som datortillverkaren tillhandahåller (hittas också under länken ovan) men ibland funkar det faktiskt bättre om man prövar den direkt från grafikkortstillverkaren istället.

 

http://support.amd.com/us/gpudownload/windows/Pages/radeonmob_win7-64.aspx

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...