Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kombinera LETAUPP och OM


Runster

Rekommendera Poster

Jag vill använda LETAUPP-formeln med en begränsning att när värde inte hittas skall den istället returnera värdet noll, idag returneras närmast ovanstående värde från kolumnen.

Min tanke är att kombinera LETAUPP och OM-formlerna, men tyvärr lyckas jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använda LETARAD istället för LETAUPP

 

För som MS skriver i sin hjälp:

Tips! Normalt sett är det bättre att använda LETAKOLUMN eller LETARAD i stället för matrisformen av LETAUPP. Den här formen av LETAUPP tillhandahålls för kompatibilitet med andra kalkylprogram.

Letaupp är även begränsad i att den kräver att listan du söker i är sorterad, Letarad kan hantera osorterade listor och enbart returnera ett värde om en exakt träff.

 

 

Om Excel 2007/2010 skulle jag skriva

=OMFEL(LETARAD(H2;A1:B50;FALSKT);0)

eller om tidigare version av Excel

=OM(ÄRFEL(LETARAD(H2;A1:B50;FALSKT));0;LETARAD(H2;A1:B50;FALSKT))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder LETAUPP Resulatvektor eftersom ett annat värde från samma rad skall returneras när träff erhålles.

Det jag vill åstadkomma är att när träff inte finns returneras värdet noll. Så här er min formel ut från början.

 

=LETAUPP(A44;Fördelat!A:A;Fördelat!M:M)

 

Om den då inte hittar värdet i A44 returneras ett värde från raden ovanför i M-kolumnen, det är då jag vill att det skall retneras 0.

Vad jag kan se fungerar inte med nedanstående eftersom då inte hänsyn tas till det är resultatvektor som skall returneras.

 

=LETAUPP(A44;Fördelat!A:A;Fördelat!M:M)

 

 

Använda LETARAD istället för LETAUPP

 

För som MS skriver i sin hjälp:

Letaupp är även begränsad i att den kräver att listan du söker i är sorterad, Letarad kan hantera osorterade listor och enbart returnera ett värde om en exakt träff.

 

 

Om Excel 2007/2010 skulle jag skriva

=OMFEL(LETARAD(H2;A1:B50;FALSKT);0)

eller om tidigare version av Excel

=OM(ÄRFEL(LETARAD(H2;A1:B50;FALSKT));0;LETARAD(H2;A1:B50;FALSKT))

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är inte din problembeskrivning

 

Sök i Kolumn A på blad Fördelat efter värdet i cell A44. Vid träff returnera värdet i kolumn M på samma rad på samma blad.

 

Då fungerar LETARAD eller paret PASSA - INDEX utmärkt. Kan ta ett exempel med PASSA - INDEX denna gång

 

=INDEX(Fördelat!M:M;PASSA(A44;Fördelat!A:A;0))

ger ett felvärde om ingen träff, annars värdet från samma rad i kolumn M.

 

Som tidigare givet, hantera felvärden

=OMFEL(INDEX(Fördelat!M:M;PASSA(A44;Fördelat!A:A;0));0)

eller

=OM(ÄRFEL(PASSA(A44;Fördelat!A:A;0));0;INDEX(Fördelat!M:M;PASSA(A44;Fördelat!A:A;0)))

 

LETAUPP bör undvikas i möjligaste mån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...