Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Måste man avinstallera gamla drivrutiner?


Frazzeboy

Rekommendera Poster

Hej

Jag har ett GIGABYTE NVIDIA GeForce GTX 460 v2 GPU (GV-N460OC-1GI (rev. 3.0))

Kanske en dum fråga, men måste jag ta bort de gamla drivrutinerna när man lägger in nya?

 

Version 306.23 - WHQL

Release Date Thu Sep 13, 2012

Operating System Windows XP

Language Other

File Size 147.69 MB

 

(Ja, jag kör fortfarande XP)

 

Även fast det är från samma leverantör?

Eller kan man bara uppgradera?

Har alltid tagit bort det gamla, men det är ju lite bökigt,tidskrävande.

Tänkte om man kunde slippa det.

Har idag Version; 296.10 WHQL från NVIDIA

 

Sedan undrar jag om det är skillnad på drivrutinerna från korttillverkaren (GIGABYTE) mot de från NVIDIA?

Om det kan vara kompabilitetsproblem, typ att det är bättre balans mellan de olika delarna på grafikkortet.

För det finns ju många olika märken, och varje märke kanske har sin egen arkitektur eller funktion, som gör att de tycker att just deras är bäst.

Eller är NVIDIA så omfattande att de har totalkoll på alla märken.

För drivrutinerna på GIGABYTE's hemsida är över ett år gamla, till just mitt kort.

Kan man bara uppgradera just GPU'ns drivrutiner från NVIDIA och behålla GIGABYTE's resterande program (om det nu är några)för resten utav kortet?

 

Hoppas någon förstår vad jag menar....

Tacksam för hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltid en fördel med att ta bort allt gammalt, förutom att dom tar upp lite plats, så finns alltid möjligheten att någon gammal fil kan störa funktionen.

Säkerhetsmässigt, kan det teoretiskt finns kryphål som elakheter kan ta sig in i, ibland är det därför som en ny version kommer, just för att täppa till sådana säkerhetsluckor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör hämta dessa från nVidias sida, eftersom dessa kan varar nyare än dom som finns på grafikkortstillverkarens hemsida.

Du bör inte behålla det gamla nVidias kontrollprogram, utan det följer även med en ny version och som inkluderar drivrutinerna för just ditt kort.

 

Välj rätt grafikkortsserie, modell, operativsystem och annat ur listan:

Option1 : http://www.nvidia.co...aspx?lang=en-uk

 

Eller om du är osäker på vad du har så kan du köra Option 2 så skannas ditt system igenom.

http://www.nvidia.co...aspx?lang=en-uk

Mvh

 

[Edit] Javisst ja, du hade ju koll på vad du har - kör då option 1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd drivrutinerna från Nvidia's hemsida. Det har ingen betydelse vilket märke det är på kortet. Du behöver inte ta bort den gamla drivrutinen. När du installerar den nya drivrutinen kan du välja om du vill göra en "ren" installation, d.v.s. ta bort den gamla först, eller bara installera den nya direkt.

 

Det sista alternativet skulle inte finnas om inte Nvidia anser att det går bra att göra så. Det kan ju vara så att man har ställt in bildskärmen och gjort andra inställningar, som man inte vill göra om igen.

 

När det gäller grafik drivrutiner är det inte heller frågan om att täppa till några säkerhetsluckor. Har aldrig hört talas om att en dator hackats via grafik drivrutiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nya grafikdrivrutiner brukar också i regel ha optimerats och ha egenskaper som kan förbättra grafikkortets prestanda i diverse olika spel och övriga program.

Diverse buggfixar och annat (ibland tillkommer nya buggar förstås), det brukar man kunna läsa om i Release Notes som skall finnas antingen som en textfil man får hem, eller på nVidias eller i förekommande fall på AMDs sida (för dom som kör det märket).

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...