Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Klona ssd till ssd


K Olagus

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har precis fått ut en ny Corsair Force 3 ssd på garanti då den andra jag hade pajade. Samtidigt köpte jag en Intel ssd disk. Båda är på 240 GB. Tyvärr har jag råkat lite illa ut med två Corsair-ssd på min c:a 1 år specialbyggda stationära dator. De har ganska snabbt fått trasiga sektorer. Nu satte jag in en Intel som systemdisk. Den är partitionerad i två partitioner där operativet W7 Pro och merparten av applikationer ligger. I en mindre partition jobbar Photoshop.

 

Nu tänkte jag inte sätta in garantidisken utan istället bara klona systemdisken, alltså min nya Intel-ssd, till den och sedan lägga undan klonen den tills jag behöver den, alternativt klona om den om den blir lite för "omodern" om ett tag.

 

Eftersom jag inte har några som helst erfarenheter av kloning, men väl ett kapabelt program - Acronis True Image 2011 - så skulle jag behöva en lektion i kloningens konst.(Gör bara backup och image med det.) Det dräller av diskussioner kring detta ämne ute på nätet, men jag vill ha en seriös guide, så jag vet att jag gör allt rätt och riktigt. Är det någon här på IDG som kan detta ämne eller kan hänvisa till en seriös guide? Gärna på svenska!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jo, det var just det jag hade tänkt, men skulle behöva lite guidning. Tycker inte hjälpfilen säger så mycket. Inte heller Acronis hemsida, som ju redan saluför version 2013. Jag har 2011 och tänkte att den versionen borde klara kloning i Windows 7 Pro från ssd till ssd. Men som jag skrev först, det dräller av åsikter och dåliga erfarenheter därute på diskussionsforumen, så jag ställde en fråga här.

Hoppas på lite mer substans!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har du klickat på den röda länken som NordicOne gav dig?

Finns en del guider där.

Mvh

 

Hej!

 

Jadå, jag har kollat länkarna, men de handlar om Acronis imagefunktion, som jag är bekant med. Inte om kloningsfunktionen. Jag försökte leta lite på hemsidan som länken ledde till, men fann ingenting om kloning. Tycker det känns lite vanskligt, med det lilla hjälpfilen i Acronis skriver om kloning, att ge sig på det bara så där. Många funderingar efter att ha läst på diverse diskussionsforum om alla möjliga små och större "katastrofer" som kan inträffa.

Min tanke är alltså att bara koppla min nya disk, formatera den och sen använda Acronis för att klona min systemdisk med dess två partitioner. Därefter antar jag att det är lämpligt att kolla att den går att boota med och att jag därför måste koppla ur min systemdisk och testa? (Efter att först ha ändrat bootordningen i BIOS tillfälligt).Kan något gå fel?

Sen hade jag alltså tänkt återställa ordningen i BIOS, koppla ur den disk som är klon och förvara den på säkert ställe tills vidare.

Tänker jag rätt? Kommer operativet W7 Pro att vara med på noterna? Vad händer om jag tycker att det är dags att göra en ny klon på den, för att den behöver uppdateras? Räcker det att det inte ligger först i bootordningen eller kommer Windows säga ifrån? Som du förstår, många frågor och viss ängslan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har själv AcronisTrue Image Home 2011 och jag använder alltid Disk and partition backup, även när jag byter disk och återställer då till nya med Recover.

 

Viktigt då att bocka i den dolda 100MB partitionen om det finns en sådan, tillsammans med C partitionen och då är det inga problem att återställa detta till den nya disken.

post-73434-0-83145800-1347373769_thumb.png

 

Vill du istället Klona, så går ju detta också, då blir klonen exakt lika stor som orginal disken du klonar från och om den nya disken är större - så blir det i så fall ett extra outnyttjat område på den nya, fast detta går att ändra med Manuell kloning. Nu visar jag på Automatisk.

 

Klicka på Tools & Utilities

post-73434-0-79201900-1347374581_thumb.png

 

Välj under Disk management Clone disk

post-73434-0-88725600-1347374580_thumb.png

 

Klicka Next

post-73434-0-14064000-1347374581_thumb.png

 

Välj Source disk (det är den som skall klonas) alla partitionerna på den tas med och klicka Next

post-73434-0-36076100-1347374581_thumb.png

 

Välj Destination disk (din nya tomma) och klicka Next ev. Finish sedan => så startar kloningsprocessen

post-73434-0-57708600-1347374581_thumb.png

 

Självklart skall du sedan kontrollera att disken som du antingen återställt backupen till eller skapat klonen på, fungerar att boota upp med.

 

Och ja, det kan vara lämpligt att endast ha en disk inkopplad för att säkerställa att allt fungerar. Var försiktig och koppla ur nätsladden från vägguttaget när du håller på.

 

Ja ev. kanske du måste ändra boot-prioritet i BIOS (ingen fara) men om du kopplar bort SATA-kabeln från din gamla systemdisk och kopplar in den på din nya samt strömkabeln, så borde du inte behöva ändra boot-prioritet.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TACK FÖR DET FLUGFISKARN!

 

Alltid bra med någon som har samma program. Snyggt och pedagogiskt! Då tror jag att jag vågar mig på det. Båda diskarna - om än av olika fabrikat - är lika stora, så det borde väl inte bli några problem. Jag är väl mest rädd för att operativet skall bråka. Har du egen erfarenhet eller hört något om sådana problem? Rent teoretiskt gör man väl sig skyldig till illegal kopiering, men min tanke är inte att sprida mitt OS, bara ha en säkerhetskopia. Det får man väl? Sen tänker jag att det någonstans ligger någon rackarns fil i Windows som stör processen för mig, bara för att det inte skulle vara ok att klona. Hur förhåller det sig med det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen.:rolleyes:

 

Jag är väl mest rädd för att operativet skall bråka. Har du egen erfarenhet eller hört något om sådana problem?

Inget att vara rädd för, men jag skulle börjat med att stänga av datorn > vänta minst 10 sek. > sedan starta datorn > vänta några minuter tills att Windows hunnit med att starta riktigt och att eventuella Antivirusuppdateringar genomförts - innnan du startar Acronis True Image Home - och ha endast detta program igång.

Har inte själv haft problem när jag gjort på detta sätt.

 

Rent teoretiskt gör man väl sig skyldig till illegal kopiering,

Nej det gör man inte. Att ta en backup på diskarna är fullt lagligt och mycket vanligt. Tänk bara på alla företag och privatpersoner som måste säkerställa att datat finns kvar om något händer, krasch, brand, stöld etc.

 

Sen tänker jag att det någonstans ligger någon rackarns fil i Windows som stör processen för mig, bara för att det inte skulle vara ok att klona. Hur förhåller det sig med det?

Nej.

 

Lycka till.:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...